افتتاحیه بیست و دومین دوره مسابقات المپیک تابستانی ناشنوایان جهان جمعه شب در حالی در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد که میثم قبشه دزفولی دارنده سه مدال طلای المپیک ناشنوایان پرچمدار ایران در این مراسم بود. همچنین حاضران در سالن به احترام کشته شدگان حادثه قطار اسپانیا یک دقیقه سکوت کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر از صوفیه بلغارستان، مراسم افتتاحیه مسابقات المپیک تابستانی ناشنوایان از ساعت 18 روز جمعه به وقت محلی در سالن والیبال مجموعه ورزشی "آرنا آرمیت" آغاز شد و تا ساعت 20 ادامه داشت.

در ابتدای این مراسم پیام رئیس کمیته مسابقات قرائت شد: "به همه حضار به خصوص رئیس کمیته بین المللی ناشنوایان خوشامد می‌گویم و برای همه آرزوی خوشبختی می‌کنم. امروز نگاه همه ناشنوایان جهان به صوفیه بلغارستان است. به هوای تابستانی صوفیه خوشامدید و موفق باشید".

فرانسه، آرژانتین، الجزایر، ارمنستان، و استرالیا اولین کشورهایی بودند که نامشان برای حضور در مراسم رژه اعلام شد. تیم رژه ایران هم پس از چند دقیقه وارد سالن شد. در حالی که پیش از این کمیته برگزاری اعلام کرده بود، تنها چهار ورزشکار از هر کاروان برای رژه وارد سالن می‌شوند، با این حال در بعضی از کاروان‌ها از جمله ایران، ورزشکاران بیشتری در مراسم رژه حضور یافتند. پرچمدار ایران در مراسم افتتاحیه هم میثم قبشه دزفولی دارنده سه مدال طلای المپیک ناشنوایان و مدال طلای مسابقات جهانی بود.

پس از رژه ورزشکاران و اعلام اسامی تمام کشورها، حاضران در سالن به احترام کشته شدگان حادثه قطار اسپانیا یک دقیقه سکوت کردند. برنامه بعدی هم خوشامدگویی رئیس کمیته بین المللی ورزش‌های ناشنوایان به ورزشکاران رژه رونده بود که با ایجاد یک تونل نزدیک همدیگر جمع شده بودند.

در ادامه و همزمان با ورود  مشعل المپیک به سالن، وزیر ورزش بلغارستان و رئیس فدراسیون ناشنوایان بلغارستان هم دقایقی برای حاضران به سخنرانی پرداخته و برای ورزشکاران حاضر در المپیک آرزوی موفقیت کردند.

پس از بالا رفتن پرچم بلغارستان و پرچم رسمی مسابقات، سوگند نامه بازی‌های المپیک توسط یک ورزشکار قهرمان زن بدمینتون قرائت شد. سوگندنامه داوران هم توسط دو نفر خوانده شد. بر اساس این سوگندنامه، داوران متعهد می‌شوند در قضاوت خود خیانت نکنند و عادلانه کار خود را انجام بدهند.

"گریک کرولی" رئیس کمیته بین‌المللی ورزش‌های ناشنوایان هم پس از سوگندنامه‌ها، با زبان ناشنوایان پیغام خود را برای حاضران اعلام کرد. وی در قسمتی از صحبت‌هایش گفت که بلغارستان تنها 10 ماه برای آماده‌سازی این کشور برای مسابقات المپیک وقت داشته است.

برنامه پایانی مراسم افتتاحیه هم روشن کردن مشعل اصلی و برپایی مراسم جشن و شادی بود. در این بخش آدمک‌های مختلف وارد سالن شدند و با لباس‌های محلی و خاص آداب و رسوم سنتی را به نمایش گذاشتند. همچنین گروه‌های مختلف موسیقی محلی و حرکات نماشی هم در سالن دقایقی برای حاضران مراسم اجرا کردند.

دیگر حواشی افتتاحیه به شرح زیر است:
* قبل از شروع مراسم افتتاحیه، ورزشکاران زیادی از کشورهای مختلف در سالن به جشن و شادی مشغول بودند. آنها مدام از یکدیگر عکس یادگاری می‌گرفتند و پرچم کشورهایشان را با همدیگر تعویض می‌کردند.

* حجاب بانوان ورزشکار ایرانی در سالن افتتاحیه هم مورد توجه خیلی از حاضران قرار داشت. تعدادی از تماشاگران و ورزشکاران کشورهای دیگر حاضر در سالن عکس‌هایی را با بانوان ایرانی انداختند.

* بر خلاف کشور عربستان، ورزشکاران ناشنوای کویت با لباس دشاشه در مراسم افتتاحیه حضور یافتند.

* بعضی ازکشورها هم با نماد خاص خود در مراسم افتتاحیه شرکت کردند. کشور استرالیا با یک کانگوروی پلاستیکی و الجزایر هم با کلاه خاصی در افتتاحیه حضور داشتند.

* قبل از شروع مراسم، تعدادی از ورزشکاران آفریقایی با صدای ووووزلا به استقبال افتتاحیه رفتند!

* طبق اعلام مجری مراسم، در بیست و دومین دوره مسابقات المپیک تابستانی 96 کشور حضور دارند.