ارومیه - خبرگزاری مهر: معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی، مراکان را بهشت قوچ و میش ارمنی دانست و گفت: خالص ترین نژاد قوچ ارمنی در این منطقه زندگی می کند.

حمید رعنا قد در گفتگو با خبرنگار مهر، با  بیان اینکه منطقه مراکان در سال 1346 بر اساس اولین مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست در آمده است، گفت: این منطقه یکی از معدود زیستگاه های با ارزش و اهمیت نگهداری قوچ و میش  در کشور به شمار می رود.

وی مساحت منطقه حفاظت شده مراکان را 13هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این منطقه بزرگترین زیستگاه نگهداری نژاد قوچ و میش ارمنی کشور  بوده و هم اکنون بر اساس سرشماری های انجام شده جمعیت قوچ و میش نگهداری شده در این منطقه یک هزار و 800 راس است.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در حال حاضر خالص ترین نژاد قوچ و میش کشور در این منطقه نگهداری می شود اظهار داشت: کل، بز و پلنگ از سایر گونه های با ارزش نگهداری شده در این منطقه حفاظت شده مراکان است.

احداث فرودگاه در منطقه حفاظت شده مراکان منتفی شد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این گونه های با ارزش در حفاظت کامل به سر می برند، در زمینه بحث های احداث فرودگاه در نزدیکی این منطقه با رد این شایعات، گفت: در طرح اولیه ساخت و توسعه منطقه آزاد تجاری ارس مقرر شده بود بخشی از منطقه حفاظت شده مراکان به این منطقه واگذار شود که هیچ مجوزی از سوی محیط زیست در این زمینه صادر نشد.

رعنا قد ادامه داد: در این راستا منطقه آزاد تجاری ارس نیز پیگیر این طرح نشد و در حال حاضر هیچ ساخت و سازی در این محدوده انجام نشده و منطقه حفاظت شده مراکان همچنان تحت حفاظت کامل بوده و مشکلی برای گونه های جانواری این منطقه ایجاد نشده است.

وی با اشاره به خشکسالی و تجربه بروز برخی مشکلات در جزیره اشک دریاچه ارومیه نسبت به کمبود علوفه و آب، ادامه داد: به منظور افزایش فضای زیستی و امنیت زیستگاهی برای قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده مراکان و برای ایجاد تعادل دام و مرتع، نسبت به خرید حق تعلیف برای 757 واحد دامی از دام داران محلی اقدام شد.

وی منطقه حفاظت شده مراکان با وسعت 103 هزار و 983 هکتار بر اساس مصوبه شماره 1 شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید در سال 1346 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده و در حال حاضر با 46 سال سابقه حفاظت قانونی یکی از قدیمی ترین مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست کشور به شمار می‌رود.

امضای سند حفظ ارزش هاي اکولوژيکي و طرح مشارکت در احياي منطقه مراکان خوي

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اعلام کرد: همچنین به منظور حفظ ارزش هاي اکولوژيکي و مشارکت در احياي منطقه مراکان خوي بين اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي و فرمانداران چهار شهرستان حوزه اين زيستگاه طبيعي سندی امضا شده است.

رعناقد با بیان اینکه اين سند در چهار بند و با پيروي از اصل 50 قانون اساسي بين اداره کل حفاطت محيط زيست آذربايجان غربي و فرمانداران خوي، چايپاره، پلدشت و جلفا در آذربايجان شرقي امضا شده، گفت: حفاظت از تنوع زيستي، احياي مناطق و زيست بوم و توسعه مشارکت هاي مردمي در راستاي حفاظت از محيط و سرمايه گذاري در مورد اکوتوريسم منطقه از اهداف امضای این سند بوده که در حال پیگیری است.

اجرای طرح اصلاح ساختار ژنتيکي قوچ و ميش هاي ارمني در مراکان

وی همچنین از اجرای طرح اصلاح ساختار ژنتیکی قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده مراکان خوی خبر داد و اظهار داشت: در این راستا با اجرای طرحهای عملیاتی خالص ترین نژاد قوج ارمنی هم اکنون در منطقه مراکان خوی در کشور نگهداری می شود.

منطقه حفاظت شده مراکان در 45 کيلومتري خوي، چايپاره واقع شده و يکي از مناطق زيباي گردشگري منطقه بوده و يکي از نخستين مناطق حفاظت شده زيست محيطي کشور محسوب مي شود.