بندرعباس - خبرگزاری مهر: برپایی شب شعر"ضیافت حق" در حاجی آباد، احتمال برگزاری جشنواره ضامن آهو در کیش و ... از جمله اخبار فرهنگی استان هرمزگان هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسیان از برگزاری آزمون پیشرفته مهارت رایانه (طراحی صفحات وب) در این شهرستان خبر داد.

محمود اسدی با اشاره به استقبال هنرجویان از برگزاری این آزمون در پارسیان گفت: پس از استقبال کم نظیر هنرجویان از برگزاری اولین بار آزمون پیشرفته مهارت رایانه(طراحی صفحات وب) در شهرستان پارسیان خوشبختانه این آزمون مجدداً نیز با موفقیت در سالن دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و آموزشگاه گراف پارسیان برگزار شد.

وی افزود: با شرکت 96 نفر در آزمون پیشرفته مهارت رایانه(طراحی صفحات وب)، این شهرستان نسبت به دوره اوّل برگزاری آزمون از رشد نسبی 20 درصدی برخوردار شد.

محمود اسدی تصریح کرد: هنرجویان در دو مرحله کتبی و عملی به رقابت پرداختند که آزمون کتبی در در سالن دانشگاه آزاد اسلامی و بخش عملی آزمون در آموزشگاه گراف پارسیان برگزار شد.

گفتنی است: گواهی نامه های آزمون دهندگان تا پایان تیرماه آماده می شود و هنرجویان می توانند با مراجعه به آموزشگاه خود آن را دریافت کنند.

شب شعر"ضیافت حق" در حاجی آباد برگزار شد

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان حاجی آباد با همکاری انجمن شعر وادب به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری شب شعری "ضیافت حق" در مجتمع فرهنگی و هنری شهید حسن زاده کرد.

حجت السلام و المسلمین روح الله مختاری در این مراسم امام جمعه حاجی آباد با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان گفت: یک شاعر در بیان عواطف و احساسات درونی خود با زبان شعر می تواند در جامعه تأثیری بس شگرف داشته باشد و چه خوب است که شاعران در این ماه پر خیر و برکت احساسات درونی خود را با فرهنگ معنوی اسلام پرورش دهند.

امام جمعه حاجی آباد تصریح کرد: همه هنرمندان برای اشاعه صحیح دین اسلام باید روحیه معنوی و اسلامی را در کارهای شان پررنگ تر کنند.

گفتنی است: از برنامه های جنبی این شب شعر پخش کلیپ در وصف ماه رمضان بود که با استقبال عموم مردم روبرو شد.

بر اساس این گزارش: در ادامه شاعران حاجی آباد به قرائت سروده های خود پرداختند و در پایان  به رسم یادبود به همه شاعران و دست اندرکاران برنامه لوح تقدیر اهدا شد.

برگزاری برنامه های اوقات فراغت در ۴۶۶ کانون فرهنگی هنری مساجد هرمزگان

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان از برگزاری برنامه های اوقات فراغت در قالب طرح  "آسمانی ها" در ۴۶۶ پایگاه در سطح کانون های فرهنگی و هنری مساجد این استان خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد پهلوانی، مسئول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان گفت: طرح آسمانی ها همه ساله در ایام تابستان و با هدف جذب نوجوانان و جوانان به مساجد، فراهم نمودن زمینه برای إرتقاء سطح بینش و آگاهی دینی و مذهبی جامعه هدف با بهره گیری از ابزار فرهنگی - هنری و غنی سازی اوقات فراغت در کانون های مساجد برگزار می شود.

وی با اشاره به برنامه های ارائه شده در این طرح، افزود: طرح آسمانی ها در بخش های فرهنگی، هنری، آموزشی، مناسبتی، اردویی و ورزشی در سطح کانون های فرهنگی - هنری مساجد هرمزگان در حال برگزاری است.

پهلوانی با اشاره به هم زمانی ماه مبارک رمضان با ایام اوقات فراغت، اظهار داشت: برنامه های اوقات فراغت امسال با رویکرد قرآنی برگزار می شود که یکی از این برنامه ها اجرای طرح 1447 با محوریت حفظ جزء 29 قرآن کریم است.

به گفته وی برگزاری دوره آموزشی تفسیر نهج البلاغه، صحیفه خوانی و آشنایی با شخصیت نورانی امام سجاد(ع)، کلاس های کمک درسی برای دانش آموزان، دوره های آموزشی هنری و صنایع دستی، خوشنویسی، نقاشی و رایانه از دیگر برنامه های طرح آسمانی ها در کانون های فرهنگی - هنری مساجد استان هرمزگان است.

این مقام مسئول، نشست های پاسخ به شبهات، کرسی های نظریه پردازی، کارگاه های آموزشی با موضوعات متنوع، دوره های کارآفرینی فرهنگی - هنری و آموزش مهارت های زندگی، تشکیل حلقه های معرفتی، دوره آموزشی با جنگ نرم را از دیگر برنامه های این طرح برشمرد.

حجت الاسلام پهلوانی تنوع رشته های ارائه شده در بخش آموزشی همراه با برگزاری مراسم مناسبت های ملی، مذهبی و برنامه های اردویی درون و برون استانی را از ویژگی های طرح " آسمانی ها " دانست و افزود: در اجرای این طرح از مربیان متعهد و باتجربه عضو کانون های فرهنگی - هنری مساجد استفاده می شود.

وی تصریح کرد: در طرح غنی سازی اوقات فراغت کانون های فرهنگی - هنری مساجد " آسمانی ها " سعی شده با اجرای برنامه های اثرگذار، مورد نیاز روز جامعه، نشاط آور و مفرح از عنصر زمان در جهت رشد و تعالی معنوی نوجوانان و جوانان به بهترین شکل استفاده شود.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی - هنری مساجد استان هرمزگان با بیان این که سال گذشته 47 هزار و 400 نفر از نوجوانان و جوانان در 390 پایگاه طرح اوقات فراغت کانون های مساجد هرمزگان شرکت کردند، پیش‌بینی کرد که امسال این رقم به 2 برابر افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: طرح غنی سازی اوقات فراغت تابستان امسال کانون های مساجد از اعیاد شعبانیه آغاز شده است و تا اواخر شهریور هم زمان با دهه کرامت ادامه دارد.

انتصاب سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حاجی آباد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان طی حکمی  سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حاجی آباد را منصوب کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین مرشدی در دومین نشست شورای اداری که در سالن رودکی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد حمیدرضا خراسانی را به سمت سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حاجی آباد منصوب کرد.

در متن این حکم آمده است: نظر به تعهد، تجربه، شایستگی و هم چنین اهمیت تعالی و تثبیت فرهنگ ملی اسلامی در شهرستان ها و تقویت زیر ساخت های فرهنگ بومی منطقه، جنابعالی به عنوان سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی حاجی آباد منصوب می شوید.

امید است با توکل بر خداوند منان و منویات مقام معظم رهبری در سایه بقیه الله الاعظم و هم چنین همکاری وهم فکری با امام جمعه محترم و فرماندار محترم شهرستان جهت پیشبرد اهداف عالیه اسلام موفق و مؤید باشید.

برگزاری نشست های تخصصی انجمن های عکس و موسیقی در شهرستان بستک

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستک از برگزاری نشست های تخصصی انجمن های عکس و موسیقی در این شهرستان شهرستان خبر داد.

حجت الاسلام عبدالرضا شیبانی با اشاره به اهمیت برگزاری این گونه نشست ها گفت: در راستای شناسایی و ارائه طرح های پژوهشی کاربردی در حوزه های فرهنگی و هنری، نشست تخصصی موسیقی در شهرستان بستک با موضوع شناخت موسیقی اصیل بستکی، جایگاه، پتانسیل ها، آسیب ها و موانع توسعه آن به همت واحد پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و صاحب نظران موسیقی این شهرستان برگزار شد.

وی با توجه به اهمیت و جایگاه موسیقی بستک افزود: در این نشست پیرامون موضوع های چگونگی گردآوری نغمه ها و الحان اصیل بستکی، شناخت جایگاه کنونی و قدیمی موسیقی، شیوه های ترکیب و تلفیق موسیقی بستکی با موسیقی پاپ و سایر گرایش ها بحث و بررسی شد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستک خاطر نشان کرد: ضروری است که مسئولان به ویژه واحد پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی بستکی و بستر سازی برای انجام تعهدات اداره ارشاد بستک اهتمام و توجه ویژه ای داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا شیبانی تصریح کرد: پنجمین نشست تخصصی انجمن عکس بستک نیز با موضوع مبانی بصری و تجسمی با حضور عبدالحسین رضوانی برگزار شد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستک اظهار داشت: این نشست در ادامه سلسله نشست های آموزش عکاسی و به همت انجمن عکاسان بستک و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستک برگزار شد.

گفتنی است: در پایان این نشست آثار هنرمندان عکاس شهرستان بستک مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

زمینه گسترش فعالیت های فرهنگی هنری در جزیره کیش بررسی شد

با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی جلسه هم اندیشی در جهت گسترش فعالیت های فرهنگی هنری در جزیره کیش برگزار شد.

حجت الاسلام حسین مرشدی ضمن تبیین اهمیت جایگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایجاد زیرساخت های فرهنگی هنری در مناطق مختلف گفت: بخش قابل توجهی از برنامه های فرهنگی هنری با محتوای دینی و اعتقادی صورت می پذیرد و از این جمله می توان به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی ضامن آهو اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان اظهار داشت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی و نمایش عروسکی ضامن آهو جزء جشنواره های مهم کنگره بین المللی امام رضا(ع) می باشد که تاکنون شش دوره آن در بندرعباس برگزار شده است و برکات و ثمرات بسیاری را به دنبال داشته است.

وی افزود: با توجه به اهمیت این جشنواره و لزوم گسترش آن در سایر مناطق و افزایش استقبال عمومی و تمرکز زدایی از فعالیت های فرهنگی و دینی تصمیم داریم هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی و نمایش عروسکی ضامن آهو با همکاری و میزبانی جزیره کیش برگزار شود.

مرشدی به ظرفیت ها و پتانسیل های جزیره کیش اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به پیشرفت های حاصل شده در جزیره ضرورت دارد با همکاری بیشتر نسبت به اجرای برنامه های دینی و اعتقادی که از مهم ترین نیازهای عمومی مردم می باشد اقدام کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان یادآور شد: مهم ترین ره آورد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی و نمایش عروسکی ضامن آهو علاوه بر گسترش فرهنگ منور رضوی و زندگی ائمه معصومین(ع)، ایجاد شور و نشاط معنوی است.

وی افزود: مخاطب اصلی این جشنواره کودکان، نوجوانان، دانش آموزان و خانواده ها می باشند و سطح استقبال از این رویداد مهم در بندرعباس به حدی بود که به صورت هم زمان نمایش ها در سه یا چهار سالن نمایش به اجرا درمی آمد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین مرشدی اضافه کرد: برگزاری این جشنواره معنوی و اثر گذار می تواند سرفصل و سرآغاز تازه ای در برنامه های فرهنگی هنری جزیره کیش و افزایش تعامل و همکاری با سازمان منطقه آزاد کیش باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش در جهت معرفی و شناخت بیشتر ائمه معصومین را از وظایف ذاتی همه دستگاه ها و نهادها دانست و گفت: با توجه به رواج فرقه های ضاله و کاذب و تهدیدهای دشمنان در حوزه جنگ نرم برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند ضامن سلامت اعتقادی مردم جامعه باشد.

در ادامه معاون فرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ضمن استقبال از افزایش همکاری ها و برنامه های مشترک گفت: در طول سال برنامه های متنوعی در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری برای استفاده عموم مردم و گردشگران با حضور هنرمندان مطرح کشور برگزار می شود.

ابراهیم رضوانی افزود: جزیره زیبای کیش از ظرفیت ها و موقعیت های منحصر به فردی برخوردار است و معتقد هستیم برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری فاخر و متناسب با نیازهای مردم جزیره می تواند نقش به سزایی در شکوفایی بیشتر استعدادهای جزیره کیش باشد.

وی بیان داشت: خدمت به ساحت مقدس امام هشتم(ع) از وظایف ذاتی و اصلی همه مردم ایران است و اعتقاد داریم فرهنگ منور رضوی می تواند سلامت افراد جامعه به ویژه آینده سازان کشور و نیازهای معنوی آن ها را تأمین نماید.

گفتنی است: در پایان این نشست مقرر شد مکاتبات لازم در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی و نمایش های عروسکی ضامن آهو با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش انجام پذیرد.

برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب در شهرستان پارسیان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسیان گفت: نمایشگاه عفاف و حجاب در روستای چهواز این شهرستان با همکاری پایگاه مقاومت بسیج زینب کبری(س) حوزه چهواز برگزار شد.

محمود اسدی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: حجاب یکی از بارزترین و مهم ترین مشخصه هر زن و مرد مسلمان می باشد و زنان و مردان با حجاب و عفاف خودشان از خیلی از وسوسه های شیطانی انسان های کج فکر در امان هستند.

وی افزود: حجاب و پوشش اسلامی از سنت های ائمه اطهار ما به خصوص حضرت فاطمه زهرا (س) می باشد که اگر همه مسلمانان سیره، راه و روش این بانوی عظیم الشان را الگوی خود قرار دهند صراط مستقیم را طی خواهند کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسیان خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه عکس، پوستر و فیلم های مربوط به عفاف و حجاب در معرض دید عموم قرار داده شده است و به بازدیدکنندگان بسته های اهدایی از طرف این اداره حاوی سی دی، کتاب و دیگر اقلام فرهنگی اهداء می شود.