یک نشریه آلمانی در مطلبی با اشاره به پیروزیهای فراوانی که ارتش سوریه در ماههای اخیر به دست آورده است، تصریح کرد که غربیها در چنین شرایطی در وضعیت دشواری قرار گرفته و موضع محتاطانه ای را در پیش گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "فوکوس" در مطلبی نوشت: همین یک سال پیش بود که نظام سوریه ظاهرا روزهای پایانی خود را سپری می کرد. شایعاتی پراکنده شده بود مبنی بر اینکه خانواده بشار اسد از این کشور فرار کرده اند و آینده این کشور بدون اسد پیش بینی می شد. اما امروز دیگر از این صحبت ها خبری نیست.

در ادامه آمده است: نیروهای ارتش پیروزیهای بیشتر و بیشتری در این کشور به دست می آورند. در ماه ژوئن گذشته، ارتش شهر القصیر را تسخیر کرد و این پیروزی به ویژه از نظر روانی ضربه سختی به شورشیان وارد کرد.

نویسنده در ادامه به پیروزیهای ارتش سوریه در شهر حمص اشاره کرده و از زبان یکی از نمایندگان حزب بعث در لبنان نوشت: تا چند ماه پیش اسد بسیار نگران بود، اما حالا زمانی که ما با وی نشست و برخواست کنیم، سریعا متوجه می شویم که خیلی از شرایط راضی است.

"فوکوس" در بخش دیگری از این گزارش نوشت: در اصل، ارتش بخشهایی از کشور را پاکسازی کرده است که از اهمیت استراتژِیکی برخوردار است، این بخشها شامل مناطق وسیعی در پایتخت، مناطق ساحلی، شاخه های شمالی جنوبی و شرقی غربی می شود.

به گفته "امیلی هوکایم"، از کارشناسان انستیتو بین المللی بررسی های استراتژیک در بحرین، اسد قلب سوریه و شهرهای بزرگ را تحت کنترل خود دارد. از نظر نظامی نمی توان نه از یک پیروزی و نه از یک شکست برای نظام سوریه سخن بگوییم. در هر صورت وی دیگر در شرایطی نیست که تمام کشور را کنترل کرده، یا موافقت همه طرفداران سابق خود را کسب کند.

در ادامه آمده است: از طرفی شورشیان سوری نیز روز به روز محبوبیت خود در بین مردم سوریه را از دست می دهند. اخیرا تروریستهای افراطی و القاعده به "ائتلاف ملی" سوریه نفوذ کرده اند. این گروه اخیرا یک نوجوان 15 ساله را به دلیل به زعم خود توهین به مقدسات، مورد اصابت گلوله قرار دادند.

نویسنده در ادامه با اشاره به تشدید اختلافات بین گروههای مخالف سوری نوشت: "آگوست هانینگ"، رئیس سابق اطلاعات فدرال آلمان بر این عقیده است که در حال حاضر ظاهرا اسد در صحنه مبارزات اخلاقی برنده شده است. مردم سوریه نمی توانند با اسلام افراطی راه خود را آغاز کنند. آنها خلافتی را که شورشیهای هم پیمان با القاعده خواهان آن هستند نمی خواهند.

نویسنده در ادامه در چنین شرایطی از عقب نشینی کشورهای غربی در کمک به شورشیان سوری و حمایت از آنها خبر داده و نوشت: در حال حاضر غرب در شرایط دشواری قرار گرفته است. آمریکا تصمیمات خود برای مسلح کردن شورشیان سوری را به حال تعلیق درآورده است. نخست وزیر انگلیس نیز این مسئله را رد می کند و به جای آن خواستار آموزش نیروهای مخالف در سوریه و یک راهکار دیپلماسی با اسد برای حل بحران است.

حتی فرانسه نیز در چنین شرایطی محتاطانه رفتار می کند. "فابریک بالانچ" از کارشناسان فرانسوی بر این عقیده است که ما باید از ارسال سلاح به شورشیان سوری اجتناب کنیم. در جنوب لبنان نیروهای یونیفل سازمان ملل مستقر هستند که در بین آنها 2000 فرانسوی وجود دارد. ارسال سلاح برای شورشیان سوری می تواند به دست تروریستها بیفتد و علیه نیروهای ما به کار گرفته شود.

آلمان نیز مسلح کردن شورشیان سوری را مد نظر ندارد. دولت آلمان خود را به حمایتهای غیر نظامی از مخالفان سوری محدود کرده است.