کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد هزاران غیرنظامی سوری در شرایط بسیار سختی در مناطق تحت محاصره زندگی می‌کنند و پیامدهای جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آنان می‌توانند اسفبار باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در سوریه، غیرنظامیانی که در مناطق تحت محاصره‌ نیروهای دولتی و یا گروه‌های مخالف مسلح مختلف زندگی می‌کنند از رسیدن منابع منظم غذا و اقلام ضروری بی‌بهره‌اند. برای کمک‌رسانی به این افراد، باید رضایت تمام طرف‌های درگیر را جلب کرد که گاهی امری بسیار مشکل است.

"مگنه بارت" رئیس نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در سوریه گفت: به منظور دسترسی به نیازمندان، ما باید با تمام طرف‌های مربوطه گفتگو کنیم. این حقیقت که در طول دو هفته‌ گذشته حدود پنج هزار نفر در زندان مرکزی حلب جیره‌های منظم غذایی دریافت کرده‌اند نشانگر این است که گفتگوی مداوم می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. هر دو طرف نیز موافقت خود را برای اجرای فعالیت‌های بشردوستانه اعلام کرده‌اند.

با وجود این موفقیت دسترسی به کسانی که در مناطق تحت محاصره‌ نیروهای دولتی و یا گروه‌های مخالف مسلح متعدد موجود به سر می‌برند یکی از چالش‌های اصلی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در سوریه بوده است. بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه، طرف‌های درگیر ملزم هستند مجوز عبور سریع و بدون ممانعت امدادهای بشردوستانه را برای رسیدن به غیرنظامیان صادر و این امر را تسهیل کنند. آنها همچنین باید به غیرنظامیان محاصره شده در میانه‌ جنگ اجازه دهند تا در صورت تمایل به مناطق امن‌تر پناه ببرند.

بارت افزود: اکنون 20 روز است که در تلاشیم منابع درمانی و دیگر کمک‌های ضروری را به شهر قدیمی حمص برسانیم. با وجود مذاکرات طولانی که با هر دو طرف داشته‌ایم و پس از سه سفر بین دمشق و حمص، مقامات سوری هنوز هم اجازه پیشروی را به ما نداده‌اند. به گفته وی، اگر تمام طرف‌های درگیر مایل باشند و اجازه دهند می‌توان به افراد بیشتری در حمص و نقاط دیگر کشور کمک کرد.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با مشارکت هلال احمر سوریه طی ماه جاری میلادی، علاوه بر تلاش برای رسیدن به غیرنظامیان حمص و حلب، مناطق روستایی اطراف دمشق، دیرالزور، ادلب و لاذقیه، بین 215 هزار نفر غذا و بین 42 هزار نفر لوازم ضروری خانگی توزیع کرده است. این کمیته همچنین رسیدن آب آشامیدنی پاک را به بیش از 20 میلیون نفر در سراسر کشور تضمین کرده و تاسیسات عمومی را که به عنوان اقامتگاه موقت بیش از 20 هزار بی‌خانمان به کار می‌روند بهسازی کرده است.