بجنورد - خبرگزاري مهر: مديركل گمرك خراسان شمالي گفت: در سه ماهه نخست سال جاري ميزان واردات كالا به استان از طريق گمرك از نظر وزني و ارزش ارزي 45 درصد كاهش داشته است.

جواد جعفري در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در سه ماه نخست سال جاری 497 تن كالا به ارزش دلاري 383 هزار و 717 دلار از طريق گمرك خراسان شمالي وارد كشور شده كه اين ميزان از نظر ارزي و وزني حدود 45 درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است.

جعفری عمده کالای وارد شده به خراسان‌شمالی را برنج و انبه ذکر کرد و گفت: این اقلام توسط اتحادیه تعاونی مرزنشینان خراسان شمالی از کشور پاکستان وارد شده است.

وي در ادامه با بيان اينكه در طول سه ماه نخست سال جاري 10 پرونده قاچاق كالا در گمرک خراسان شمالی تشکیل شد، افزود: ارزش كل پرونده هاي قاچاق تشكيل شده در گمرك استان 382 ميليون و 810 هزار ريال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه تعداد پرونده‌های قاچاق در گمرک خراسان شمالی در سه ماه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته 100 درصد افزايش داشته است، تصریح کرد: از نظر ارزش ريالي نيز ارزش پرونده هاي قاچاق تشكيل شده در گمرك استان در مدت مذكور به نسبت سال پيش 66 درصد افزايش داشته است.

جعفری تصریح کرد: کالاهای قاچاق عموما شامل موتورسيكلت، تجهیزات دریافت از ماهواره، پوشاک، مشروبات الکلی و تلفن همراه بوده است.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی همچنین با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در زمينه ورود و خروج امانات پستی به كشور اظهار داشت: طی این مدت 40 بسته پستی از طریق این گمرک وارد و 47 بسته نیز از کشور خارج شده است.

وی عنوان کرد: بر این اساس در بهار سال جاری تعداد ورود و خروج بسته‌های پستی از این گمرک به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 14 و 9 درصد رشد داشته است.

این مسئول افزود: بسته‌های ورودی شامل پوشاک، تبلت، شکلات، دارو و ... و بسته‌های خروجی نیز بیشتر شامل پسته، زعفران، آلو، خشكبار و... بوده که اغلب این بسته‌ها به کشورهاي انگلستان، فرانسه، آمریکا، نروژ و سنگاپور وارد و یا به آن کشورها صادر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گمرك خراسان شمالي از بهمن ماه سال 87 با حضور معاون اول رياست جمهور فعاليت خود را آغاز كرده و سايت جديد آن نيز ارديبهشت ماه سال جاري با حضور عباس معمارنژاد؛ رئیس کل گمرک ایران  در زمینی به مساحت پنج هکتار رسما افتتاح شد.