دبیر سیزدهمین جشنواره ادبی شهید حبیب‌غنی‌پور از حذف سه بخش داستان کوتاه، خاطره و زندگینامه دساتانی دفاع مقدس از گردونه داوری این جایزه و بنا به تصمیم شوای نویسندگان مسجد جوادالائمه، خبر داد.

محمد ناصری دبیر سیزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب‌غنی‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، از حذف سه بخش داوری در این جشنواه خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم شوای نویسندگان مسجد جوادالائمه و پس از برگزاری چند نشست کارشناسی، بخش‌های داستان کوتاه، خاطره‌ دفاع مقدس و زندگی‌نامه داستانی با موضوع دفاع مقدس از این پس در این جایزه ادبی داوری نخواهند شد و این جایزه تنها در چهار بخش برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

ناصری در ادامه با اشاره به علت این تصمیم اظهار داشت: جایزه ادبی شهید غنی‌پور سعی خواهد کرد از این پس توانایی خود را داوری در گونه‌هایی از آثار ادبی قرار دهد که در فضای ادبیات کشور وجود حقیقی دارند.

وی افزود: در حوزه زندگی‌نامه داستانی دفاع مقدس در سال‌های اخیر آثار خوبی نوشته شد و حتی در دوره‌ای این گونه ادبی به سال‌های طلایی حیات خود پس از آغاز جنگ تحمیلی نیز نزدیک شد اما بررسی ما نشان داد که در سال‌های اخیر این نوع ادبی مورد توجه بسیاری از نویسندگان قرار نگرفته و آثار تولید شده نیز به طور عمده میان داستان و زندگینامه سرگردان بوده‌اند و همین مساله داوری در مورد آنها را دشوار می‌کرد.

ناصری همچنین با اشاره به حذف بخش خاطرات دفاع مقدس نیز گفت: این بخش در جشنواره شهید غنی‌پور عمر بلندی نداشت و تازه به این جشنواره اضافه شده بود. در این بخش نظر دوستان بر این بود که این گونه ادبی به طور مفصل توسط همه ناشران مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تنها چند ناشر و نوینسده خاص در تدارک تولید آن هستند و لذا داوری آن نیز در جشنواره چندان مناسب نبود.

دبیر سیزدهمین جایزه ادبی شهید غنی‌پور در ادامه به بخش داستان کوتاه اشاره و تاکید کرد: در تمامی دوره‌ها و در داوری مجموعه داستان‌های کوتاه متوجه شدیم که کمتر پیش می‌آید مجموعه داستانی وجود داشته باشد که همه داستان‌های آن از یک شدت و ضعف برخوردار باشند و به طور معمول تک داستان بوده که در آن اثر مطرح می‌شده است. بر این اساس به نظر می‌رسید چیزی به عنوان کتاب سال شهید غنی‌پور در حوزه داستان کوتاه نمی‌تواند عملاً محقق شود. از سوی دیگر این پراکندگی کیفی، جمع بندی در مورد انتخاب اثر برتر را نیز دشوار می‌کرد و لذا تصمیم گرفتیم این نوع از آثار را نیز از داوری جشنواره خارج کنیم.

به گفته ناصری سیزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور در سال جاری تنها برگزیدگانش را در چهار بخش داستان کودک، داستان نوجوان، رمان با موضوع آزاد و رمان دفاع مقدس معرفی خواهد کرد.

وی همچنین درباره احتمال بیشتر شدن مبلغ جایزه این جشنواره به دلیل حذف سه بخش آن گفت: در برگزاری این جشنواره سال قبل هیچ نهادی از ما حمایت مالی نکرد و هدایا نیز از محل صندوق شورای نویسندگان مسجد پرداخت شد. امسال نیز به نظر می‌رسد وضعیت ما به همین شکل باشد و مشخص نیست که مبلغ هدیه چه اندازه باشد. از سوی دیگر اعتبار جایزه شهید غنی‌پور به مبلغ مادی آن نیست و منسوب بودنش به یک شهید است که آن را قابل توجه کرده است و به نظرم نویسندگان حاضر در این رقابت نیز بر همین مسئله تاکید دارند.