مربی تیم ملی بسکتبال با اشاره به پایان کار تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های جام ویلیام جونز که با قهرمانی بدون شکست همراه بود، گفت: البته چگونگی عملکرد و نتیجه گیری ملی‌پوشان در این رقابت‌ها ملاک دقیقی برای پیش‌بینی عملکرد آنها در جام ملت‎های آسیا نیست.

صفاعلی کمالیان در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه ویلیام جونز جام معتبری است که هر ساله در سطح خوبی برگزار می‌شود، اظهارداشت: گاهی تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها ترکیب قویتر از تیم ملی کشورشان را در اختیار دارند چون حق استفاده از بازیکن خارجی را هم دارند. به همین دلیل مسابقات جام ویلیام جونز در سطح خوبی برگزار می‌شود.

"با این اوصاف می‌توان قهرمانی و در کل عملکرد تیم ملی در جام ویلیام جونز را ملاکی برای ارزیابی چگونگی حضور در جام ملت‌ها در نظر گرفت"؟، وی در پاسخ به این پرسش گفت: خیر؛ شرایط جام ملت‌های آسیا مختص به خودش است. البته می‎توان با توجه به نتایج جام ویلیام جونز برخی احتمالات را بررسی کرد اما صرفا بر پایه احتمالات خواهد بود. اگر غیر از این بود اصلا جام ملت‏‌ها را برگزار نمی‎کردند!

مربی تیم ملی بسکتبال به وضعیت تیم‎های شرکت کننده در جام ویلیام جونز اشاره کرد و یادآور شد: اردن روند خوبی در پیشرفت داشت و بازیکنانش به تدریج هماهنگ‌تر نشان دادند. در کل عملکرد این تیم در انتهای مسابقات با روزهای ابتدایی متفاوت بود اما هنوز مشخص نیست دو بازیکن بیرون مانده از ترکیب اردن، به این تیم اضافه خواهد شد یا نه.

وی با اشاره به نامشخص شدن وضعیت لبنان به دلیل تعلیق فدراسیون این کشور به تیم چین تایپه اشاره کرد و گفت: این تیم با آوردن یک بازیکن آمریکایی شرایطش در موقعیت مرکزی تغییر کرد. تغییر شرایط این تیم با بردی که برابر کره جنوبی کسب کرد، کاملا محسوس بود. مصر هم از جمله تیم‌هایی بود که در این مسابقات خوب بسکتبال بازی کرد. این تیم که برای مسابقات قهرمانی آفریقا آماده می‏‌شود، ترکیب بسیار خوب و مجربی داشت.

کمالیان با بیان اینکه آمریکا هم در ترکیب خود بازیکنانی که خارج از آمریکا بازی می‌کنند را در اختیار داشت، به دیگر تیم‌های آسیایی که برای جام ملت‌های آسیا آماده می‌شوند، اشاره کرد و گفت: فیلیپین در نیوزلند در حال پیگیری تمرین و دیدارهای تدارکاتی‌اش است. این تیم یک هفته زیر نظر مربی پیشین اردن که آمریکایی است و تیمش نایب قهرمان آسیا شد، تمرین کرد. چین هم در حال آماده سازی در کشورش است و برخی از دیدارهای تدارکاتی این تیم با تیم‌های اروپایی باقی مانده است.

مربی تیم ملی بسکتبال با تاکید بر اینکه قهرمان شدن این تیم در جام ویلیام جونز ارزش خود را داشت، خاطرنشان کرد: البته به این نتیجه و قهرمانی که به دست آمد دلخوش نیستیم و دل نمی‌بندیم. باید تمرکز روی آماده سازی تیمی و انفرادی بازیکنان را ادامه دهیم تا به اوج آمادگی لازم برای شرکت در جام ملت‌های آسیا برسیم.

وی تصریح کرد: به لحاظ عددی نمی‌توانم بگویم به چند درصد آمادگی رسیده‌ایم اما به هر حال ضعف‌هایی داریم که باید برطرف شوند تا بتوانیم وضعیت کلی تیم را بهتر کرده و با شرایط مناسب‌تر راهی جام ملت‌ها شویم.

به گزارش مهر، تیم ملی بسکتبال هفته گذشته در پایان رقابت‎های جام ملت‌های آسیا صاحب عنوان قهرمانی شد. این تیم 6 مردادماه به منظور شرکت در جام ملت‌های آسیا راهی مانیل فیلیپین می‌شود. این رقابت‎‌ها طی روزهای دهم تا نوزدهم مردادماه برگزار می‌شود.