قم - خبرگزاری مهر: مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که تشکیل ارتش آزاد در سوریه، نتیجه ای جز ویرانی و کشت و کشتار در پی نداشت و این حرکت نباید در مصر تکرار شود، اظهار داشت: این اتفاق در مصر، نتیجه ای جز ویرانی زیرساخت های این کشور و از بین رفتن انسان ها نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری به تشریح تحولات اخیر کشور مصر پرداخت و اظهار داشت: مصر، کشوری بزرگ و دارای فرهنگ و تمدنی شناخته شده است.

وی وضعیت فعلی مصر را بسیار نگران کننده دانسته و تصریح کرد: حرکت بیداری اسلامی که در مصر همچون بعضی از کشورهای عربی اتفاق افتاد، نوید بخش علاقه مردم به حرکت اسلامی بود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که بیداری اسلامی در حقیقت، تجدید دوران گذشته مصر بود، خاطرنشان کرد: مردم مصر همیشه بر اساس باورهای دینی حرکت کرده اند اما در طول برهه های نسبتا طولانی، حاکمیت طاغوت‌ها فرهنگ و تمدن مصر را تحت تاثیر خود قرار داد‌ه‌اند.

وی با تاکید بر این که امروز شرایط مصر مناسب مردم این کشور نیست، ابراز داشت: علما و اندیشمندان مصری باید مردم، احزاب و گروه ها را به خویشتن داری دعوت کنند.

عضو خبرگان رهبری، همچنین با ابراز نگرانی شدید از خبر تشکیل ارتش آزاد در مصر، یادآور شد: این اقدام یعنی شبیه آنچه که در سوریه اتفاق افتاد.

تشکیل ارتش آزاد در مصر نتیجه ای جز ویرانی ندارد

وی با اشاره به این که تشکیل ارتش آزاد در سوریه، نتیجه ای جز ویرانی کشت و کشتار در پی نداشت و این حرکت نباید در مصر تکرار شود، اظهار داشت: این اتفاق در مصر، نتیجه ای جز ویرانی زیرساخت های این کشور و از بین رفتن انسان ها نخواهد داشت.

حسینی بوشهری با اشاره به این که امیدواریم گروه ها و احزاب دقت کنند و براساس مصالح و منافع عمومی ملت مصر تصمیم بگیرند، تصریح کرد: با اقدامات خشن و سلاح نمی شود کاری از پیش برد.

گفتگو بهترین راهکار برون رفت از شرایط فعلی

عضو جامعه مدرسین حوزه در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که مهم ترین راهکار برای برون رفت از شرایط موجود مصر را چه می‌دانید؟، گفت: بهترین راهکار برای وحدت احزاب و گروه ها گفتگو است.

وی تاکید کرد: احزاب و گروه های مختلف مصری، افرادی را به عنوان نماینده تعیین کرده و بر روی اصول مشترک و شرایط آینده مصر به توافق برسند؛ زیرا اگر مسائل را از طریق گفتگو حل و فصل کنند، قطعا از کشته شدن مردم و نابودی مصر جلوگیری خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نقش جمهوری اسلامی ایران را برای ایجاد ثبات و آرامش در مصر چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: مسئولان وزارت امورخارحه کشور اخیرا با مقامات ترکیه و کشورهای دیگر رایزنی هایی را در این زمینه داشته اند.

مواضع خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران در جهت آرامش و انسجام مردم مصر است

وی با تاکید بر این که مواضع جمهوری اسلامی ایران خیرخواهانه و در جهت آرامش و انسجام مردم مصر است، ابراز داشت: امیدواریم پیشنهادات ایران مورد توجه ویژه گروه ها و احزاب سیاسی مصر قرار گیرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، عضو خبرگان رهبری در پایان با اشاره به این که معتقدیم امت اسلامی یک پارچه است و اگر به بخشی آسیب برسد، متوجه دیگران نیز خواهد شد، تصریح کرد: براساس حس اسلامی و انسان دوستانه، جمهوری اسلامی آرزوی برقراری آرامش و امنیت در مصر را دارد.