عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه بیش از 10 سال است که برنامه فلسفه برای کودکان به جامعه ایران ورود پیدا کرده است، در تعریف مفهوم «فلسفه برای کودکان» به خبرنگار مهر گفت: در وهله اول باید درباره تصور غلطی که درباره فلسفه برای کودکان باب شده است توضیحاتی ارائه بدهم. متأسفانه عده ای تصور می کنند فلسفه برای کودکان به این معنی است که فقط در كلاس درس داستانی برای خواندن در اختیار کودکان قرار داده، سپس از آنها بخواهیم در مورد داستان با یکدیگر به بحث و گفت و گو بپردازند، یا اینکه فكر مي كنند بايد مکاتب فلسفی را برای کودکانمان شرح و بسط بدهیم، یا مباحثه گری و انتقاد از دیگران را به آنها بیاموزیم.
وی با اشاره به اینکه موسسات بسیاری در قالب آموزش فلسفه به کودکان فعالیت غیرحرفه ای دارند، ادامه داد: فلسفه برای کودکان در اصل می خواهد تفکر عمیق فلسفی را به کودکان آموزش دهد. تفکر عمیق فلسفی یعنی مهارتهای تحقیق و کندوکاو فلسفی. اینکه کودکان حرفهای دیگران را محققانه بپذیرند و تحت فشار دیگران در مقابل خواسته های نابجای افراد ناباب سر خم نکنند، ارزشهای درست و خوب را با تحقیق و پژوهش بپذیرند و از خرافه پردازی دوری کنند. انتقاد کردن را، نه به معنای به کرسی نشاندن حرف خود بلکه به معنی تفکر مسئولانه و به منظور خود اصلاحي آموزش ببینند. در فلسفه براي كودكان قرار نيست با زور و تلقين مطالب را به كودكان منتقل كنيم بلكه آموزشهایی ارائه می شود که آنها حقايق و ارزشها را اكتشاف می كنند.
ناجی افزود: كودكان و نوجوانان در دوره های فلسفه برای کودکان یاد می گیرند آراء مختلف را شنیده و بهترینها را انتخاب و به آن عمل کنند. با توجه به اینکه در عصر حاضر، علوم مختلف در حال توسعه و گسترش است، بایستی قدرت پردازش بچه ها را بالا ببریم؛ برنامه فلسفه برای کودکان به آنها یاد می دهد که در زمینه ارزشها، اخلاقیات و حتی در زمینه علوم مختلف برنامه درست و داوری درست داشته باشند و همواره دست به انتخاب شایسته بزنند. به طور کلی می توان این طور نتیجه گرفت که در کلاسهای فلسفه برای کودکان، مهارت تحقیق و کندوکاو فلسفی آموزش داده می شود.
مولف کتاب «كندوكاو فلسفي برا ي كودكان و نوجوانان» درباره هدف از آموزشهای فلسفی برای کودکان گفت: هدف از دوره های فلسفه برای کودکان این است که در مرحله اول بچه ها بتوانند ایرادهای خود را برطرف کرده و در مرحله بعد خوداصلاحی جمعی داشته باشند. ما در عصر و جامعه ای زندگی می کنیم که با توجه به سیطره رسانه ها، پایه های اخلاقیات به مرور در حال لرزش و سست شدن است. دوره های آموزشی فلسفه برای کودکان به آنها کمک می کند هدف و معنای زندگیشان را پیدا و ارزش هاي جامعه خود را شناسيايي كند، و تجربه غني اي از ازندگي داشته باشد.
پژوهشگر ایرانی حوزه فلسفه برای کودکان، در پاسخ به این سوال که فلسفه برای کودکان در جامعه ما چه ضرورتی دارد، این طور سخن گفت: در جوامع معاصر دادههای علمی، غیرعلمی، مسائل و مشکلات مختلف اجتماعی در حال افزایش است و افراد در موقعیتی قرار می گیرند که به هر طریق باید از میان سیل عظیم داده های مختلف، موردی را انتخاب کنند. در اینجا می توان انواع و اقسام مدها در موضوعات مختلف را مثال آورد، اگر تفکر یک جوان امروزی عمیق و فلسفی باشد مدلی را انتخاب خواهد کرد که متناسب با فرهنگ جامعه بوده و تبعات خاصی در بر نداشته باشد.
وی افزود: وقتی کودک امروز ما دوره های فلسفی را پشت سر گذاشته باشد در سن و سال نوجوانی و جوانی که بر حسب اتفاق با پیشنهاد ناهنجاری مواجه میشود، در وهله اول سعی می کند استدلال پیشنهاد دهنده را بشنود و در صورتی که با دلایل منطقی روبرو نشد آن را رد خواهد کرد. چنین پیشنهاداتی در جامعه امروز ما در مورد افکار، عقاید و علوم مختلف وجود دارد. در واقع در این دوره ها به کودکان کمک می شود تا باور و استدلال خود را تقویت کنند و قدرت تشخیص داشته باشند و از میان آراء و ایده های مختلف با نقد و بررسی بهترینها را انتخاب کنند. از همین رو می توان گفت فلسفه برای کودکان حیاتی و ضروری است.
مولف کتاب «کودك فيلسوف، ليلا» 5 سالگی را سن مناسبی برای شروع آموزش فلسفه برای کودکان عنوان کرد و گفت: تواناییهای یک کودک در سن 5 سالگی به ثبات می رسد و از یک تفکر انتزاعی برخوردار می شود. در این سن و سال بچه ها در صحبتهایشان قواعد منطقی را رعایت می کنند، مغلطه نمی کنند و استدلال می آورند. اگر اجازه دهیم که کودکان از همین سن و سال تفکر و ارزیابی و داوری داشته باشند وقتی وارد جامعه می شوند با ابزار استدلال و قضاوت درست به مشکلات فائق خواهند آمد.
ناجی با اشاره به روش متیو لیپمن در آموزش فلسفه به کودکان گفت: این برنامه فلسفی پس از طراحی برای کودکان با استقبال گسترده از سوی مراکز علمی کشورهای مختلف مواجه شد، اما از آنجا که این برنامه معطوف به واقعیتهای آن جامعه طراحی شده بود شکل همان جامعه را با خود داشت. از همین رو اندیشمندان هر کشور سعی کردند ارزشهای اخلاقی خودشان را در این برنامه پیاده کنند و آن را متناسب با فرهنگ کشور خود تغییر دهند.
وی درباره روشی که متناسب با فرهنگ و شرایط جامعه ما باشد یادآور شد: همواره طی مکاتباتی که با متیولیپمن داشتیم با این سوال مواجه بودم که شما چه پیشنهادی برای کشورتان ارائه کرده اید؟ و میخواستند آن برنامه را در اختیار آنها قرار دهیم تا در صورت مفید بودن از آن بهره مند شوند.
ناجی ادامه داد: از زمانی که گروه فلسفه برای کودکان را در پژوهشگاه علوم انسانی تأسیس کردم، درخواستم این بود که بدون کوچکترین عجله ای، نسخه مناسب کشورمان را تولید کنیم، اما متأسفانه درجامعه ما عده ای به دلیل اینکه به دنبال منافع مادی بودند، بعضی افراد به دلیل عدم سواد کافی و برخی به دلیل علاقه ای که برای اجرای هرچه سریعتر آن برنامه داشتند قبل از اینکه ورژن مناسب با کشور و فرهنگمان را ارائه کنیم این برنامه را وارد مرحله اجرا کردند و با حذف قسمت هاي مختلف اين برنامه سعي کردند آن را بومي سازي كنند ولي موفق نشدند. به عنوان معرفی کننده برنامه فلسفه برای کودکان، اعتقادم بر این است که هنوز برنامه مناسبی ارائه نکرده ایم هرچند که در زمینه های مختلف از جمله کتابهای درسی، تربیت مربی، تفکر انتقادی کارهای صورت گرفته است، اما با این حال این برنامه ای نیست که در طی مدت زمان کوتاه بتوان ورژن مناسبی از آن را ارائه کرد. حدس من بر این است که برنامه در حال اجرا تا زمانی که به همین شکل و شمایل باشد نتایج منفی دربر خواهد داشت، تا جایی که منجر به کنار گذاشتن این روش خواهد شد.