یک کارشناس آلمانی با تاکید بر اینکه تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی هیچ آمادگی برای توافق نداشته و مذاکرات سازش می تواند به اختلافات بیشتر بینجامد، به بررسی اهداف پشت پرده آمریکا از میانجی گری برای این گفتگوها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، "یودو اشتاین باخ" از کارشناسان مسائل خاورمیانه در گفتگو با روزنامه "تاگس انسایگر" در پاسخ به این پرسش که کدام اهداف و حسابگریهای سیاسی در پشت تلاشهای آمریکا برای شروع مجدد مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی نهفته است، اظهار داشت: آمریکایی ها در حال حاضر در سراسر خاورمیانه با مسائل و مشکلات فراوانی روبرو هستند. از جمله آنها می توان به جنگهای شهروندی در سوریه، شرایط خطرناک در مصر و مناقشات با ایران اشاره کرد.

این کارشناس آلمانی در ادامه گفت: سیاست خارجی آمریکا بر این باور است که با یافتن یک راه حل سازش می تواند در همه این درگیریها، گروههای به زعم خود افراطی را تضعیف کند. از طرفی آمریکا در حال حاضر می خواهد اردن را هم آرام کند.


وی افزود: در جنگهای شهروندی در سوریه، اردن یکی از مهمترین متحدان آمریکا به شمار می رود که در این کشور یکی از زرادخانه های نظامی واشنگتن مستقر است. در اختلافات و درگیریهای بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی برای اردن سناریوی ناراحت کننده ای رقم خورده است.

"اشتاین باخ"در ادامه گفت: اگر اسرائیل همچنان به شهرک سازی خود ادامه دهد، فلسطینیها به اردن هجوم خواهند آورد. مسئله فلسطین می تواند به مسئله ای برای این کشور تبدیل شود. آمریکا می خواهد همچنین از این مسئله جلوگیری به عمل آورد، تا بتواند اردن را به عنوان یک پایگاه پایدار برای خود در منطقه حفظ کند.

وی در ادامه به تلاشهای گسترده آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات سازش اظهار داشت: این تلاشها ما را به یاد دوران رئیس جمهوری سابق آمریکا، جرج بوش می اندازد که در سالهای 1990 وزیر امور خارجه وقت وی چندین بار به سرزمینهای اشغالی سفر کرد تا گفتگوهای سازش را به جریان اندازد.


این کارشناس آلمانی در ادامه گفت: در آن زمان نیز آمریکا می خواست به زعم خود صلح را بین (تشکیلات خودگردان)فلسطین و رژیم صهیونیستی برقرار کند، تا در آرامش بتواند جنگ عراق را زمینه سازی کند.


وی افزود: نمایندگان تشکیلات خودگردان هرگز نمی خواستند با گفتگوهای صلح موافقت کنند. البته وزیر امور خارجه آمریکا، آنها را تحت فشار قرار داده و شرکت آنها در این مذاکرات سازش را به کمکهای 500 میلیون دلاری آمریکا به این گروه فلسطینی ارتباط داد. 


"اشتاین باخ" در ادامه با تاکید بر اینکه تل آویو هم در ابتدا راضی به این مذاکرات نبود، همچنین گفت: اما جان کری با وعده های اقتصادی، موافقت رژیم صهیونیستی را هم برای شرکت در این مذاکرات جلب کرد.


وی در بخش پایانی این مطلب در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری می توان از مذاکرات سازش داشت؟ اظهار داشت : اعتقاد داشتن به این مسئله که این گفتگوها می تواند راه حلی برای مناقشات بین فلسطین و اسرائیل به همراه بیاورد ساده لوحانه است. طرفین این مناقشه به راحتی حاضر به توافق نیستند. در بهترین حالت ما می توانیم امیدوار باشیم که این گفتگوها متوقف شده و طرفین به صورت صلح آمیز از هم جدا شوند. در بدترین حالت نیز این گفتگوها می تواند اختلافات بیشتر را با خود به همراه آورد.