مشهد - خبرگزاری مهر: عضومركز تحقيقات ارتوپدي دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه اندازی بانک استخوان در بیمارستان شهید کامیاب مشهد خبر داد و گفت: اعتبار لازم برای تاسیس این بانک 850 میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشيد باقری ظهر دو شنبه  در نشست خبري که با موضوع ارتوپدي و تروما در بيمارستان قائم مشهد برگزار شد، اظهار کرد: فعالترین گروه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گروه ارتوپدی است که بیش از 15 هزار عمل جراحی در سال انجام می دهد.

وی با بیان اینکه مشکلات استخوانی در زندگی تاثیرات منفی به سزایی دارد و سبب از کار افتادگی و مشکلات روحی در افراد می شود برضرورت تاسیس بانك استخوانی تاکید کرد و گفت: مشهد به دلیل زائر پذیر بودن و وجود زائران سلامت از استانها و کشورهای همجوار به این بانک نیاز داد.

باقري گفت:  مشهد در سطح کشور بيش‌ترين اهدا كننده عضو مرگ مغزي را دارد و این فرصتی است تا با راه اندازی بانک استخوان به تعداد بیشتری از بیماران خدمات ارائه دهیم .

وی افزود: این در حالی است مي‌‌توان از استخوان‌هاي افراد دچار مرگ مغزی تا 24 ساعت پس از مرگ استفاده كرد.

وی با توجه به اهمیت و نقش تاثیر گذار تجهیزات در اعمال جراحی ارتوپدی گفت: نباید تاوان کمبود بودجه را بیماران بدهند و و دانشگاه باید در جهت تکیل تجهیزات تلاش بیشتری کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه کمبود حتی چند سانتی متر استخوان دربرخی بیماران منجر به مرگ می شود  متاسفانه تعرفه های پزشکی به روز نیست و بیمه ها نیز نقش اصلی خود را ایفا نمی کنند و اغلب بیماران با مشکلات فراوانی رو به رو می شوند.

باقری بر تاثیر سبک زندگی در بیماریهای استخوانی تاکید کرد و گفت: جراحی ارتوپدي در مردان به دلیل آسیب های شغلی و حوادث رانندگی از گروه های دیگر بيش‌تر است و در زنان عمده مشکلات به اضافه وزن و دردهای آرتروز مربوط است.