برخی کارشناسان ترک حمله به هیئت اعزامی از ترکیه در موگادیشو را هشدار القاعده به دولت اردوغان در قبال مذاکرات با کُردهای سوریه قلمداد کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از "تودی زمان" چاپ ترکیه ، حمله روز گذشته به هیئت ترکیه در موگادیشو پایتخت سومالی می تواند هشداری از القاعده به ترکیه باشد که قصد دارد روابط خود با کردهای سوریه را ترمیم کند.

بعد از مدتهای طولانی درگیری بین گروه های مسلح با نیروهای کردستان سوریه، کردها توانستند با شکست آنها کنترل مناطق کردنشین در نزدیکی مرز ترکیه را در اختیار گیرند.

کنترل این مناطق توسط کردها و شنیده شدن زمزمه های ایجاد یک منطقه خودمختار در این بخش از سوریه سبب شد تا دولت ترکیه در تغییر مواضعی آشکار حق کردها برای خودمختاری را به طور مشروط به رسمیت بشناسد و حمایت خود از این مسئله را منوط به توافق کردها و شورشیان مسلح حاضر در سوریه که عمدتا وابسته به القاعده و گروه های تکفیری هستند، منوط کنند.

محمت شاهین استاد روابط بین الملل دانشگاه قاضی آنکارا در مصاحبه با روزنامه تودی زمان در این خصوص گفت: نیروهای کرد و القاعده در سوریه در حال جنگیدن با هم هستند شاید حمله القاعده به سفارت ترکیه در موگادیشو پیغامی از سوی القاعده به آنکارا به خاطر گرم شدن روابطش با کردها باشد.

وی در ادامه گفت: در واقع، مذاکرات مثبت کردها و ترکیه سبب نارضایتی القاعده شده است.

در سال های گذشته دولت ترکیه یکی از حامیان اصلی گروه های تروریستی در سوریه بوده است به طوریکه با جمع کردن آنها از کشورهای مختلف و آموزش و تسلیح این گروه های تکفیری، آنها را برای جنگ با دولت سوریه به این کشور اعزام کرده است.

پیشتر بسیاری از کارشناسان بین المللی و ترک درباره تبعات سیاست خارجی دولت ترکیه در قبال سوریه هشدار داده بودند و حتی معتقد بودند ترکیه اشتباهی را تکرار می کند که پاکستان در جریان حضور نیروهای شوروی سابق در افغانستان مرتکب شده بود.