تحلیلگر یک روزنامه ترک در گفتگو با مهر با اشاره به تحولات مصر و منطقه گفت این تحولات بیانگر شکست سیاست های خاورمیانه جدید آمریکا و به نفع اسلام واقعی، ایران و کل منطقه خواهد بود.

"ارجان دولابچی" تحلیلگر سیاسی روزنامه "آیدنلیک" ترکیه در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح دلایل حمایت های بسیار زیاد دولت رجب طیب اردوغان از محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر پرداخته و آینده تحولات منطقه را به نفع اسلام واقعی ، منطقه و کشورهای مستقل از جمله ایران خواند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه به طور فزاینده ای از محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر حمایت می کند گفت: در حالی که همه می دانستند راه حل مشکل مصر تشکیل دولت فراگیر ملی در این کشور است، دولت محمد مرسی تحت فشارهای آمریکایی ها در مصر روی کار آمد به عبارتی دیگر آمریکایی ها انقلاب مردم مصر را دزدیده و به نفع خود مصادره کردند که در نهایت با مداخله مردم مصر بعد از یک سال کار به اینجایی رسید که اکنون است.

دولاپچی در ادامه خاطر نشان کرد: مرسی تبدیل به یک از لیدرهای اجرای طرح خاورمیانه جدید آمریکا شد سیاستی که از سوی "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه هم دنبال می شود به طوریکه اردوغان صراحتا این موضوع را اعلام کرده است. در واقع محمد مرسی و رجب طیب اردوغان یک ائتلاف دو نفره ای برای پیشبرد پروژه خاورمیانه جدید آمریکا به وجود آورده بودند که حامی هر دوی آنها آمریکا بوده و است.امروز ما شاهدیم که یکی از طرف های این ائتلاف یعنی محمد مرسی سقوط کرد و طرف دیگر یعنی اردوغان هم با اعتراضات میدان تقسیم و پارک گزی در حال سقوط است.

این کارشناس ترک تصریح کرد که سیاست های مورد حمایت آمریکا در منطقه و جهان محکوم به شکست است، زیرا جهان دستخوش تغییر شده است و کشورهای مستقلی مثل روسیه ،ایران، چین، برزیل، هند، ترکیه و ونزوئلا مواضع و سیاستهای مستقل خود را در عرصه سیاسی جهان دارا هستند.

وی بر این باور است که افسار اروپا و آمریکا کشیده شده است و این روند روز به روز تشدید می شود و قدرت های آنها یکی پس از دیگری مثل دومینو فرو می ریزد. مقاومت سوریه مثال خوبی برای این شکست سیاست های آمریکا و اروپا است. بشار اسد مقاومت کرد و پیروز شد و پیروزی هایش ادامه خواهد یافت روندی که به نفع کل منطقه و ایران است.

ارجان دولابچی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که عواقب برکناری مرسی در مصر برای ترکیه و منطقه چه خواهد بود؟گفت: سقوط مرسی در مصر دولت اردوغان را متعجب کرده و این امر حتما در سرنوشت دولت اردوغان تاثیر گذار خواهد بود. اوضاع دولت اردوغان در داخل کشور خوب نیست و اعتراضات مردم ترکیه فروکش نکرده است و به نظر می رسد که در پاییز امسال دوباره از سرگرفته شود.

وی در این خصوص ادامه داد: سقوط مرسی سبب شده است تا دولت اردوغان در داخل کشور در مقابل مخالفان یک قدم عقب بنشیند به طوریکه اردوغان چند روز قبل صراحتا اظهار داشت: ما هم ممکن است اشتباه کرده باشیم. بعد از این احتمالا اردوغان شروع  به کاستن تنش ها در داخل ترکیه خواهد کرد، زیرا که او نمی خواهد حادثه مصر در ترکیه هم اتفاق بیفتد و علاوه بر این اوضاع اقتصادی هم چندان مناسب نیست. به طور کلی اثار و نشانه های سقوط اردوغان نمایان شده و در حال سرعت گرفتن است.

 این تحلیلگر در ادامه گفت : تحولات اخیر در منطقه تاثیرات زیادی در منطقه و داخل ترکیه خواهد داشت ، این تحولات سبب شکست مدل اسلام آمریکایی موسوم به "اسلام متعادل" خواهد شد که این امر هم به نفع اسلام و هم به نفع کشورهای مستقلی مثل ایران است و اهمیت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بعد از 34 سال را بیشتر نمایان خواهد کرد. در عرصه داخلی هم این تحولات سبب شکاف در حزب حاکم توسعه و عدالت شده و منجر به تقویت مخالفان خواهد شد و احزاب جدیدی در ترکیه شکل خواهند گرفت.

وی در پایان یادآور شد که از سوی دیگر اوضاع اقتصادی ترکیه هم مناسب نیست .کسری بودجه افزایش یافته و بدهی های دولت به 340 میلیارد دلار رسیده است به طوریکه روزهای سختی در انتظار ترکیه است و در آینده ای نزدیک ترکیه و مصر در راس خبرهای جهان خواهند بود.

--------------------------

گفتگو از پیمان یزدانی