اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان در واکنش به انتشار خبر "هراس میراث دوستان از تبدیل خانه آراکلیان" در خبرگزاری مهر، طی نامه ای، اعلام کرد: هر گونه اقدامی که منجر به تخریب و یا آسیب به عرصه و اعیان تاریخی اثر شود، ممنوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، در نامه اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان که در پاسخ به انتشار مطلب مورخ 92/4/7 با عنوان "هراس میراث دوستان از تبدیل خانه آراکلیان به آپارتمان" در خبرگزاری مهر، آمده است: خانه تاریخی ژنی آراکلیان از بناهای تاریخی با ارزش شهر رشت است که در محله تاریخی استاد سرا قرار دارد. این خانه تاریخی در حریم ابلاغی "میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، سبزه میدان" به عنوان بنای ارزشمند تاریخی بر روی نقشه حریم مصوب جانمایی شده است و طبق ضوابط و مقررات حفظ، نگهداری و ساماندهی بناهای ارزشمند تخریب بنای مذکور ممنوع است. لذا بنای تاریخی ژنی آراکلیان باید در وضعیت موجود حفظ و نگهداری شود.

ضوابط و مقررات حفظ، نگهداری و ساماندهی بناهای ارزشمند تصریح کرده است: هر گونه اقدامی که منجر به تخریب و یا آسیب به عرصه و اعیان تاریخی اثر شود، ممنوع است. همچنین هرگونه عملیات اعم از مرمت، احیاء، تعمیر و یا تغییر بنا در نحوه استفاده عرصه و اعیان در تمام یا بخشی از آن، بدون صدور مجوز از سوی اداره کم ممنوع است."

در این گزارش عنوان شده بود: خانه تاریخی آراکلیان یکی از بناهای قابل ثبت در فهرست میراث ملی است که مالک فعلی آن، قصد دارد بنا را به آپارتمانی چند طبقه تبدیل کند، به همین دلیل شهرداری رشت برای تخریب و دادن مجوز ساخت به مالک، از میراث فرهنگی استان گیلان استعلام خواسته است.