قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: انجام کارهای عملی همچون رسیدگی به بیچارگان و نیازمندان در کنار خواندن قرآن و نماز مصداق واقعی احیای شب های قدر است.

حجت الاسلام محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار مهر،با اشاره به این که کل ماه رمضان ماه عبادت است؛ اظهار داشت: ماه رمضان قلبی دارد؛ همچون انسان که جسمی و روحی دارد و مهم ترین عضو در پیکر انسان قلب است؛ قلب ماه مبارک رمضان شب های احیا است که اوج عبادت و بندگی و شب زنده داری انسان های مومن در شب های احیا تجلی و تبلور می کند.

وی عنوان کرد: در شب های قدر می توان کارهای عملی برای رضای خداوند انجام داد؛ رسیدگی به ایتام، نیازمندان و همسایگان بیچاره و همچنین سر زدن به اقوام و خویشاوندان و پیر زن و پر مرد بسیار عمل نیک است و موجب خشنودی دل انسان ها می شود و این مصداقی از احیا است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار کرد:  اگر دلی از دل های بندگان خدا در این شب های پر برکت، احیا شود در واقع احیای واقعی را انجام داده ایم و این عمل در کنار خواندن قرآن و نماز و دعا بسیار با عظمت می شود.

وی با اشاره به معنای انفاق بیان کرد: انفاق از نفق گرفته شده و نفق به تونل های داخل کوه گفته می شود و انفاق به معنای پر کردن این خلاها است؛ خلاهای اقتصادی یعنی تنگ و تنگ دستی که در دستان مردم وجود دارد؛ در نیمه ماه مبارک رمضان که منصوب به امام حسن مجتبی (ع) و شب های قدر که منصوب به حضرت امام علی (ع) است رسیدگی به ایتام و بیچارگان که از سنت حسنه این امامان است؛ بیشتر مطرح و تاکید می شود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در روایت ها آمده است که ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است و مسئله شهادت امام علی (ع) در این ماه، در علم پروردگار مشخص بوده است و همه پیامبران و انبیای گذشته از این موضوع مطلع بودند و به آن ها الهام شده بود.

وی با اشاره به شهادت حضرت امام علی (ع) ابراز داشت: وقوع شهادت امام علی (ع) بعد از نزول قرآن کریم در تقدیر خداوند بوده است و شب قدر یکی از سه شبی است که عنوان شده و البته بر اساس روایت ها شب بیست و سوم ماه رمضان از احتمال بیشتری نسبت به شب نوزدهم و بیست و یکم برای بودن شب قدر وارد شده است.

وی با بیان این که باید قدر شب های قدر را بدانیم و از نظر زمان شب های قدر قداست ویژه ای دارد؛ بیان داشت: ضربت خوردن حضرت امام علی (ع) در شب نوزدهم ماه رمضان و شهادت در شب بیست و یکم رمضان اتفاق افتاده که برابر است با شب های قدر و همچنین شب بیست و یکم ماه رمضان که در روایت ها آمده است، قداست بیشتری دارد و مردم سعی می کنند مراسم احیای شب های قدر را در اماکن مذهبی همچون مسجد، حسینیه و بارگاه های ملکوتی برگزار کنند.

توبه از گذشته و تصمیم های مقدس در شب های قدر

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: در شب های قدر همه زمینه ها از نظر روحی برای نزدیک شدن انسان به خدا فراهم شده است و می توان در این شب ها تصمیم های مقدس گرفت و توبه از گذشته کرد و خداوند اهل گذشت است.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: با تصمیم هایی که گرفته می شود سرنوشت انسان در سال آینده مشخص می شود و منظور از این مطلب جبر نیست و این که اختیار سلب می شود بلکه منظور این است که به هر نوعی که انسان تصمیم می گیرد و اراده کند، سال آینده نتیجه آن مشخص می شود.

وی اضافه کرد: شب های قدر، شب های تصمیم گیری در محضر خداوند و تقدیر خود را مشخص و اندازه گیری کردن است و برنامه ریزی برای سال های آینده و این که در زندگی به سمت ارزش های اخلاقی و معنوی پیش رفت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به انتخابات به عنوان یک تحول سیاسی افزود: در شب های قدر و احیا همسو با همه ملت و امت که تحول سیاسی و اجتماعی را در انتخابات رقم زدند و تحول واقعی را در دل ها ایجاد کردند؛ باید دل ها را به هم نزدیک کرد و اتحاد و همدلی را در شب های احیا، احیا کنیم.

وی با اشاره به تحول اجتماعی شب های قدر بیان کرد: آثار و برکات شب های احیا در زندگی همه انسان ها فرا می گیرد و فضای جامعه به دست خود انسان ها عوض می شود؛ خوب است اگر کدورت هایی بوده آن را کنار بگذاریم و رفاقت ها را واقعی و فضای جامعه را تلطیف کنیم.

برای داشتن جامعه علوی باید از خودمان آغاز کنیم

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: با همکاری با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور منتخب می توانیم جامعه علوی داشته باشیم و برای داشتن جامعه علوی باید از خودمان آغاز کنیم.