نایب رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به کارهایی که وزیر ورزش و جوانان در دولت جدید باید برای انجام آنها اهمیت زیادی قائل شود، گفت: اگر وزیر ورزش فکر کند سوپرمن است نمی‌تواند کارهایی را که باید، انجام دهد. ضمن اینکه اگر درک کند رئیس فدراسیون فوتبال نیست و وظیفه اولش هم تغییر روسا و جابه جایی اعضای هیات مدیره پرسپولیس و استقلال نیست، خیلی از مشکلات در اداره ورزش کشور حل می‌شود.

مهدی قدمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه وزیر جدید ورزش و جوانان باید به یک سری مسائل توجه ویژه داشته باشد، اظهار داشت: یکی از مسائل جدی بحث منابع است که در تفکیک شامل چند مورد می‌شود.

وی تصریح کرد: اولین موضوع در بحث منابع مربوط به منابع مالی می‌شود که از اهمیت زیادی برخوردار است. ورزش کشور در بخش جاری و عمرانی دچار مشکل است و وزیر جدید باید با مهم شمردن منابع مالی و تامین آن به این مشکلات رسیدگی کند.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه منابع انسانی دیگر فاکتور مهم در بحث منابع است که باید مورد توجه وزیر ورزش و جوانان قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: باید به طور دقیق روی افراد و کسانی که به کار گماشته می‌شوند، بررسی شود. فضای ورزش در بحث انتخابات خیلی جالب نیست. اگر وزیر به ورزش نزدیک نباشد ممکن است در چینش افراد مرتکب خطاهایی شود که ورزش را در لایه‌های بالاتر به خطر بیاندازد. بنابراین مهم است که به فاکتور منابع انسانی و انتخاب درست افراد برای سپردن مسئولیت به آنها اهمیت زیادی داده شود.

وی با بیان اینکه توجه به منابع مالی و انسانی مهم است اما اصلی‌ترین کار برای وزیر جدید این است که زیربناهای ساختار وزارتخانه را درست کند، خاطر نشان کرد: دو سال از تشکیل وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد اما قانون ورزش همچنان برای 40 سال پیش و دوران مربوط به سازمان تربیت بدنی است. در این مدت کسی به دنبال این موضوع نرفته که قانون جدیدی ویژه وزارت و جوانان بنویسد، مبانی نرم افزاری آن را تهیه کند، ساختارش را اصلاح کند و در نهایت برنامه‎ای تنظیم کند که قابلیت اجرایی داشته باشد.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: با این اوصاف باید گفت که اولین چالش پیش روی وزیر ورزش و جوانان چالش نرم افزاری است. باید طرح جامعه ورزش که سال پیش نوشته شد و حالا خاک می‌خورد توسط وزیر جدید ورزش و جوانان بازنگری شود تا شرایط فعلی اصلاح شود.

قدمی با بیان اینکه ابتدا باید برنامه ریزی شود و سپس وارد عمل شد، تصریح کرد: به اعتقاد من تغییر روسای فدراسیون‌ها و جابجایی اعضای هیات مدیره باشگاه‌هایی مانند پرسپولیس و استقلال وظیفه وزیر ورزش و جوانان نیست یا حداقل اینکه اگر هم باشد در رتبه سی‌امین یا چهل‌امین است نه در صدر وظایف او؛ تغییر آدم‌ها خود چالش برانگیز است. وزیر ورزش باید به این فکر کند که کارهای روی زمین مانده را انجام دهد.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: با ورود وزیر جدید ابتدا باید چارچوب های کاری وزارت ورزش و جوانان طراحی شود سپس برای اجرای آنها یا علی گفت. بخشی از برنامه‌ریزی‌ها مربوط به بازنگری قوانین است و اینکه وزیر مصوبه آنها را از مجلس بگیرد سپس بر مبنای آن شرح وظایف را مشخص کند.

مهدی قدمی یک توصیه دیگر به وزیر جدید ورزش وجوانان داشت و آن اینکه او کارهای اجرایی مانند فدراسیون‌داری، تیم داری و ... را از خود دور کند.

وی در این زمینه توضیح داد و گفت: وزارت ورزش و جوانان باید سیستم حاکمیتی داشته باشد، سیاسیت گذاری کند، برنامه ریزی کلان داشته باشد، هماهنگ کننده باشد و نظارت کند. نباید از کارهای اصلی غافل شود و آنها را روی زمین رها کند.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه بعد از نهایی شدن انتخاب وزیر ورزش و جوانان باید اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و به تبع آن انتخابات این کمیته در دستور کار قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: وزارت ورزش و جوانان نباید در این انتخابات دخالتی داشته باشد و اجازه دهد کار بر اساس اساسنامه کمیته پیش برود. باید اجازه دهد هر کس که شایستگی دارد کاندیدا شود و این گونه انتخابات را آزاد بگذارد.

قدمی تاکید کرد: وزیر ورزش این موضوع را بفهمد که رئیس فدراسیون فوتبال نیست اگر این موضوع را درک کرد خیلی از مشکلات در اداره ورزش حل می‌شود. او بداند که اگر در خیلی از مسائل ریز ورزش ورود کند به همان اندازه مقابل مجلس باید پاسخگو شود اما اگر ورود نداشته باشد مجلس هم نمی‌تواند از او پاسخ بخواهد.

نایب رئیس کمیته ملی المپیک اظهار داشت: در مجموع و با تبعیت از این شعر سهراب سپهری که "چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید"، باید به اوضاع ورزش کشور رسیدگی شود تا به نتایج خوب برسیم.

"فکر می‌کنید تمام این مواردی که اشاره کردید از عهده گزینه معرفی شده برای وزارت ورزش و جوانان یعنی آقای مسعود سلطانی‌فر بر می‌آید"؟، قدمی در پاسخ به این پرسش مهر گفت: چرا نتواند. اگر راه را درست برود می‌تواند تمام کارهای لازم را انجام دهد. اگر وزیر ورزش فکر کند سوپرمن است نمی‌تواند این کارها را انجام دهد. اگر ورزش فهمید که هماهنگ کننده است و باید از ظرفیت‌های ورزش کشور استفاده کند و متوجه شود که نباید بالای سر تیم‌ها باشد و حتی با نهادی مانند وزارت آموزش و پرورش برای توسعه ورزش همکاری داشته باشد تمام کارها شدنی است.

وی یادآور شد: اگر وزیر ورزش باندی و طیفی برخورد نکند و اگر از همه طیف‌ها برای رسیدگی به اوضاع استفاده کند به نتیجه می‌رسد در غیر این صورت هم خودش و هم ورزش را خراب می‌کند و دولت را زیر سوال می‌برد. او بداند هزار دست صدا دارد اما یک دست نه.