کاروان ورزش ایران در مسابقات المپیک جهانی ناشنوایان با کسب 7 مدال طلا، 4 نقره و 21 برنز و جایگاه هشتمی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، با کسب مدال طلای رقابت‌های کاتای جودو که امروز یکشنبه در روز پایانی مسابقات المپیک جهانی ناشنوایان به دست آمد، پرونده کاروان ایران در این دوره از رقابت‌ها با مجموع 32 مداال بسته شد.

این دوره از رقابت‌های المپیک ناشنوایان از سوم مردادماه در صوفیه بلغارستان آغاز شد. کاروان ایران با نام رمضان و در اختیار داشتن81 ورزشکار در رشته‌های فوتبال، والیبال، دو و میدانی، شنا، تنیس روی میز، کشتی فرنگی و آزاد، جودو، کاراته و تکواندو این دوره از مسابقات شرکت کرد. ضمن اینکه  در رشته‌های کاراته و تکواندو در رده بانوان هم 10 نماینده داشت. این برای نخستین مرتبه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود که بانوان ورزشکار به مسابقات المپیک ناشنوایان اعزام شدند.

مسابقات المپیک ناشنوایان با برگزاری رقابت‎های فوتبال، والیبال و بسکتبال آغاز شد و مراسم افتتاحیه هم چهارم مردادماه برگزار شد. یک روز پس از برگزاری افتتاحیه مریم خدابنده، بانوی تکواندوکار وزن اول ایران با کسب مدال برنز، کاروان ایران را صاحب اولین مدال در این دوره از مسابقات کرد. مژده مردانی هم که در رقابت‎های کاتای انفرادی مسابقات المپیک جهانی ناشنوایان شرکت کرده بود، نخستین ورزشکاری بود که کاروان کشورمان را در این مسابقات طلایی کرد.

در هر صورت طی سیزده روز برگزاری مسابقات جهانی المپیک ناشنوایان در صوفیه بلغارستان، ورزشکاران ایران به 7 مدال طلا، 4 نقره و 21 برنز دست یافتتند. اسامی ورزشکارانی که در این دوره از مسابقات صاحب مدال شدند، عبارت است از:

مدال طلا:
محمد خدایار، امیر دانیالی و مژده مردانی (کاراته)،حسین نوری و رسول دریانی(کشتی آزاد)،  کاراته  تیمی مردان، کاتای جودو

مدال نقره:
حسین کرمی (پومسه) و میثم قبشه دزفولی (کشتی فرنگی)، سجاد پیرآیقرچمن(دو و میدانی –پرتاب دیسک)، محمد محبوبی(کشتی آزاد)

مدال برنز:
مریم خدابنده و سحر حسینی‌نژاد (تکواندو)، زهرا ابراهیمی (پومسه)، محمدرضا هوشیار، بهاره صفری، فاطمه قلی زاده و عاطفه بعیات (کاراته) و محمد کاظم‌زاده و میثم عابدی (تکواندو)، مهدی بخشی، مجید توکلی، محمد مرادی و محمد امین نعمتی (کشتی فرنگی)، میثم اخوان و مرتضی جدایی  (کاراته)،علی سلحشور ، حسین الله کریمی (جودو)، فرود حجتی(کشتی آزاد)،  تیم کاتای تیمی مردان(کاراته)، تیم جودو و تیم والیبال

با کسب این 32 مدال، کاروان ایران در رده هشتم جدول رده بندی توزیع مدال‎ها ایستاد. در این جدول 67 کشوری که ورزشکاران آنها صاحب مدال شده‌اند، بر اساس تعداد مدال‎های کسب شده و کیفیت آنها، در جایگاه‌های خود قرار گرفته‎اند. بر این اساس روسیه با 67 مدال طلا، 52 نقره و 58 برنز در رده نخست قرار دارد. اوکراین، کره جنوبی، بلاروس، چین، آمریکا و ترکیه هم در رده های دوم تا هفتم قرار گرفته اند.

البته هنوز رقابت‌های نهایی فوتبال به پایان نرسیده اما نتیجه این دیدار در موقعیت ایران تاثیری ندارد.