سمنان – خبرگزاری مهر: مردم استان سمنان با غبارروبی مساجد و منازل به استقبال رمضان رفتند و از این فرصت برای برآورده شدن حاجات و دستگیری از مستمندان از هم پیشی می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، در گذشته شب های ماه رمضان در سمنان و به هنگام سحر فردی خوش صدا بر روی پشت بام خانه خود یا مسجد اقدام به خواندن دعا و مناجات می‌کرد، گاهی نیز این افراد در حین گذر از کوچه های هر محله با خواندن ادعیه سحرگاهی اهالی را بیدار می کردند و این کار در اصطلاح محلی، "شب خوانی" (شوخوانی) گفته می شد.

امروزه صدای دعا و مناجات از بلندگوی مساجد نقاط شهری و روستایی به گوش می رسد، ولی روش هایی مثل کوبیدن بر روی ظروف مس و طبل، بیدار کردن اهالی یک کوچه، یا محله توسط فردی از همسایگان و زدن زنگ خانه یا کوبیدن دیوار خانه های قرار گرفته در مجاورت یکدیگر نیز مرسوم است.

کمک به نیازمندان بهترين اعمال ماه رمضان است

نماينده ولي فقيه در استان سمنان گفت: مردم مومن و خداجو در ماه مبارك رمضان اطعام و حمايت از فقرا، مستمندان، ايتام و همه نيازمندان را از ياد نبرند.

آیت الله سید محمد شاهچراغی در خصوص ماه پرخير و بركت رمضان افزود: اين ماه باب همه خوبي‌ها و بركات الهي است و نبايد دست خالي از اين ماه بيرون آمد و با توجه به فشارهاي اقتصادي جديد بر مردم ايران، كمك به نيازمندان از بهترين اعمال اين ماه خواهد بود.

 وي تاكيد كرد: امروز كه آمريكا به صراحت اعلام مي‌كند تمام برنامه‌هاي خود را فشار وارد كردن و در سختي و مشقت انداختن مردم ايران قرار داده است مومنان بخصوص كساني كه از وضعيت مالي بهتري برخور دارند بايد براي مقابله با توطئه‌هاي شيطان بزرگ از حمايت اقشار ضعيف جامعه كوتاهي نكنند.

كاهش انحرافات و انحطاطات اخلاقي از بركات ويژه ماه رمضان

امام جمعه سمنان با اشاره به بركات بي‌شمار ماه مبارك رمضان اظهار داشت: امیدواریم همه مردم ايران نهايت استفاده از اين ماه پر از خير و بركات را از درگاه الهي ببرند و بنابر فرمايش امام (ره) در اين ماه بايد سعي كنيم از گناه و معصيت دور شويم و نزديك آنها نرويم.

آیت الله شاهچراغی اين ماه را از بركات ويژه الهي دانست و خاطرنشان كرد: از جمله اين بركات كاهش انحرافات و انحطاطات اخلاقي و اشاعه فرهنگ اسلامي در اجتماع و خانواده است كه آدمي را آماده براي ملاقات حضرت حق مي‌كند.

 وي پرهيز از حرمت‌شكني‌ها و برخورد با كساني كه تظاهر به روزه‌خواري دارند را از مأموريت مهم پليس در اين ماه اعلام كرد و افزود: ماه مبارك رمضان ماه عطوفت و مهرباني است كه در آن به پرهيز از محرمات الهي سفارش شده است.

رمضان ماه خودسازی اخلاقی است

امام جمعه مهدیشهر نیز رمضان را از بهترین ماه‌های سال دانست و با بیان اینکه خداوند امتیازات فراوانی برای آن عنایت کرده است، افزود: امتیازاتی که در هیچ یک از ماه های دیگر وجود ندارد و ممکن نیست انسان در غیر آن ماه به آن فضایل و پاداش‌ها دست یابد.

حجت‌الاسلام محمد بارانی گفت: اگر انسان اندک توجهی به اعمال و رفتار گذشته خود کند و آن چه انجام داده، با دید انتقادی به آن بنگرد، به آسانی می تواند تغییری در فکر و عمل خویش ایجاد و سابقه خود را جبران کند.

وی تصریح کرد: اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برساند، باید هوای نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بردارد و خود را سرگرم لذت‏ها نکند که یکی از اعمالی که در این راستا مؤثر و مفید خواهد بود، روزه‏ داری است.

امام جمعه مهدیشهر ادامه داد: در مقابل انسان‌هایی که خواندن قرآن را بدون عمل کردن به آیات و احکام پیش می‌گیرند و یا آن که از روزه‏ بودن تنها رنج گرسنگی و تشنگی را می‌کشند و بوسیله گناه، تأثیر روزه را از بین بردن در آینده مورد نکوهش قرار می‌گیرند.

وی افزود: تقوا انسان را از ولایت جدا نمی‌کند هرگاه جامعه رو از سوی ولایت بردارد از همه چیز عقب می‌ماند.

اصل فضل ماه رمضان برگرفته از فضيلت ليالي قدر است

مسئول نظارت بر دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان با اشاره به فضايل ماه رمضان نیز گفت: عرفا از جمله امام خميني (ره) در اين باره تحليلي دارند كه اصل فضل از ليالي قدر است و ماه‌هاي رجب و شعبان از بركت ماه رمضان آبرو مي‌گيرند.

حجت الاسلام سید محمود حسینی بيان كرد: ماه رمضان سفره گسترده الطاف و رحمت‌هاي الهي است، انسان‌ها در اين ماه مهمان معمولي نيستند بلكه مهمان‌هايي هستند كه مورد فضل خداوند قرار مي‌گيرد.

وی با اشاره به فضايل ماه رمضان اظهار داشت: در روزه ماه رمضان تمام آثار برکات و رحمت الهی وجود دارد، ولی ماندگارترین و مهم ترین مسئله به دست آوردن تقوای الهی است، همان طور که در خطبه آخر رسول خدا، آخرین جمعه ماه شعبان پیامبر (ص) آمده است که ای مردم ماه رمضان ماه خدا است که خداوند عنایت خاصی نسبت به این ماه دارد.

638 مبلغ و مبلغه به مساجد شهري و روستايي استان سمنان اعزام شدند

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز ضمن اشاره به اعزام 638 مبلغ و مبلغه به نقاط مختلف استان سمنان افزود: از اين تعداد، 60 نفر از دفتر تبليغات قم، 25 نفر طرح هجرت، 14 نفر اوقاف قم، 382 نفر نيز بومي استان هستند.

 حجت الاسلام علي شکري تعداد مبلغات را نيز 157 نفر عنوان کرد که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مساجد مختلف شهري و روستايي به تبليغ دين مي پردازند.

وي زمان اعزام را از نوزدهم تير ماه جاري به مدت يک ماه عنوان کرد و گفت: قبل از اعزام همايش توجيهي با عنوان «طلايه داران تبلیغ» براي مبلغان و مبلغات اعزامي در اين ماه برگزار مي شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان افزود: اقامه نماز جماعت و ايجاد فضاي عمومي براي تبليغ در مساجد و حسينيه ها، تشکيل جلسات دعاو زيارت و مجالس سخنراني خصوصا در مراسم شب هاي قدر، برگزاري جلسات تفسير قرآن کريم، ارئه و گسترش فرهنگ مهدويت و پاسخگويي به شبهات ديني از جمله وظايف مبلغان اعزامي در ماه مبارک رمضان است.

شکري تصريح کرد: نهادينه کردن باورها و آموزه هاي ديني و اخلاقي و آشنا کردن مخاطبان با فرهنگ ناب اسلامي، ايجاد زمينه مطلوب براي حضور موثر مخاطبان در فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي و تبيين چهره حقيقي دين و پيراستن آن از خرافات و بدعت ها از مهمترين اهداف اعزام مبلغ در مناسبت هاي مختلف ملي و مذهبي است.

فعالیت مراكز پذيرايي داخل شهرها در طول روز ممنوع است

فرماندهي انتظامي استان سمنان نیز با بیان اینکه مراكز پذيرايي داخل شهرها نيز به هيچ وجه حق فعاليت در طول روز (از اذان صبح تا اذان مغرب) را ندارند با ارائه توصيه هاي لازم به هم استاني ها، خواستار رعايت حرمت ماه مبارك رمضان در ارتقاي امنيت و كاهش جرايم شد.

سردار محمد رضا میرزایی به متصديان واحدهاي پذيرايي بين راهي و ترمينال هاي مسافري توصيه کرد مجوزهاي لازم براي پذيرايي از مسافران از مبادي ذيربط اخذ كنند و رستوران ها، كافي شاپ ها فقط در داخل مراكز اقامتي از مسافران پذيرايي كنند.

وی تاکید کرد: با متظاهرين به روزه خواري در ملاء عام، مطابق مقررات برخورد مي شود و از عموم شهروندان تقاضا شده ضمن همكاري با نيروي انتظامي در صورت مشاهده تخلف، مراتب را از طريق شماره تلفن ۱۱۰ اطلاع رساني كنند تا برخورد قانوني با متخلفان صورت گيرد.

هرگونه تظاهر به روزه خواري در انظار عمومي جرم است

دادستان عمومي و انقلاب مركز استان سمنان نیز هرگونه تظاهر به روزه خواري در انظار عمومي را مطابق قانون جرم دانست و گفت: رعايت برخي از مسايل توسط مردم و متصديان صنوف اماكن عمومي ضروری است.

حيدر آسيابي با اشاره بر لزوم رعايت بيش از پيش آداب اسلامي در ماه مبارك رمضان گفت: شعبه ويژه رسيدگي به جرم تظاهر به روزه خواري ايجاد شده است.

 وی از همشهريان خواست تا با رعايت بيشتر حرمت ماه مبارك رمضان، موجبات بهره مندي بيشتر تمامي افراد از فضاي معنوي و مذهبي اين ماه را فراهم كنند و با رعايت بيش از پيش آداب اسلامي موجب حفظ و افزايش روح معنوي حاكم بر جامعه در ماه مهماني خدا شوند.

توزیع نقل و نبات یا گلاب به نیت برکت مال

یک پژوهشگر مردم شناسی استان سمنان با بیان اینکه بطور کلی حضور افراد در نمازهای جماعت یومیه در ماه مبارک رمضان بیشتر مورد توجه است افزود: مردان و زنان پس از خواندن نماز جماعت ظهر و عصر به تلاوت  قرآن می پردازند و قرائت یک جزء از کلام الله مجید در هر روز از ایام این ماه مورد توجه اهالی منطقه است.

فاطمه قلی پور کالمرزی تصریح کرد: در برخی نقاط پس از ختم کامل قرآن، هر کس به فراخور وسع مالی خود مقداری نبات، نقل، برنج یا گلاب به جلسه آورده و به نیت برکت بین حاضران پخش می کند.

وی افزود: در برخی مناطق هر فردی که بر اساس نوبت سوره قل هوالله را قرائت کند، پس از ماه رمضان دیگر افراد جلسه را برای خوردن آش و یا شیرینی به منزل خود دعوت می کند.

قلی پورکالمرزی با اشاره به اینکه دعوت از دوستان، اقوام و آشنایان برای صرف افطار از دیگر رسومی است که در این ایام برگزار می شود، گفت: برخی اهالی شهر دامغان در اولین جمعه ماه مبارک رمضان در خانه های خود نماز جعفر طیار می خوانند.

توجه به تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان ضروری است

یک پزشک عمومی نیز با بیان اینکه روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود، اظهار داشت: در غیر اینصورت ممکن است عوارضی حاصل شود که یا روزه گرفتن را عامل آنها محسوب کنند و یا اثرات آن باعث عدم تداوم روزه گرفتن شود.

محمد حسین ابن علی اضافه کرد: در روزهای مبارک رمضان، افراد برای آن که در طول روزه داری دچار تشنگی نشوند لازم است در وقت سحر از مصرف غذاهای چرب، خیلی شور، سرخ شده، ته دیگ، ماکارونی، برنج در حجم زیاد اجتناب ورزند اما می توانند برنج را به اندازه استفاده کنند.

وی با اشاره به این مطلب که در وقت سحر غذاها بهتر است یا به سبک صبحانه کامل و یا به سبک یک ناهار متعادل باشد افزود: مصرف سالاد، میوه ها، سبزیجات در وقت سحر مناسب است.

خوردن یک تخم مرغ آب پز در وقت سحر برای جلوگیری از گرسنگی طول روز

این پزشک با تصریح بر اینکه افراد برای آنکه دچار گرسنگی نشوند می توانند در وقت سحر یک تخم مرغ آب پز مصرف کنند که تا پنج بار در هفته مشکل ساز نیست، گفت: از مصرف نان های سفید اجتناب ورزیده و نان سبوس دار مصرف شود و به میزان غذا خوردن، چگونه غذا خوردن و انتخاب نوع غذا توجه شود.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان زمان غذا خوردن اصلی سه مرحلة سحر، افطار و شام است گفت: لازم است این سه مرحله کاملاً از هم مجزا باشند.

ابن علی اضافه کرد: در سحر لازم است که طوری برنامه ریزی شود تا علاوه بر زمان کافی برای ذکر و دعا و عبادت زمان کافی برای غذا خوردن در نظر گرفته شده باشد و یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله تسریع در غذا خوردن در وقت سحر است که اثرش بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد بود مثل سنگینی معده، عدم مراحل هضم طبیعی غذا در طول روز، ترشی معده که موجب می شوند فرد به ناراحتی های معده و روده دچار شود.

نباید تداخلی بین زمان افطار و شام خوردن به وجود آید

این پزشک عمومی با تاکید بر اینکه باید به زمان صرف افطار و شام توجه داشت عنوان کرد: نبایستی بدون در نظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد، صرف افطار می بایست در اولین فرصت ممکن صورت گیرد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاید.

ابن علی افزود: فاصله زمانی افطار و شام باید آنقدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد، زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رختخواب رفت.

وی با اشاره به این مطلب که از نوشيدني‌هاي حاوي كافئين مانند كوكائو، چاي و قهوه اجتناب كنيد اظهار داشت: سه تا پنج روز قبل از ماه رمضان مصرف اين نوشيدني‌ها را كم كنيد و مصرف ناگهاني كافئين باعث سردرد مي‌شود.

پزشک عمومی سمنان تصریح کرد: از مصرف دخانيات اجتناب كنيد و اگر نمي‌توانيد سيگار را ترك كنيد از چند هفته قبل از ماه رمضان شروع به كاهش تدريجي آن كنيد چون مصرف سيگار اثرات منفي روي ويتامين‌هاي مختلف، متابوليتها و سيستم‌هاي آنزيمي بدن دارد.

ابن علی در خاتمه افزود: تمامي افراد در طول روز به يك ورزش سبك مانند پياده روي نياز دارند.

................................
گزارش از اعظم سالار