حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به برخی دیدگاه های آیت الله جوادی آملی در مورد تحول در علوم انسانی گفت: آیت الله جوادی آملی معتقد هستند که علوم انسانی اسلامی، علمی است که از مفاهیم اسلامی بهره گیری کرده باشد و یا این علم در راستای اهداف اسلامی باشد و این علوم در راستای اهداف کلی اسلام مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا در نشست تببین دیدگاه های آیت الله جوادی آملی که جمعه 4 مردادماه در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، با سخنانی مبنی بر اینکه موضوع تحول علوم انسانی همان علوم انسانی دینی و اسلامی است، افزود: اگر این روزها در جامعه سخن از تحول در علوم انسانی است، منظور حرکت به سمت علوم انسانی دینی و اسلامی است.

وی افزود: دیدگاه ها و نظرات گوناگونی درباره حوزه علوم انسانی و تحول در آن وجود دارد که باید برای بررسی تمامی دیدگاه ها ساعت ها وقت گذاشت تا به یک دیدگاه واحد رسید اما آنچه که آیت الله جوادی آملی معتقد هستند این است که ویژگی ها و خصوصیات بسیار زیادی در بحث تحول علوم انسانی وجود دارد که این روزها اندیشمندان، دانشمندان و آیات عظام سرگرم تحقیق و تفحص در این زمینه هستند.

این شاگرد استاد جوادی آملی با اشاره به برخی دیدگاه ها و نظرات استاد خود گفت: آیت الله جوادی آملی معتقد هستند که علوم انسانی اسلامی، علمی است که از مفاهیم اسلامی بهره گیری کرده باشد و یا این علم در راستای اهداف اسلامی باشد و این علوم در راستای اهداف کلی اسلام مورد بهره برداری قرار گیرد.

پارسانیا تصریح کرد: در یک محیط اسلامی ارزش هایی که علم را به خدمت می گیرد اسلامی خواهد بود و علم انسانی اسلامی به ساختار درونی روح مربوط می شود. به باور آیت الله جوادی آملی تحول در علوم انسانی در ذیل تحول در علم است یعنی تنها بحث علوم انسانی مطرح نیست و علوم پایه را هم شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه برای شناخت راه های تحول در علوم انسانی باید فرصت ها و تهدیدهای موجود را شناسایی کرد، گفت: نمی توان تنها با جلسات و همایش هایی تحت عنوان تحول در علوم انسانی به دنبال رسیدن به علوم انسانی اسلامی و دینی بود. باید در ابتدا وضعیت علوم انسانی در دنیا را شناخت، فرصت ها مطالعه و تحقیق ها را شناسایی کرد تا بتوانیم به نقطه نظر واحدی درباره حوزه علوم انسانی اسلامی در جامعه خود برسیم.