نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات این کشور، با انتقاد شدید از مرکل در ارتباط با مسئله جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از شهروندان آلمانی تصریح کرد که تحت صدر اعظمی مرکل، آسیب جدی به مردم ما وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، "پیر اشتاینبروک"، نامزد پست صدر اعظمی آلمان و از اعضای حزب سوسیال دموکرات این کشور با انتقاد شدید از مرکل به سبب جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از اروپا در گفتگو با "بیلد ام زونتاگ" اظهار داشت: آنجلا مرکل به عنوان صدر اعظم آلمان سوگند یاد کرده است که از مردم کشورمان در برابر آسیبها حمایت کرده و این آسیبها را به حداقل برساند.

وی افزود: حالا مشخص شده است که حقوق شهروندان آلمانی با فاش شدن جاسوسی آمریکا از اروپا به شدت نقض شده است. تصور من بر این است که به حداقل رساندن آسیبها به شهروندان آلمانی به گونه ای دیگر است.

به اعتقاد اشتاین بروک، سرویس اطلاعات خارجی آلمان (BND) باید می دانست که حقوق شهروندی در آلمان در سایه این جاسوسیها نقض شده است. این سازمان امنیتی از طرف دفتر صدر اعظم کنترل می شود و کسی که سکان کنترل این سرویس را بر عهده دارد مسئول این وضعیت است. تحت صدر اعظمی مرکل و هماهنگ کننده وی در سرویس اطلاعات خارجی آلمان، آسیب جدی به مردم کشورمان وارد شده است.

وی همچنین خواستار بررسی مسئله جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از طریق پارلمان آلمان شده و خاطر نشان کرد که باید بررسی شود که این شکست و نقض حقوق بشر از طرف دفتر صدر اعظم چه ابعادی داشته است.

اشتاینبروک همچنین با انتقاد شدید از دیدار اخیر وزیر کشور آلمان از واشنگتن به منظور روشنگری درباره جاسوسی آمریکا از اروپا اظهار داشت: چنین دیداری برای مردم آلمان مسخره به نظر می رسد.

وزیر کشور آلمان در واشنگتن با نمایندگان دولت آمریکا درباره مسئله جاسوسی ایالات متحده از اروپا دیدار کرده و بعد از بازگشت از این سفر از برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی این کشور دفاع کرده و آن را عامل جلوگیری از حملات تروریستی در اروپا و سراسر جهان عنوان کرده است.