پرند - خبرگزاری مهر: پیشرفت فیزیکی در پروژه متروی پرند بخصوص در ماه های اخیر، شاید نشان از بهره برداری این پروژه مهم و با اهمیت در سال حماسه اقتصادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز احداث خط  متروی شاهد از خط یک به سمت پرند و اوج گرفتن فعالیت های فیزیکی این پروژه در ماه های پایانی سال گذشته و ماه های ابتدایی سال 92 که سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی نام گرفته و همچنین آغاز ریل گذاری ها، امیدواری بیشتری در شهروندان ایجاد شده و این سوال در ذهن پدید می آید که آیا می توان امسال را آخرین سال وعده ها برای افتتاح این پروژه دانست.

طبق وعده مسئولان، بهره برداری از فاز اول این خط از تهران - متروی شاهد- تا فرودگاه امام خمینی(ره) باید تا خرداد ماه گذشته به پایان می رسید اما آنچنان که پیشرفت کار نشان می دهد تنها بخشی از این پروژه ریل گذاری شده و هنوز پل سازی ها و زیرگذرها در حال ساخت و تکمیل هستند و تاریخ این وعده هم به وعده های گذشته پیوست.

در بخش دوم این پروژه از فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر پرند نیز ساخت پل ها و زیر سازیها به پایان رسیده و بخشی نیز ریل گذاری شده که در برخی قسمت ها عملیات زیرسازی باقی مانده به طور کلی اما می توان گفت پروژه متروی پرند در مرحله ساخت ایستگاه و ریل گذاری است.

پيشرفت 78 درصدي در كل پروژه‌

در آخرین بازديد وزير راه و شهرسازي از 52 كيلومتر متروي شهر جديد پرند، وی پيشرفت 78 درصدي كل پروژه‌ به همراه سازه ايستگاه‌ها را اعلام شد.

علي نيكزاد بتازگی با حضور در پروژه متروي شهر جديد  پرند از ابتدا تا انتهاي اين پروژه را بازديد و دستور لازم را براي تسريع امور صادر كرد.

پيشرفت 95 درصدي از فرودگاه تا پرند/ 70 درصد پيشرفت در 32 كيلومتر ابتدايي

بر اساس اين گزارش تاکنون بیش از 15 كيلومتر از متروي پرند ريل گذاري شده و زيرسازي مسير از فرودگاه امام خميني (ره) تا پرند به طول 18 كيلومتر به پيشرفت 95 درصدي رسيده است.

با توجه به اينكه فعاليت پيمانكاران در تمامي قطعات تكميل نشده ادامه دارد زيرسازي 32 كيلومتر ابتدايي مسير متروي شهر جديد پرند در حال حاضر بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

                                               

طراحی طولاني ترين پل به طول 140 متر/ ساخت سه ايستگاه در طول مسیر

در طول مسير ساخت متروي پرند هفت پل با دهانه هاي مختلف طراحي شده كه از جمله طولاني ترين پل در اين مسير به طول 140 متر است كه بر روي بزرگراه تهران - ساوه قرار دارد و 28 آبرو نیز در این مسیر طراحي شده كه عمليات اجرايي بیشتر آنها به پایان رسیده است.

ساخت سه ايستگاه در محدوده شهر آفتاب (شاهد)، فرودگاه امام خميني (ره) و پرند نیز به ترتيب با پيشرفت فيزيكي 87 درصد، 72 درصد و 25 درصد ادامه دارد که البته ساخت ايستگاه پرند به علت قرار گرفتن در زير شبكه انتقال برق فشار قوي براي دريافت مجوز‌هاي لازم از اداره برق با تاخير مواجه شده كه عمليات ساخت آن تسريع مي‌شود.

عمليات اجرايي مسير 18 كيلومتري از مترو پرند با حجم عمليات خاكي بالغ بر یک میلیون و 600 هزار متر مكعب از 3 سال گذشته آغاز و با اعتباري بالغ بر 190 ميليارد ريال به پايان رسيد كه در طول اين مسير20 آبرو و 7 پل نيز احداث شده است.

هم اكنون اين مسير 18 كيلومتري از مترو پرند جهت ريل گذاري در اختيار شركت راه آهن تهران و حومه (مترو شهرداري تهران) قرار گرفته است همچنين در دهمين بازديد وزير راه و شهرسازي از شهر پرند و همزمان باسي و چهارمين بهار پيروزي انقلاب اسلامي(بهمن 91)، كلنگ احداث نخستين ايستگاه مترو اين شهر در زميني به مساحت 50 هكتار  به زمين خورد و در همين راستا بنا به دستور نيكزاد دستور مطالعات ادامه مسير قطار از ايستگاه پرند تا انتهاي فاز 6 پرند نيز صادر شد.

کلنگ پروژه متروی شهر جدید پرند بهمن ماه سال 88 به زمین زده شد و عملیات اجرایی آن با هدف بهبود و گسترش حمل و نقل عمومی این شهر و امکان دسترسی آسان به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در سه قطعه آغاز شد.

در حال حاضر که نزدیک به سه سال و نیم از آن تاریخ می گذرد وعده وعیدهای زیادی از سوی مسئولان امر در خصوص تاریخ و زمان افتتاح و بهره برداری از این پروژه مهم و عظیم مطرح شد اما هیچ کدام عملی نشد و در حد حرف باقی ماند و همچنان مردم با مشکلات اساسی در زمینه حمل و نقل در این منطقه مواجه هستند.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی برآورد هزینه این طرح را 500‌ میلیارد تومان اعلام کرده که 200‌ میلیارد تومان این طرح از محل سهام شرکت فولادسازی اصفهان است.

هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در یکی از بازدیدهای خود گفته بود که با توجه به علاقه شهرداری تهران برای توسعه مترو و نیز دسترسی سریع و راحت مسافران به فرودگاه‌ بین‌المللی، 100‌میلیارد تومان اعتبار به‌عنوان کمک برای این پروژه درنظر گرفته است.

با عدم تحقق وعده وعیدها تا به امروز و از آنجایی که پرند پایتخت مسکن مهر کشور نام گرفته و براساس طرح جامع شهری باید 700 هزار نفر جمعیت را در خود جای دهد، نبود تسهیلات و حمل و نقل عمومی سریع برای ساکنان این شهر و عدم تامین زیرساخت ها از چالش های مهم مسکن مهر در این شهر جدید بوده که این امر موجب عدم تمایل برخی از متقاضیان به سکونت در آن شده است.

                                         

شهروندان پرند سال 92 را پایان وعده ها می دانند

به نظر می رسد با توجه به نقل قول ها و وعده های اخیر، شهروندان پرند که خواسته اصلی شان تسریع در روند احداث مترو و گسترش شبکه حمل و نقل عمومی است باید سال 92 را وعده آخر خود قرار دهند و نگاه ها را به سوی شهرداری تهران معطوف کنند و همچنان به احداث و راه اندازی مترو امیدوار باشند.

دولت دهم که سعی داشت این پروژه را تا پایان دولت به پایان ببرد و خود افتتاح کننده این خط مترو باشد حال باید دید که افتتاح این پروژه مهم و سرنوشت ساز برای شهروندان پرند قسمت دولت دهم خواهد بود یا اینکه در سال حماسه اقتصادی این سعادت نصیب دولت یازدهم خواهد شد البته در نگاهی منصفانه باید گفت که مسئولان امر در دولت دهم در این خصوص به همراه شهرداری تهران زحمات زیادی را متقبل شده و تلاش خود را کرده اند.

ساخت متروی شهر جدید پرند و فرودگاه بین‌المللی امام‌(ره) از نوع متروی برون شهری به طول 50 کیلومتر و دوره ساخت آن پنج سال پیش‌بینی شده و دو بانده است و ادامه خط یک متروی تهران البته به صورت مستقل خواهد بود.

مسیر متروی پرند از انتهای خط یک شروع شده سپس با عبور از ضلع غربی آزادراه تهران قم و اراضی فرودگاه به شهر جدید پرند خواهد رسید و با توجه به تعداد 30 هزار سفر، روزانه می ‌تواند گروه‌های استفاده کننده را تحت پوشش خود قرار داده و توجیه اقتصادی مناسبی را برای سرمایه‌گذار فراهم کند.

ساکنان شهر جدید پرند که در شهر تهران به فعالیت مشغولند، ساکنان شهر تهران که در شهر پرند فعالیت می کنند، ساکنان شهر پرند که در فرودگاه بین‌المللی مشغول به کار هستند و ساکنان شهر تهران اعم از کارکنان و دانشجویان که در دانشگاه‌های پرند مشغول هستند، مسافران متروی در حال احداث تهران – پرند خواهند بود و بیش از هر کس دیگری همچنان چشم به وعده های مسئولان دارند تا ببینند قطار شهری پایتخت مسکن مهر چه زمانی به ایستگاه افتتاح می رسد.

به هر روی وزیر راه و شهرسازی وعده داده که تلاش مي شود تا در نيمه اول سال 92 اين پروژه به اتمام رسيده و شهروندان به صورت عملي از اين شبكه حمل و نقل استفاده كنند و اهالی پرند همچنان چشم انتظار.

--------------------

احسان عربی مفرد