تبریز – خبرگزاری مهر : با حضور معاون اول رئیس جمهوری در آذربایجان شرقی و وزیر نیرو عملیات اجرایی چند طرح عمرانی به خصوص عملیات انتقال آب ارس به دشت مرند و دریاچه ارومیه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رحیمی بعد از ظهر شنبه در سفری یک روزه به این استان طرح انتقال آب ارس  به جلفا، مرند، شبستر و دشت تبریز که یکی از آرزوهای دیرینه مسئولان و مردم استان است را پس از هفت سال اجرایی کرد.

هزینه های سرمایه گذاری اولیه این طرح بیش از 12 هزار میلیارد ریال اعلام شده که این هزینه ها با احتساب دوره پنج ساله ساخت و بازپرداخت اصل و سود فاینانس، در حدود 35 هزار میلیارد ریال محاسبه شده است.

با اجرای این طرح علاوه بر تحت پوشش قرار دادن 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت‌های مرند آب شرب بیش از هشت شهر و 81 روستا نیز حل شده و برای 46 هزار نفر نیز فرصت شغلی فراهم خواهد شد.

تامین نیاز آب آشامیدنی و صنعت بیش از 3.5 میلیون نفر از جمعیت آذربایجان شرقی، جبران کسری سفره های آب زیر زمینی، تعادل بخشی تراز دریاچه ارومیه و بهبود اراضی کشاورزی موجود در محدوده طرح به روش آبیاری مدرن از اهداف اصلی این طرح است.

طرح انتقال آب رودخانه ارس به دشت‌های مرند بیش از هفت سال است که آغاز شده بود، اما به علت کمبود اعتبارات و نبود سرمایه‌گذار راکد مانده بود اما سرانجام جزو مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری و هیات دولت قرار گرفته و هم اکنون پس از مدت ها به مرحله اجرایی در می آید.

همچنین در ادامه این سفر بیمارستان 134 تخت خوابی شهرستان مرند به بهره برداری رسیده و هشت هزار واحد مسکن مهر و بزرگراه صوفیان - شبستر نیز افتتاح خواهد شد.