یک محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی گفت: مشکلات مدیریتی در حوزه فرهنگ و مسائل معیشتی معلمان سبب پدید آمدن افت شدید در نظام تعلیم و تربیت ما شده است.

دکتر محمد بقایی ماکان در مورد اینکه برخی کارشناسان حوزه فلسفه برای کودکان معتقدند که نظام آموزش و پرورش ما دانش آموزان متفکر تربیت نمی کند نظر شما چیست به خبرنگار مهر گفت: برای بررسی هر معضلی باید به مصداق های ناشی از آن توجه کرد. در خصوص پرورش کودکان و نوجوانان در کشور که مربوط به نهادی به نام آموزش و پرورش می شود همین بس که گفته شود در دهه های اخیر حتی یک چهره برجسته در تمامی حوزه ها اعم از علمی، هنری، اقتصادی و به طور کلی فرهنگی که پروریده این دستگاه باشد از میان این نسل بر نخاسته است و شگفت اینکه مدیریت کلان فرهنگی از خود نمی پرسد که از چه رویکردی در این مُلک چهره هایی از قبیل جلال الدین همایی، بدیع الزمان فروزانفر، سعید نفیسی، محیط طباطبایی و امثال اینها بر نمی خیزند.  

وی افزود: ریشه این معضل بدون شک در نظام آموزش و پرورش است که حتی به بسیاری از کتاب های آن نیز نمی توان اطمینان درست داشت و از سوی دیگر مشکلات مدیریتی که در حوزه فرهنگ و به خصوص مسائل معیشتی معلمان وجود دارد سبب پدید آمدن افت شدید در نظام تعلیم و تربیت ما شده است که اکنون دلسوزان یا به بیان بهتر دلسوختگان این جامعه دیگر به دیدگاه های ایده آلیستی مانند ذهنیت فلسفی کودکان نمی اندیشند بلکه به مسائل مذکور فکر می کنند که تا بر طرف نشود اندیشیدن به نظرات آرمانی، اتلاف وقت است.

این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی در مورد اینکه چه راهکارهایی برای تربیت تفکر انتقادی و فلسفی کودکان و نوجوانان در نظام آموزشی ما پیشنهاد می کنید هم اظهار داشت: چنانچه مشکلات یاد شده که مهمترین وجه آن به مدیریت صحیح باز می گردد، بر طرف شود، آنگاه می توان دانش آموزان را در مقاطع مختلف تحصیلی بر اساس برنامه ریزی صحیح با تفکر فلسفی آشنا نمود که طبیعتاً در آینده آنان و جامعه ایشان تأثیر چشمگیر خواهد داشت.

این نویسنده و محقق تصریح کرد: زیرا ذهن مأنوس با فلسفه یعنی زندگی توأم با تدبیر ، سبب خواهد شد تا هر فرد بتواند برای خود و جامعه خویش برنامه ریزی صحیح انجام دهد که حاصل آن پیشرفت کشور خواهد بود.

بقایی درپایان یادآورشد:  از همین رو است که در اکثر کشورهای پیشرفته تدریس فلسفه از مقاطع ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت گنجانده شده و این امر نشان از اهمیت فلسفه در زندگی فردی و اجتماعی دارد.