محققان پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه اروميه با استفاده از تفاله گوجه فرنگی روشی را برای افزایش ماندگاری ماهی قزل آلا ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی احسانی- مجری این طرح با اشاره به اهمیت مصرف مداوم ماهی جهت در سلامت افراد گفت: ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع در کنترل و درمان بیماری‌های قلبی عروقی و بهبود سیستم عصبی بسیار موثر است ولی در عین حال به واسطه این اسیدهای چرب، گوشت ماهی در مقایسه با گوشت قرمز دارای زمان ماندگاری کمتری است.

وی با تاکید بر اثرات آنتی اکسیدان‌ها برای حفظ کیفیت و افزایش زمان ماندگاری ماهی، افزود: زمان طبیعی ماندگاری ماهی قزل آلا در دمای یخچال 3 تا 5 روز است و برای افزایش ماندگاری گوشت ماهی روشی را ابداع کردیم که زمان ماندگاری تا حداقل 15 روز افزایش یافت.

احسانی با اشاره به نحوه اجرای این طرح یادآور شد: برای این منظور از لیکوپن که یک رنگدانه کاراتنوئیدی است، استفاده شد. لیکوپن به صورت طبیعی در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود و در حدود 93 درصد کاراتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی را لیکوپن تشکیل می‌دهد، لیکوپن به عنوان قوی‌ترین آنتی اکسیدان شناخته است و به طوری که قدرت آنتی اکسیدانی آن 2 برابر بتاکاروتن و 10 برابر آلفا توکوفرول استات برآورد شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه افزود: لیکوپن مورد نظر از تفاله گوجه فرنگی که به عنوان ضایعات کارخانجات مربوط دور ریز می‌شود نیز به راحتی قابل استحصال است و این امر ضمن استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی حاوی لیکوپن به ویژه تفاله گوجه فرنگی موجب پایین آمدن هزینه‌های فرآیند تجاری‌سازی در این زمینه نیز خواهد شد.