نهاوند-خبرگزاری مهر: شهردار شهر گیان نهاوند گفت: خطر نابودی سراب گیان نهاوند را در 10 سال آینده تهدید می کند.

هوشنگ کیانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دبی خروجی آب سراب گیان در سه سال گذشته سیر نزولی داشته است.

وی افزود: در صورت ادامه این روند در 10 سال آینده سراب گیان نهاوند از بین خواهد رفت.

کیانی گفت: کاهش نزولات آسمانی در سه ساله گذشته، حفر چاه های غیر مجاز و بیش از حد قانونی در زمین های اطراف سراب گیان و عدم استفاده صحیح و اصولی در مصرف آب باعث شده است.

شهردار شهر گیان نهاوند اضافه کرد: آب خروجی سراب گیان نهاوند در سه سال گذشته 30 درصد کاهش داشته باشد.

وی افزود: در سالهای گذشته یک کانال آبرسانی کشاورزی از سراب گیان 320 هکتار از اراضی روستای حسین آباد گیان را آبیاری می کرد ولی در حال حاضر کانال مذکور توانایی آبیاری 30 هکتار از اراضی را ندارد.

شهردار گیان عنوان کرد: سراب گیان با جنگل طبیعی گیان به وسعت بیش از ۲۲۰ هکتار بزرگ‌ترین جنگل طبیعی استان همدان است که متأسفانه آنگونه که شایسته است به این اثر طبیعی و نعمت خدادادی توجهی نشده است.

هوشنگ کیانی بیان داشت: برای حفظ و نگهداری سراب گیان مهمترین راه ذخیره کردن آب سراب در فصل زمستان است که در این مورد هئیتی متشکل از کارشناسان اداره منابع طبیعی، محیط زیست،امور آب و شهرداری گیان در سراب گیان حاضر و موضوع را پیگیری کنند.

کیانی عنوان کرد: در تپه های بالای سراب گیان حفره های طبیعی وجود دارد که امکان ذخیره آب را در فصل زمستان فراهم می کند.

وی تأکید کرد: تمام مسئولین شهرستان اعم از نماینده مردم نهاوند در مجلس، فرماندار و دیگر مسئولین باید با تشکیل کمیته ویژه کم آب شدن سراب گیان نهاوند را بررسی و برای جلو گیری از نابودی آن در سال های آینده چاره اندیشی کنند.