به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام نقويان در نشست "قرآن و سبک زندگي" که شامگاه سه شنبه 18 در بخش پژوهش نمايشگاه برگزار شد، سخنان خود را با يادی از علامه طباطبايي آغاز کرد و گفت: داستان ما داستان کساني است که مي گويند پشت سد لتيان ميليون ها متر مکعب آب داريم اما از نيم سانتي متر شير منازل آب به صورت چکه اي بيرون مي آيد.
وی با بيان اينکه بايد فکري به حال توليدات انبوه حوزه علميه کرد، افزود: يک وقتي در سخنراني ام در حرم حضرت معصومه(س) مي گفتم علما بايد برخي حوزوي ها را از رفتن به حوزه بازدارند. علم در حوزه علميه احتکار شده است و آن وقت مردم در احکام اوليه مانده اند. حال آنکه در حوزه کوهي از اطلاعات به صورت جزوه و کتاب انبار شده است اما به سطح مردم نمي آيد.
اين واعظ ديني اضافه کرد: برخي حتي اگر در بازار بساط هم کنند، خود را بازاري مي دانند. حالا حکايت برخي از آقايان حوزوي است که چهار نفر آدم دور خود جمع کرده اند، يک حجره گرفته اند و خود را مدرس مي نامند. من گمان مي کنم روز جزا محتکران علم را مواخذه مي کنند و نه تخم مرغ فروش محتکر را.
حجت الاسلام نقويان همچنين گفت: قرآن نازنين ما کاتالوگ استفاده صحيح از زندگي است. شما امروز هر وسيله اي که مي خريد يک دفترچه راهنما دارد. قرآن دفترچه راهنماي زندگي است. اميدواريم روزي قرآن از اين مهجوريت بيرون بيايد و همه ايران نمايشگاه قرآن شود.
وی در ادامه به سبک زندگي مورد نظر قرآن پرداخت و افزود: سبکي که قرآن درباره سبک زندگي مطرح مي کند، بسيار زيبا، امروزي و همه جايي است. قرآن مي گويد زندگي يک مسابقه است. همچون جمله معروف حضرت علی (ع) هنگام ضربتخوردن در محراب که فرمودند فزت و ربالکعبه یعنی به خدای کعبه من در این مسابقه به پیروزی رسیدم، مسابقهای که میدان رقابت پاکیها، خوشاخلاقیها، شجاعت و خصلتهای دیگر انسانی است و بشریت که با فرهنگ مسابقه از دیرباز حتی قبل از ظهور اسلام آشنا بوده باید این عرصه رقابت را در سبقتگرفتن نسبت به خوبیها متمایل نماید.
حجت الاسلام نقویان تصریح کرد: مسابقهای که انسانها باید در آن به رقابت بپردازند عرصه حضور بازندگان یا همان خاسرین و برندگان یعنی فائزین بوده؛ همچنین دسته سومی به عنوان برندگان یعنی منقطعشده از این رقابت وجود دارد. جوایزی که در این رقابت از سوی خداوند متعال اهدا میشود، جنات و باغهای عظیم بهشتی است و غیر قابل وصف است.
حجت الاسلام نقويان در بخش ديگري از سخنانش عدم امنيت دروني را بسيار خطرناک تر از عدم امنيت بيروني دانست و افزود: به آمار وحشتناک خودکشي در اروپا نگاه کنيد. آنها که همه جور امنيتي دارند. پس اين آمار براي چيست؟ چون آنها از عدم امنيت دروني رنج مي برند. يک نوع پارادوکس دروني آنها را زجر مي دهد.
اين پژوهشگر ديني تصريح کرد: خطکش اسلام اين است که وقتي ايمان آورديد وارد مسابقه مي شويد. همان طور که يک فوتباليست در راه هدفش فحش هاي تماشاگران و آسيب ديدگي را به جان مي خرد و با تمام وجود پاي ايمانش مي ايستد. چون مي داند پاداشش بيش از آن ها مي ارزد. بياييد ايمان هاي خود را در اين ماه مبارک آچارکشي کنيم. يکي از مشکلات ما اين است که مومن واقعي نديده ايم. از بس در اطراف خود دروغ و نيرنگ مي بينيم ما هم مي خواهيم همرنگ جماعت شويم. شايد يکي از فلسفه هاي ظهور همين باشد که آن روز مردم به اين مسابقه ايمان مي آورند.