مشهد - خبرگزاری مهر: نمایشگاه قرآن و عترت که قرار است با رویکرد سبک دینی مشهد را با شکوفه های قرآنی خویش عطر آگین کند و وجود مؤمنان ولایت مدار را با تورق کتب مذهبی و گوش جان سپردن به صوت و لحن و قرائت های دلنشین در غرفه ها و راهروهای این نمایشگاه صفا ببخشد در آستانه برگزاری جوششی در وجود روزه داران این دیار به جریان انداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرپرست دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: تنها راه بشریت به منظور بیرون رفتن از چالش های که در آن گرفتار است کتاب نجات بخش قرآن و توسل به ائمه و مفسران راستین قرآن کریم است.

یوسف امینی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: تاریخ به بشر ثابت کرده که برای اداره جهان نیازمند راهنما و هادی است و با توجه به اوضاع حال حاضر جهان تنها راه باقی مانده بشریت به منظور بیرون رفتن از چالش های بزرگ اخلاقی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی که گریبان گیر جهانیان شده کتاب نجات بخش قرآن است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های متعدد قرآنی در سراسر کشور و از جمله پایتخت معنوی جهان اسلام یادآور شد: نیاز بشر به کتابی همچون قرآن کریم بر هیچ کسی پوشیده نیست لذا برگزاری نمایشگاه ها و جشنوارهای متعدد قرآنی در کنار مراسم و فعالیت های دیگر قرآنی از جمله راه های گسترش معارف اسلامی و کلام الله مجید است لذا اداره فرهنگ وارشاد اسلامی استان پیرو سیاست های کلی وزارت ارشاد فعالیت های گسترده ای در زمینه گسترش فرهنگ و معارف قرآنی انجام می دهد.

امینی با اشاره به آغاز فراخوان دوازدهمین جشنواره علوم و هنرهای قرآنی خراسان رضوی از ابراز کرد: ثبت نام دوازدهمین جشنواره قرآن و علوم قرآنی استان همزمان با آغاز ماه رمضان در روز چهارشنبه 19 تیرماه سال جاری بوده و تا 30 آبانماه جاری ادامه خواهد یافت.

.

وی افزود: دوازدهمین دوره جشنواره علوم قرآنی خراسان رضوی به صورت استانی و توسط دفتر قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری اساتید، مربیان و موسسات فرهنگی قرآن و عترت و فعالان قرآنی در سطح استان خراسان رضوی برگزار می شود.

برگزاری دوازدهمین جشنواره علوم و هنرهای قرآنی در 10 بخش

سرپرست دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره بیان کرد: شناسایی، جذب و معرفی فعالان قرآنی در حوزه علوم و هنرهای قرآنی، توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه از طریق اجرای برنامه ها و فعالیت های قرآنی، رشد و ارتقاء فضایل اخلاقی در جامعه و تشویق پیشکسوتان و اساتید حوزه علوم و هنرهای قرآنی از جمله اهداف اصلی برگزاری این جشنواره است.

وی سپس با اشاره به بخش های گوناگون جشنواره دوازدهم علوم و هنرهای قرآنی خراسان رضوی تصریح کرد: این جشنواره در 10 بخش متنوع و متفاوت برگزار خواهد شد.

امینی گفت: بخش های مختلف جشنواره دوازدهم شامل خوشنویسی آیات قرآن کریم(رشته نستعلیق)، سرایش شعر با مضامین قرآنی، تولید داستان کوتاه بر اساس مفاهیم قرآنی، تولید نمایش نامه با مضامین قرآنی، تحقیق و پژوهش پیرامون قرآن و عترت، نغمات قرآنی، تواشیح و ابتهال(ویژه برادران)، اذان( در مقطع نوجوان و زیر 16 سال ویژه برادران)، تصویر سازی آیات قرآن کریم(مقطع نوجوانان زیر 16 سال ،ویژه خواهران) و پیامک ادبی با مضامین قران و عترت خواهد بود.

وی افزود: در بخش های شعر، داستان کوتاه، فیلم نامه و نمایش نامه می بایست آیه یا آیات مورد نظر اقتباس ذکر شود و در بخش نغمات، تواشیح، ابتهال در صورت اجرای گروهی تمامی اعضای گروه به صورت جمعی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

اختتامیه جشنواره دوازدهم در دهه فجر

سرپرست دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ابراز کرد: پس از ارزیابی و داوری آثار و تولیدات از هر بخش دو نفر به عنوان نفرات برگزیده معرفی و در مراسم پایانی تجلیل می شوند.

وی راجع به زمان و مکان مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره علوم و هنرهای قرآنی بیان کرد: مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر در هر رشته و همچنین اهدای جوایز همزمان با یوم الله دهه مبارک فجر و در مشهد انجام خواهد شد.

امینی از علاقه مندان دعوت کرد تا با مراجعه حضوری و یا تکمیل فرم ثبت نام از طریق پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به نشانی khrz.farhang.gov.ir  نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

آغاز نمایشگاه بین المللی قرآن وعترت از 9 ماه رمضان

وی همچنین با اشاره به رویداد بزرگ قرآنی کشور که در هشتمین دوره خود از9ماه رمضان در مشهد آغاز به کار خواهد کرد  توضیح داد: هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با هدف ایجاد فرصت برای ارائه تولیدات و فعالیت های قرآنی همه فعالان این بخش و همچنین با هدف ترویج و تبلیغ قرآن کریم از 9 ماه مبارک رمضان مصادف با 27 تیر ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین المللی مشهد گشایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: نمایشگاه در روز 27 تیر ماه گشایش یافته و برای بازدید عموم مردم آماده خواهد بود و در روز جمعه بعد از ظهر در 28 تیرماه نیز با حضور مسئولان ارشد استانی و کشور به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

38بخش متنوع در نمایشگاه هشتم

امینی افزود: هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در 38 بخش متنوع شامل بخش های نشر مکتوب، قرآن و نسخ خطی، مراسم و محافل، بخش شعر و ادب با محوریت قرآن و عترت، هنرهای نمایشی با محوریت قرآن و عترت، فیلم های قرآنی، صنایع دستی با محوریت قرآن و عترت، ترجمه تصویری قرآن کریم، تفسیر قرآن کریم بخش خادمان و بخش کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

وی افزود: بخش آستان قدس رضوی، موسسات فرهنگی و هنری و تشکل های مردمی فعال، ادارات، سازمان ها و نهادهای عمومی، نشر الکترونیک و فن آوری اطلاعات، فرهنگ و هنر مساجد، بخش حوزوی، دانشگاهی، بانوان و خانواده،  فرهنگ و حجاب و عفاف، اموزش قرآن کریم، مشاوره های قرآنی، بخش مسابقه قرآنی 1447 سیمای قرآن، بصیرت و جنگ نرم، بخش بین الملل، مقاومت و قرآن چزء دیگر بخش های هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خواهد بود.

سرپرست دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: بخش های عترت و ولایت، محصولات فرهنگی و هنری، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، تصحیح خوانی نماز، قرآن و نجوم، فعالیت های قرآنی سایر استان ها، عکس، تدبر درقرآن، بخش کودک و بخش نوجوان نیز جزء بخش های متنوع و گوناگون نمایشگاه است.

دو تفاوت نمایشگاه هشتم با دوره های قبل

وی همچنین با اشاره به دو تفاوت نمایشگاه هشتم با دوره های قبل عنوان کرد: نمایشگاه هشتم از نظر زمان برگزاری با دوره قبل متفاوت است و این تفاوت با توجه به نظر نسجی های صورت گرفته در نمایشگاه های قبلی لحاظ شده است

سرپرست دفتر قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: نمایشگاه قرآن و عترت سال های قبل در نیمه دوم ماه مبارک رمضان برگزار می شد اما با تفاوت زمانی این نمایشگاه در نیمه اول ماه مبارک آغاز و تا 17 ماه رمضان ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به تفاوت دیگر نمایشگاه هشتم با دوره قبل اظهار کرد: نمایشگاه دوره هشتم از لحاظ مدت نیز متفاوت با دوره های قبل است به گونه ای که نمایشگاه های سال های قبل حداکثر بین شش روز تا یک هفته بود اما نمایشگاه امسال 9 روزه خواهد بود

برگزاری نمایش با تاسی از زندگی مولی متقیان(ع)

امینی همچنین از اجرای نمایشی با موضوع و محوریت زندگی حضرت علی(ع) در نمایشگاه هشتم خبر داد و اظهار کرد: این نمایش که با استفاده از نور صدا و با استفاده از جلوه های صمعی و بصری ویژه اجرا می شود هر شب در محل هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار خواهد شد.

وی بازدید از نمایشگاه هشتم قرآن و عترت را برای عموم آزاد و رایگان دانست و ابراز کرد: احتمالا برای نمایش اجرا شده در هر شب بلیط فروشی صورت بگیرد.

سرپرست دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: عموم مردم می توانند از 9 تا 17 ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 17 تا 24 به منظور بازدید از هشتمین نمایشگاه قرآن و عترت مراجعه و از فضای معنوی و قرآنی موجود در نمایشگاه استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به کارگاه های آموزشی که همزمان با برگزاری نمایشگاه هشتم دایر خواهد شد تصریح کرد: کارگاه های آموزشی قرآن و عترت و همچنین مشاوره های مذهبی و روانشناسی با دیدگاه اسلامی و جلسات پرسش و پاسخ سوالات شرعی از دیگر برنامه های نمایشگاه هشتم خواهد بود

.

امینی همچنین با اشاره به بخش هنر نمایشگاه هشتم قرآن و عترت گفت: در بخش هنرمندان ، هنرمندان برجسته ای از استانهای اصفهان، فارس، گیلان، همدان، تهران، خراسان رضوی و سایر استان های کشور حضور خواهند داشت.

رونمایی از تولیدات فرهنگی حوزه قرآن

وی همچنین با اشاره به اجرای مراسم متعدد در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت تصریح کرد: همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم، برگزاری مراسم طرح قرآنی 1447، برگزاری کلاس های تلاوت بانوان با حضور قاریان برجسته کشوری، جنگ قرآن کودک و نوجوان، جنگ هنرهای نمایشی قرآن و عترت و کارگاه آموزشی نهج البلاغه و مشاورهای قرآنی از دیگر مراسم پیش بینی شده در زمان برگزار هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در مشهد است.

امینی همچنین از پیش بینی 600 غرفه در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت خبر داد و اظهار کرد: ما از همه ظرفیت فضا و محدوده نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی مشهد استفاده کرده ایم.

سرپرست دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین از رونمایی از آخرین محصولات و تولیدات فرهنگی در حوزه قرآن و عترت خبر داد و افزود: در هفته جاری رونمایی از پوستر نمایشگاه با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی انجام خواهد پذیرفت.

امید است نمایشگاه قرآنی مشهد زمینه ای را فراهم کند تا مومنان باورمند خطه خورشید با تعمق در آیات الهی و حضور در نشستهای مختلف تخصصی قرآن در کنار برادران و خواهران دینی خود غرق در معنا و مفاهیم آیات الهی شوند و روح زنگارگرفته خود را با تامل در کلام وحی صیقل دهند.

.......................

گزارش: رضا آرمانیان