وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد ایران می تواند در صورت پذیرش پیشنهادهای مذاکرات ژنو 1 در نشست بعدی هم شرکت کند.

به گزارش خبر گزاری مهر به نقل از "رویترز" ، "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد ایران می تواند در اجلاس ژنو 2 درباره سوریه به طور مشروط شرکت کند.

وی شرط کشورش برای شرکت ایران در این نشست را پذیرش پیشنهادهای نشست سال گذشته از سوی ایران اعلام کرده است.

ویلیام هیگ تصریح کرد: نقطه آغاز خوب برای این منظور پذیرش پیشنهادهای ژنو 1 توسط ایران خواهد بود موضوعی که تا کنون، ما موافقت ایران با آن را نشنیده ایم.

از آنجا که درگیری ها در سوریه یک بحران منطقه ای به حساب می آید، به زعم کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، بازیگران منطقه ای بهتر می توانند به یک توافق نسبی در این خصوص دست پیدا کنند. ایران و عربستان سعودی به عنوان دو کشور مهم و اثرگذار در منطقه خاورمیانه بهتر از بازیگران فرامنطقه ای ذی نفوذ در بحران سوریه می توانند زمینه های رسیدن به توافق میان دولت سوریه و مخالفان سوری را فراهم کنند. عدم حضور ایران و عربستان در کنفرانس ژنو 1 باعث شد تا بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این عقیده باشند که عدم حضور دو دولت ایران و عربستان در این نشست باعث شده تا برخی دولت های منطقه همچون قطر که وزن و جایگاه مهمی در تحولات سوریه ندارد، بتواند در این نشست حضور پیدا کند و زمینه های رسیدن به یک توافق نسبی را از بین ببرد. بنابراین در مواضع جدید مقامات غربی این امید وجود دارد که زمینه های حضور دو دولت ایران و عربستان به عنوان بازیگران مطرح در بحران سوریه فراهم شود و این نشست با حضور بازیگران مطرح تر برگزار شود.