یک عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: مشكل نظام آموزش و پرورش ما در ديد و اعتقادات برنامه ريزان و مديران بالاي آموزش و پرورش است. در همين وضعيت فعلي هم با كمك كارشناسان موجود مي توان سطح را ارتقاء داد ولي اين ابتدا نيازمند عزمي براي بهبود و دور شدن از كليشه ها است كه آن را تشخيص نمي دهم.

دکتر حسین شیخ رضایی در مورد اینکه برخی کارشناسان فلسفه برای کودکان معتقدند که نظام آموزش و پرورش ما دانش آموزان متفکر تربیت نمی کند نظر شما در این مورد چیست به خبرنگار مهر گفت: بنده نيز با نظر آن دسته از كساني كه مي گويند نظام آموزشي ما دانش آموز خلاق و متفكر پرورش نمي دهد موافقم. قاعدتا هر كسي براي خود دلايلي دارد كه اين حرف را مي زند. اما دليل شخصي من مواجهه با دانشجوياني است كه فارغ التحصيل نظام آموزش و پرورش هستند و در مقاطع مختلف از كارشناسي تا دكترا توفيق تدريس به آنها را دارم. تجربه چند سال گذشته من در آموزش مي گويد كه اصولا تعداد كمي از دانشجويان اين باور را دارند كه فكر كردن مي تواند از خود آنها شروع شود و لازم نيست لزوما فرايند فكر كردن با ذكر نقل قول هايي از ديگران و رديف كردن اسامي بزرگان همراه باشد.

وی افزود: در كلاس درسي صحبت بر سر اين بود كه فرقي هست ميان واقعيت و باور شخصي و من توضيح دادم كه مثلا اين امر كه طول اين ميز يك متر است از مقوله واقعيت است و اينكه من از خورشت بادمجان بدم مي آيد يك باور شخصي است. بعد سوال كردم كه چرا طول ميز از مقوله واقعيت است. آن كساني كه به خود جرات دادند و حرفي در كلاس زدند بيشتر مي گفتند واقعيت است چون در كتاب ها نوشته يا بايد براي نشان دادن واقعي بودن آن نتيجه تحقيقات ديگران را ذكر كنيم. نكته جالب براي من اين بود كه در وهله اول به ذهن كسي نرسيد كه بگويد چون متر مي گذاريم و مي بينيم يك متر است و احتمالا هر كس ديگري هم اين كار را بكند به همين نتيجه مي رسد. البته وقتي اين جواب را گفتم خيلي ها نفس راحتي كشيدند كه اينكه نكته اي بديهي است و ما هم مي دانستيم. ما فكر كرديم منظور شما نكته عميق تري است. اين دست تجربيات در آموزش مي گويد كه الحمدلله سياست كنكور و كلاس كنكور و تست زني از سال اول دبستان نتيجه خود را داده است و نظام آموزش و پرورش توانسته فارغ التحصيلان خوبي پرورش دهد.
 
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: من البته منكر تغييرات مثبتي كه در سال هاي اخير در كتاب هاي درسي انجام شده يا كارهايي كه برخي مدارس و نهادهاي خاص شروع كرده اند نيستم. اما در مجموع به نظام آموزش و پرورش خوشبين نيستم. اگر حمل بر جسارت هم نباشد بايد گفت مواجهه شخصي ام با برخي مديران آموزش و پرورش به من مي گويد آنها نسبت به متوسط روشن نگري و نوجويي و دور شدن از كليشه ها كه در مديران جاهاي ديگر مي بينيم عقب ترند و لابد بايد انتظار داشت از كوزه همان برون تراود كه در او است.
 

این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه در مورد اینکه چه راهکارهایی برای تربیت تفکر انتقادی و فلسفی به کودکان و نوجوانان در نظام آموزشی ما پیشنهاد می کنید هم تصریح کرد: فكر نكنم اصلاح كار ناممكني باشد. بسياري ديگر از كشورها نيز گامي در راه نوسازي آموزش و پرورش خود برداشته اند. مشكل در ديد و اعتقادات برنامه ريزان و مديران بالاي آموزش و پرورش است. در همين وضعيت فعلي هم با كمك كارشناسان موجود مي توان سطح را ارتقاء داد ولي اين ابتدا نيازمند عزمي براي بهبود و دور شدن از كليشه هاست كه آن را تشخيص نمي دهم.