گرگان - خبرگزاری مهر: اگر از هر گلستانی پرسیده شود که سرانه فضای ورزشی استان چقدر است، با اندکی تامل پاسخ می دهد؛ هفت دهم متر مربع.

به گزارش خبرنگار مهر، سرانه هفت دهم متر مربع فضای ورزش گلستان بویژه در چهار سال اخیر آنقدر از سوی مسئولان ورزشی و غیر ورزشی در استان تکرار شده که دیگر همه می دانند سرانه ورزشی چقدر است.
 
با درنظر گرفتن همه تلاشهایی که طی هشت سال گذشته برای ارتقای سرانه فضای ورزش گلستان صورت گرفته است اما به جرات می توان گفت که حداقل در چهار سال اخیر رقم سرانه فضای ورزشی استان در آمارها، روی عدد هفت دهم متر مربع ثابت مانده است.
 
ناگفته نماند که به اذعان مسئولان کنونی ورزش و یا مسئولان ارشد سیاسی استان گلستان، سرانه فضای ورزشی در قبل از دولت نهم حدود دو دهم متر مربع یا 20 سانتی متر مربع بود که اکنون به 70 سانتی متر مربع رشد یافته است.
 
این وضعیت درحالیست که حداقل در طول چهارسال دولت دهم، بارها و بارها در مناسبتهای مختلف از سوی متولیان ورزشی و یا مدیرانی که حتی یکبار لباس ورزشی به تن نکرده اند، در مراسم های مرتبط و غیرمرتبط سرانه فضای ورزشی استان عدد هفت دهم متر مربع اعلام شده است.
 
درجا زدن سرانه فضای ورزش گلستان 
 
درجا زدن سرانه فضای ورزشی گلستان روی عدد هفت دهم متر مربع به رغم تلاشهای صورت گرفته در این بخش، این شائبه را ایجاد خواهد کرد که یا متر اندازه گیری سرانه ورزش استان معبوب است و یا در آمارهای ارائه شده از سوی متولیان باید تردید کرد.
 
 
این تردید و دودلی زمانی به اوج می رسد که حداقل بویژه طی دولت دهم فضاهای ورزشی زیادی در استان گلستان به بهره برداری رسیده اند و با این حال، افتتاح این طرح ها نتوانسته در ارتقای سرانه ورزشی توفیری ایجاد کند.
 
ثابت ماندن سرانه فضای ورزشی استان روی عدد هفت دهم متر مربع می تواند شائبه دیگری را نیز ایجاد کند، و آن اینکه شاید سرانه فضاهای ورزش بیشتر و یا کمتر از عدد اعلام شده باشد و مسئولان استان بنا به دلایلی رقم دقیق را مطرح نمی کنند.
 
با این حال شاید برای بسیاری از ورزش دوستان گلستانی از جمله خبرنگار مهر دانستن رقم دقیق سرانه فضای ورزشی استان به عنوان یک سئوال مبهم باقی مانده است و آن اینکه چرا با وجود اجرای پروژه های مختلف، سطح فضاهای ورزشی استان تکانی نمی خورد و بهبود نمی یابد.
 
البته مدیرکل ورزش و جوانان گلستان سال قبل به این پرسش سالها بی جواب مانده خبرنگار مهر در سالن جهاد کشاورزی استان، مبنی بر اینکه رقم دقیق سرانه فضای ورزشی چقدر بوده و چرا به رقم افتتاح طرحهای مختلف، به سطح سرانه افزوده نمی شود، پاسخ داد.
 
قربانعلی پاشا با بیان اینکه سرانه فضاهای ورزش استان بیش از رقم هفت دهم مترمربع است، گفت: با این حال این رقم کم است و باید بتوانیم اعتبارات بیشتری را برای اجرای پروژه های ورزشی و ارتقای سرانه جذب کنیم.
 
وجود پروژه های نیمه کاره ورزشی
 
مدیرکل ورزش و جوانان گلستان از وجود 120 پروژه نیمه کاره ورزشی در سطح استان خبر داد و گفت: این پروژه ها شامل فضاهای روباز و سرپروشیده بوده در تمامی مناطق مختلف استان در دست ساخت است.
 
 
وی بدون اعلام اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه های نیمه کاره بیان داشت: برای برخی طرح ها نمی توان برآورد اعتبار کرد، زیرا این طرحها، پروژه های ملی بوده و از طریق ملی در دست ساخت هستند.
 
وی عنوان کرد: دهکده ساحلی - آبی و آکادمی ملی المپیک از جمله طرحهای ملی نیمه کاره ورزشی هستند که اعتباراتشان از طریق وزارتخانه و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی تامین می شود.
 
پاشا یادآور شد: همه مراحل اجرای این طرحهای ملی از طریق شرکت توسعه انجام می شود و انتخاب پیمانکار نیز برعهده آنان است.
 
مدیرکل ورزش و جوانان گلستان یادآورشد: با تکمیل این طرحهای ورزشی نیمه کاره، سرانه فضای ورزشی استان به میانگین کشوری خواهد رسید.
 
لازمه رشد و پیشرفت ورزش قهرمانی، توسعه امکانات سخت افزاری، زیربنایی و فضاهای استاندارد و مجهز ورزشی است، اگرچه در زمینه ساخت و توسعه امکانات و سالن های ورزشی اقدامات خوبی در استان انجام شده است اما استان گلستان هنوز از نظر کمی و کیفی و سرانه ورزشی تا دستیابی به وضع مطلوب و مناسب فاصله زیادی دارد. 
 
البته بسیاری از طرح های اجرا شده و امکانات فراهم شده نیز با استانداردهای جهانی فاصله دارد؛ به طور نمونه مسئولان استان و کشور در ساخت استادیوم های ورزشی چون استادیوم کریم آباد برخی استانداردهای رایج را از یاد برده-اند؛ چراکه امروزه در کشورهای توسعه یافته، غالبا استادیوم-ها به طور سرپوشيده با سقف گنبدي و متحرك ساخته می شوند تا اين قابليت را داشته باشند که در آب و هواي مناسب به فضاهاي ورزشي روباز تبديل شوند.
 
روند کند طرحهای عمرانی ورزشی گلستان
 
از سوی دیگر  بسیاری از طرح ها و برنامه های عمرانی مربوط به ورزش نیز در استان به کندی پیش می روند. سرعت پایین انجام عملیات عمرانی برخی از طرح های ورزشی تاکنون هزینه های زیادی را بر ورزش گلستان تحمیل کرده است؛ به طوری که ورزشگاه 15 هزار نفری شهدای گرگان در سال 1379 کلنگ زنی شد و در خرداد 88  به طور نیمه کاره و ناقص از سوی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی کشور افتتاح شد.
 
 
گلستان از دیرباز، پایتخت و مهد برخی رشته های پرطرفدار ورزشی چون بسکتبال، والیبال و سوارکاری بوده است و در سایر رشته های ورزشی نیز استانی پرافتخار محسوب می شود و در سال های اخیر در زمینه ورزش بانوان نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته است؛ اما همه این افتخارات در حالی به دست آمده است که در برخی از رشته های ورزشی حتی حداقل امکانات ورزشی نیز در استان فراهم نیست.
 
ضعیف بودن امکانات ورزشی در استانی که ورزشکاران مستعدی دارد یک نقص بزرگ به حساب می آید. چرا که نبود امکانات لازم موجب از دست رفتن استعدادهای ورزشی می شود؛ استعدادهایی که هر یک از آنان می توانند سرآغاز تحولی در رشته های مختلف ورزشی استان و حتی کشور باشند. 
 
اگر افتخارات و مدال های کسب شده از سوی استان های مختلف کشور را مرور کنیم، خواهیم دید که همیشه استان هایی در عرصه ورزش موفق و مدال آور هستند که امکانات سخت افزاری بهتری را در اختیار دارند و از این نظر گلستان به رغم شایستگی های فراوان، همیشه مظلوم و محروم بوده است.
 
حضور 86 تیم در لیگ برتر و کسب 375 مدال
 
طبق اعلام مسئولان تعداد تیم های مختلف ورزشی استان در لیگ های کشور در قبل از سال 84 حدود 36 تیم بود و امروز 86 تیم در لیگ های کشوری داریم و تعداد قهرمانان ملی و فراملی استان قبل از سال 84 حدود 120 مدال آور بود و امروز به 375 مدال آور افزایش پیدا کرده است.
 
تا سال 84 تعداد نفرات دعوت شده به تیم ملی 98 نفر بوده که امروز به 194 نفر ارتقا یافته است همچنین تعداد ورزشکاران سازمان یافته حدود 43 هزار نفر بود که در این سال ها به 120 هزار نفر رسیده و این امر نشان دهنده توجه خاص به ورزش در استان است.
 
در سالهای گذشته طرحهای متعددی از سوی مسئولان ورزش استان و کشور کلنگ زنی شده است اما برخی طرح ها وضعیت روشنی ندارند و تکمیل و افتتاح برخی طرحها مانند دهده المپیک، ورزشگاه 15 هزار نفره گنبدکاووس، خوابگاه ورزشی و ... مدام به تاخیر می افتد. 
 
 
دهکده المپیک رویای ورزشکاران
 
البته ورزشگاه پنج هزار نفری گنبدکاووس، سالن رزمی گرگان و خوابگاه ورزشکاران چاله باغ گرگان نیز 3 طرح ورزشی استان هستند که عملیات ساخت آنان از سالها پیش آغاز شده است و اکنون در فهرست طرح های مهر ماندگار قرار گرفته اند و بنابر وعده مسئولان قرار است تا پایان سال به بهره برداری برسند. 
 
سالها ساخت دهکده المپیک ورزشهای آبی و ساحلی در غرب گلستان مطرح است که تاکنون رنگ عملیاتی بخود نگرفته است.
 
قربانعلی پاشا مدیرکل ورزش و جوانان گلستان درباره طرح های مهر ماندگاز ورزشی استان گفت: سه پروژه مهر ماندگار استان تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسند که برای اجرای آنها 200 میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده است.
 
وی افزود: استادیوم پنج هزار نفره گنبد و توسعه آن به 15 هزار نفره از جمله طرحهایی است که تا دو ماه آینده افتتاح می شود و پروژه سالن سه طبقه رزمی در گرگان که حدود دو میلیارد تومان اعتبار و 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیز قرار است تا پایان سال بهره برداری شود.
 
وی اظهار داشت: خوابگاه 300 نفره ورزشکاران در مرکز استان توسط شرکت توسعه وزارت ورزش در حال ساخت بوده و 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا قبل از سال جدید افتتاح می شود.