يزد - خبرگزاري مهر: نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي، دكتر رضا داوري اردكاني، اردكان را خاستگاه فلاسفه بزرگ خواند و گفت: اردكان به دلیل تعدد علما، حکما و فلاسفه به یونان کوچک معروف است و از جمله عالمان و فیلسوفانی که نام این شهر را پر آوازه كرده اند، استاد رضا داوری اردکانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا تابش در مراسم نكوداشت دكتر داوري اردكاني با اشاره به ويژگي هاي خانوادگي اين فيلسوف بزرگ اظهار داشت: دكتر رضا داوري اردكاني از نوادگان خواجه نصیر الدین طوسی است و هنگامیکه خواجه نصیر دوران تبعید خویش را در عقدا از توابع شهرستان اردکان می گذرانده، زنی اختیار كرده است.

وي با اشاره به پيشينه پرافتخار دكتر داوري اردكاني افزود: دکتر داوری پرورش یافته این پیشینه خانوادگی و ژنتیکی و فضای خانواده ای است که در آن علم و اخلاق و ادب حرف اول را می زند.

تابش با برشمردن برخي ويژگي هاي دكتر داوري اردكاني تصريح كرد: دکتر داوری عالمی با اخلاق، بسیار با ادب است، نسبت به اساتید خویش بسيار خاضع و در زندگی شخصی، همه چیز خود را صرف پیشرفت و ترقی خانواده و اطرافیانش کرده است.

وي افزود: ايشان سخت به زادگاه خویش علاقمند هستند و به فضایی که از آن بر آمده اند، می بالد.

تابش يادآور شد: ايشان در عرصه علم و دانش، مقام و مرتبه اي والا دارد و استاد برجسته دانشگاه و مربی چند نسل از دانشجویانی است که برخی خود اکنون در زمره شخصیت ها و مقامات کشور هستند.

وي خاطرنشان كرد: تالیفات وی در عرصه علم به ويژه فلسفه، نقش تاثیرگذاری در پیشبرد علوم ایفا کرده و آگاهی نسبی تقریبا از تمامی علوم روز و ارتباط آسان با مخاطب و تواضع و فروتنی از ویژگیهای بارز وی است.

تابش ادامه داد: با این همه فضیلت ها آنگاه که در جمع نشسته است؛ به اظهار نظرات متفاوت گوش می دهد اما تا از ایشان خواسته نشود، اظهار نظری نمی کند.

نماينده مردم اردكان در مجلس تصريح كرد: اما آنچه که داوری را داوری می کند نه شناخت شناسنامه ای و نه هویت منطقه ای اوست بلکه تجلیل از داوری به واسطه آن است که وی در سلک روشنفکران و دیندارانی بوده که هویت جامعه را حفظ کرده و یا به جامعه هویت بخشیده است.

وي تلاش دکتر داوری در حفظ هویت انسان ایرانی در مقابل غربزدگی را ستود و يادآور شد: او در زمره دانشمندانی است که هم حکمت اسلامی را می داند و هم به فلسفه غرب اشراف دارد.

تابش عنوان كرد: وی همواره بر این بوده است تا انسان شرقی در مواجهه با فلسفه غرب دچار خود باختگی نشود و امثال داوری، هویت ایرانی مسلمان را در مقابل هویت غربی حفظ کردند.

وي تصريح كرد: تجلیل از داوری به واسطه نقشی است که وی در پاسداری از هویت ایرانی مسلمان در مقابل غرب زدگی داشته است.

تابش ادامه داد: وی در امتداد کسانی مانند حافظ،‌ مولانا و فردوسی که دنبال حفظ این هویت بوده اند، در ساحت علم و اجتماع ادای وظیفه کرده است.

وي عنوان كرد: دکتر داوری انسان تک ساحتی و تک بعدی نیست او با تسلط بر عرفان و فلسفه و تکیه بر اخلاق، از فرهنگ و هویت و انسان شرقی مسلمان و دیندار دفاع کرده و از این هویت پاسداری كرده است.

تابش افزود: وی فیلسوفی است که گرچه در زمره روشنفکران دینی یا دین اندیشان است اما مهمترین دغدغه اش توجه به هویت انسانی بوده که دین و هویت ایرانی را نیز شامل می شود.

وي تصريح كرد: دکتر داوری فیلسوف دین باور و هویت اندیشی است که تلاش كرده تا هویت انسان شرقی در مقابل تجدد و فلسفه غرب که امروز غرب زدگی از آن متجلی است، حفظ شود.

تابش تصريح كرد: او را از آن روی فیلسوف فرهنگ نام نهاده اند که در حوزه فلسفه نماند و در حوزه فرهنگ نیز ورود پیدا کرد و موثر بود.

وي بيان كرد: در حوزه فرهنگ هم روی مسئله دین و دین باوری و هویت دینی توجه خاصی داشت و اگر چه در حوزه ملی اثرگذار بود، اما هیچگاه محل و زادگاه خویش را فراموش نکرد و همیشه به آنجا تعلق خاطر داشته و دارد.

تابش اظهار داشت: ايشان به خاطر روحیه و سلوک خاص و باز بودن حوزه های فکر و عملش به روی گروه‌های مختلف، مسیری را گشود و چشم اندازی را باز کرد که این چشم انداز، زمینه های فراوانی برای تاثیر گذاری در حوزه اندیشه و هم حوزه رفتار سیاسی و فرهنگی دارد.

برچسب‌ها