شهرکرد- خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست چهار محال و بختیاری گفت: ظرفیت های فرهنگی در حفظ محیط زیست در استان مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید یوسف پور صبح چهارشنبه در جلسه موافقتنامه مشترک اجرای طرح ملی دانش آموزی محیط یار در پایگاه های اوقات فراغت تابستان، اظهار داشت: آموزش و پرورش در حفظ محیط زیست می تواند تاثیر بسیاری را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست دو رسالت و هدف اصلی را پیگیری می کند، تصریح کرد: پیشگری از آلودگی های آب، خاک و هوا، و حفظ تنوع زیستی از هدف های اصلی این سازمان است.

یوسف پور ادامه داد: رسانه ها، فرهنگ و  ارشاد اسلامی ، آموزش و پرورش ، نماز جمعه از جمله دستگاه ها و ظرفیت هایی است که می تواند در حفظ محیط زیست تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را در خصوص حفظ محیط زیست می تواند داشته باشد، بیان داشت: با بستن تفاهم نامه بین محیط زیست و آموزش و پرورش، محیط زیست به اهداف خود خواهد رسید.

یوسف پور اذعان داشت: هدف از اجرای موافقتنامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل آموزش و پرورش ترویج و عمومی سازی فرهنگ محیط زیستی است که دانش آموزان به عنوان حافظان محیط زیست از هرگونه آسیب به محیط زیست پیشگیری و هنجار های لازم را در زمینه محیط زیست به دیگران توصیه می کنند.

وی با بیان اینکه این طرح اهداف جزئی را نیز در پی دارد، یادآور شد: اهداف شناختی، اهداف عاطفی و هیجانی، اهداف رفتاری از جمله اهداف جزئی این طرح است.

مدیر کل محیط زیست چهار محال و بختیاری گفت: اهداف شناختی این طرح آشنایی دانش آموزان با اهمیت محیط زیست در زندگی آن ها ، مخاطرات محیط زیستی در ابعاد محلی، جهانی و منطقه ای و رفتار های مناسب و غیر مناسب با محیط زیست است.

یوسف پور اظهار داشت: افزایش توجه عاطفی دانش آموز و تقویت برقراری ارتباط دو سویه ی او با محیط زیست و عناصر طبیعی از اهداف عاطفی و هیجانی این طرح است.

وی تصریح کرد: برانگیختی دانش آموزان در تبیین وظایف و نقش همه  افراد جامعه در حفاظت محیط زیست و افزایش رفتارهای متناسب با محیط زیست و کاهش رفتارهای غیر مناسب محیط زیست در جامعه دانش آموزی از اهداف رفتاری این طرح است.

اهمیت و جایگاه محیط زیست  درحوزه های مختلف باید شناخته شود /اجرای طرح ملی دانش آموزی محیط یار تاثیر گذار است

مدیر کل آموزش و پرورش استان چهار محال و بختیاری گفت: اجرای طرح ملی دانش آموزی محیط یار یک اتفاق خوب است و می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

علیرضا کریمیان تصریح کرد: برای اجرای این طرح نیاز به فرهنگ سازی می باشد که باید با کمک این دو اداره صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: نیروهای متخصص محیط زیست لازم است در پایگاه های اوقات فراغت  حضور پیدا کرده و برای دانش آموزان از چگونگی حفظ محیط زیست توضیح دهند.

کریمیان با اشاره به اینکه این طرح با تلاش فراوان می تواند خروجی مناسبی را داشته باشد بیان داشت: طبق جدول زمان بندی می توان از ظرفیت های آموزش و پرورش در این طرح استفاده کرد.

وی افزود: در طرح ملی محیط یار می توان دانش آموزان را از اهمیت و جایگاه محیط زیست آشنا کرد و این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.

اجرای طرح دانش آموزی محیط یار در تابستان سال جاری فی مابین معاونت محترم آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت محترم پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش منعقد می شود.