یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اظهار اینکه انحصار طلبی مرسی باعث شکست اخوان در مدیریت کشور شد، بیان کرد: ترکیه بازی خطرناکی شبیه به آنچه در سوریه انجام دادند، آغاز کرده است.

سید هادی سیدافقهی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که برنده تحولات اخیر در مصر چه گروه هایی خواهند بود، گفت: پس از به حاشیه رانده شدن اخوان المسلمین هنوز جریان سیاسی خاصی را نمی توان به عنوان برنده این تحولات قلمداد کرد، چون همچنان شرایط ناامنی و درگیری های خشونت زا  در کشور وجود دارد و گسترش دامنه خشونت ها ممکن است مصر را به سمت جنگ داخلی پیش ببرد.

وی با بیان اینکه شیخ احمد طیب امام اکبر الازهر نیز نسبت به بروز جنگ داخلی هشدار داده است، بیان کرد: خیابان ها و میادین قاهره و دیگر شهرهای بزرگ مصر مانند اسکندریه همچنان شاهد درگیری میان طرفداران و مخالفان مرسی هستند.

سید افقهی با اظهار اینکه گروهها و احزاب همه در حالت صبر و انتظار هستند، بیان کرد: کابینه تشکیل شده هم عمدتا از تکنوکرات ها و شخصیت هایی است که در زمان حسنی مبارک مقام داشته اند و از معارضین کمتر در میان آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: دولت تشکیل شده قرار است در مدت شش ماه و حداکثر تا هشت ماه در خصوص سه موضوع انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس خلق و تدوین قانون اساسی فعالیت های خود را انجام دهد.

انحصار طلبی مرسی باعث شکست اخوان در مدیریت کشور شد

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه آنچه مسلم است اخوان المسلمین در مدیریت یکساله کشور خود دچار شکست شده است، بیان کرد: بنا به برخی تخمین ها حدود 33 میلیون نفر از مردم به خیابان ها ریختند تا دولت جدیدی را بر سر کار بیاورند که بتواند حداقل اقتصاد معیشتی و نه زیربنایی آنها را اصلاح کند.

سید افقهی با تاکید بر اینکه اگر جز این بود ارتش جرات دخالت در امور سیاسی مصر را نداشت، اظهار کرد: اگر مرسی تن به انتخابات زود هنگام می داد و دیگر احزاب را در دولت جذب می کرد چنین اتفاق هایی رخ نمی داد.

وی ادامه داد: برخوردهای انحصارطلبانه مرسی باعث شد حتی حزب سلفی النور که در زمره متحدان اخوان بود، کاملا از آنها فاصله بگیرد.

آمریکا برای موضع گیری درباره مصر در انتظار مشخص شدن برنده مبدان بود

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه رخدادهایی که در مصر روی داد یک فرایند طبیعی در نتیجه اشتباهات مرسی است، بیان کرد: آمریکایی ها در این مواقع همواره رویکردشان بدین صورت است که منتظر می مانند تا برنده بازی مشخص شود و آنگاه به طرف برنده می روند.

سید افقهی تاکید کرد: البته آمریکا تا آخرین لحظه از مرسی حمایت کرد ولی هنگامی که جمعیت 33 میلیونی به خیابان ها ریختند حمایت این کشور از مرسی قطع شد.

وی با اظهار اینکه مرسی در خصوص پایبندی به کمپ دیود، عدم گسترش رابطه با ایران و قطع رابطه با سوریه به خواست آمریکا عمل کرد، گفت: گلایه ای که باید از اخوانی ها داشت این است که چرا به جای اعتماد به آمریکایی ها به امکانات ذاتی ملت خود اکتفا نکردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه البته اکنون دست آمریکا برای همه مصری ها رو شده است، گفت: اکنون شرایطی بوجود آمده است که چه مخالفین و چه موافقین مرسی بر علیه آمریکا شعار می دهند و همین امر نویدبخش این موضوع است که بیداری اسلامی در مصر همچنان زنده است.

عربستان و امارات از همان آغاز مخالف مرسی بودند

سید افقهی با تاکید بر اینکه کشورهای عربستان، قطر و امارات کشورهایی نیستند که بخواهند به عنوان یک قدرت در منطقه نقش مهمی داشته باشند، بیان کرد: آمریکایی ها یک مساحت بین عربی تعریف کرده اند که کشورهای عربی می توانند در این منطقه تا زمانی که به منافع آمریکا و اسرائیل ضربه نزنند با هم مجادله کنند و آمریکا در این خصوص میان آنها مداخله نمی کند.

وی ادامه داد: عربستان از همان آغاز روی خوشی به مرسی نشان نداد و او از همان اولین سفرش به عربستان دست خالی از این کشور برگشت.

سید افقهی تصریح کرد: امارات هم دیگر کشوری است که با مرسی مخالف بود به همین دلیل طرفداران اخوان را به زندان های از 7 تا 15 سال محکوم کرد و هم اکنون نیز 16 مصری اخوانی در زندان های امارات هستند.

ترکیه بازی خطرناکی مشابه سوریه در مصر آغاز کرده است

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه هیات حاکم در ترکیه چون خودش اخوانی است به کمک اخوان ها شتابیده است، گفت: ترکیه بازی خطرناکی شبیه به آنچه در سوریه انجام دادند، آغاز کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه اردوغان هنوز از تحولات سوریه درس نگرفته است، بیان کرد: ترکیه از این امر غفلت ورزیده است که مصر با سوریه متفاوت است و مصری ها می توانند برای اردوغان مسئله ساز شوند.