براساس نتایج یک پژوهش که در مرکز تحقیقات سلولی صارم انجام شده است، 20 درصد متقاضیان استفاده از تکنولوژی لقاح مصنوعی دارای اختلال در کیفیت اسپرم هستند که این امر میزان موفقیت این روشها را کاهش می دهد. براساس نتایج همین پژوهش، پایین بودن کیفیت اسپرم در صورتی که منجر به بارداری موفق شود، منجر به سقط جنین و در موارد زیادی سقط های مکرر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مهرداد نورزی نیا مسئول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم با اعلام این خبر گفت: از آنجا که یکپارچگی کیفی)  DNA اسپرم، نقش بسیار مهمی در شکل گیری و رشد طبیعی جنین دارد) از بین رفتن یکپارچگی DNA در اسپرم از جمله عوامل مهم و شایع در ارتباط با ناباروری مردان به شمار می رود .

وی ادامه داد: نتایج یک پژوهش نشان می دهد در حدود 20 درصد از مردان دارای اختلالات در یکپارچگی اسپرم هستند.

نوروزی نیا علت اصلی ایجاد آسیب در DNA اسپرم را عوامل اکسیدان و رادیکالهای آزاد اکسیژن عنوان کرد که حدود 25 درصد از موارد یکپارچگی DNA اسپرم را به خود اختصاص می دهد .

وی از آلودگیهای محیطی و شغلی، عفونتهای دستگاه ادراری - تناسلی، افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از برخی داروها و مصرف سیگار و الکل و... به عنوان عوامل موثر در کاهش یکپارچگی DNA اسپرم نام برد و افزود: تحقیقات مختلف ارتباط تنگاتنگ بین اختلال در یکپارچگی DNA را با کاهش میزان موفقیت در بارداری طبیعی نشان می دهد .

مسئول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم یادآور شد: از سوی دیگر مطالعات مختلف نشان داده که کاهش یکپارچگی DNA  اسپرم می تواند با سقط های مکرر همراه باشد .

وی گفت: کاهش یکپارچگی DNA اسپرم براساس تغییر شیوه و سبک زندگی و همچنین استفاده از داروهای آنتی اکسیدان مانند ویتامینهای A ، C ، اسید فولیک، سلنیوم و... و نیز استفاده از درمانهای هورمونی در اغلب موارد بهبود می یابد .

به گفته نوروزی نیا از آنجا که وضعیت یکپارچگی DNA اسپرم در آزمایشهای رایج اسپرم قابل بررسی نیست، بررسی وضعیت سالم یا ناسالم بودن اسپرم از نظر ماده ژنتیکی نیاز به آزمایشهای دقیق و اختصاصی دارد .

وی افزود: کاهش یکپارچگی DNA همچنین سبب کاهش میزان موفقیت در انجام تکنولوژی لقاح مصنوعی شامل ICSI ،IVF ، IUI می شود. به همین دلیل انجام آزمایش بررسی یکپارچگی DNA اسپرم در صورت وجود ناباروی و قبل از هر گونه اقدامی برای انجام تکنولوژی لقاح مصنوعی، می تواند به افزایش درصد موفقیت در انجام تکنیکها و تولد نوزاد سالم از نظر ژنتیکی کمک قابل توجهی کند .

مسئول بخش ملکولی مرکز تحقیقات سلولی صارم تصریح کرد: تحقیقات دیگر در این زمینه نشان دهنده افزایش شانس ابتلا به ناهنجاریهای کورموزومی و سرطان در نوزادان در موارد وجود اختلال در یکپارچگی DNA اسپرم در پدر است .

برچسب‌ها