سرمربی تیم ملی دو و میدانی ناشنوایان ایران با تاکید بر اینکه رکوردهای ثبت شده در المپیک جهانی ناشنوایان عجیب بود، گفت: بسیاری از ورزشکاران مشکوک به دوپینگ هستند در حالیکه در این رقابت‌ها حتی یک کورد تست دوپینگ هم گرفته نشد.

 حسین نثاری در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر از صوفیه بلغارستان اظهار داشت: سطح بیست و دومین دوره مسابقات المپیک ناشنوایان بسیار بالا بود و حتی در رشته پرتاب وزنه رکورد جهان شکسته شد.

وی افزود: در این دوره شانس بد ما در رشته استقامت این بود که ورزشکارمان پشت سر سه کنیایی قرار گرفت و چهارم شد. حتی اگر یکی از این کنیایی‌ها در المپیک نبود، می‌توانستیم به مدال برسیم.

سرمربی تیم ملی دو و میدانی ناشنوایان خاطرنشان کرد: در ماده دو سرعت هم به خاطر نداشتن استارت‌های نوری در ایران، ورزشکاران ما دچار خطا شدند و از مسابقات کنار رفتند.

نثاری درباره مدال نقره سجاد پیرایقرچمن در ماده پرتاب دیسک تاکید کرد: در دور مقدماتی ما موفق شدیم رکورد المپیک را جابجا کنیم. بدن سجاد در دور مقدماتی سرحال بود ولی در مرحله فینال پرتابگر روسی به یکباره دیسک را 57 متر پرتاب کرد. این باعث شد تا فکر سجاد تعطیل شود و ریتمش را از دست بدهد.

وی با اشاره به عملکرد عرفان صفاری در رشته پرتاب وزنه هم گفت: عرفان یکی از بدشانس‌ترین ورزشکاران ما در تمام المپیک بود. او وزنه را به اندازه 15 متر و 30 سانتی‌متر پرتاب کرد. با این رکورد در دوره‌های گذشته کسب طلا یا نقره حتمی بود. عرفان با این پرتاب رکورد آسیا که متعلق به خودش بود را هم ارتقا داد ولی در نهایت در المپیک به مدال نرسید.

نثاری در ادامه بحث دوپینگ ورزشکاران المپیک ناشنوایان را به میان کشید و افزود: باید برای المپیک ناشنوایان هم تست دوپینگ وجود داشته باشد ولی من حتی یک مورد هم ندیدم. به نظرم یکی از دلایل افزایش رکوردها افزایش دوپینگ در ناشنوایان باشد. همین مسئله باعث شد تا رکوردهای عجیب و غریبی در این دوره از مسابقات به دست بیاید.

وی در پایان گفت: بسیاری از ورزشکاران مشکوک به دوپینگ هستند. به همین خاطر به فدراسیون ناشنوایان ایران پیشنهاد می‌کنم تا با فدراسیون جهانی نامه نگاری کند و از آنها بخواهد تا دراینباره تصمیمات مناسب را بگیرند.

پرونده دو میدانی در مسابقات المپیک با کسب یک مدال نقره سجاد پیرایقرچمن در ماده پرتاب دیسک بسته شد. اسامی ورزشکاران ایران که تا کنون در المپیک ناشنوایان مدال گرفته‌اند به شرح زیر است:

مدال طلا: محمد خدایار، امیر دانیالی و مژده مردانی (کاراته)،حسین نوری و رسول دریانی(کشتی آزاد)،  کاراته  تیمی مردان
مدال نقره: حسین کرمی (پومسه) و میثم قبشه دزفولی (کشتی فرنگی)، سجاد پیرآیقرچمن(دو و میدانی –پرتاب دیسک)، محمد محبوبی(کشتی آزاد)
مدال برنز: مریم خدابنده و سحر حسینی‌نژاد (تکواندو)، زهرا ابراهیمی (پومسه)، محمدرضا هوشیار، بهاره صفری، فاطمه قلی زاده و عاطفه بعیات (کاراته) و محمد کاظم‌زاده و میثم عابدی (تکواندو)، مهدی بخشی، مجید توکلی، محمد مرادی و محمد امین نعمتی (کشتی فرنگی)، میثم اخوان و مرتضی جدایی  (کاراته)،علی سلحشور ، حسین الله کریمی (جودو)، فرود حجتی(کشتی آزاد)،  تیم کاتای تیمی مردان(کاراته)، تیم جودو و تیم والیبال.