اجرای تور گردشگری ویژه آشنایی دختران و پسران برای ازدواج، رونمایی از منشور علوی و پیشنهاد ارائه آن به دولتمردان یازدهم، گران بودن تورهای گردشگری عید فطر و درخواست برای برگشت دادن نگارهای باغ نگارستان از کاخ گلستان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته پس از آنکه باغ نگارستان به روی مردم گشوده شده، معاون اداره کل موزه های دانشگاه تهران گفت: بخشی از نقاشی دیواری جدا شده یکی از عمارتهای باغ نگارستان در انبارهای کاخ گلستان خاک می خورد.

مصطفی ده پهلوان به خبرنگار مهر گفت: با مسئولان کاخ گلستان و سازمان میراث فرهنگی مکاتبات زیادی داشتیم که این نقاشی دیواری به طول 22 و عرض 2.5 متر به باغ برگردانده شود. چون اگر این نگاره در تالارهای باغ نصب شود می توانیم به معرفی دوره قاجار بپردازیم و جذابیت های عمارت را افزایش دهیم.

تور گردشگری رئیس سازمان میراث فرهنگی ویژه آشنایی دختران و پسران برای ازدواج

پیشنهاد جالب رئیس سازمان میراث فرهنگی در کتابش با عنوان "گردشگری با علایق ویژه در ایران" از جمله خبرهای خبرگزاری مهر بود چرا که ملک زاده، تور مجردها را در این کتاب معرفی کرده با این توضیح که دختران و پسران و زنان و مردان مجرد با شرکت در این تور می توانند با یکدیگر برای انتخاب همسر آینده آشنا شوند.

کتاب تعاریف، مفاهیم، جاذبه ها و مسیرهای گردشگری با علایق ویژه در ایران عنوان کتابی نوشته محمد شریف ملک زاده، رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی است که چاپ سوم آن که در اسفند ماه 89 چاپ شده است.

منشور مدیریت علوی رونمایی شد

یکشنبه، منشور مدیریت علوی و آئین انتصاب دولتمردان به همراه منشور ملی بصیرت که توسط مدیران سازمان میراث فرهنگی تدوین شده رونمایی و قرار شد به دفتر رئیس جمهور دولت یازدهم ارسال شود تا براساس آنچه در این کتاب آمده است، مبنای انتصاب مدیران جدید دولتی قرار گیرد.

حال اینکه چرا سازمان میراث فرهنگی اقدام به تدوین چنین منشوری کرده است و اساسا این موضوع چه ربطی به سازمان میراث فرهنگی دارد جای سوال است.

برگزاری بیش از 54 همایش ملی و بین المللی در 8 ماه توسط سازمان میراث فرهنگی

پس از رونمایی از لوج ثبتی منشور علوی، آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت دهم کتابهای قطوری را به شرکت کنندگان در مراسم داد که نشان می داد، وی در طول 8 ماه مدیریت خود در این سازمان بیش از 54 همایش ملی و بین المللی برگزار کرده او  آلبوم عکسی را نیز برای معرفی این همایش ها منتشر کرده بود.

وی، در کتاب "عملکرد سازمان میراث فرهنگی" از دریچه دوربین که در هزار نسخه منتشر شده است برگزاری 54 همایش ملی و بین المللی در فاصله زمانی آذر 91 تا تیر 92 را یکی از افتخارات این سازمان دانست.

در مقدمه این کتاب که با صفحات گلاسه و کیفیت عالی توسط اداره کل روابط عمومی سازمان انتشار یافته آمده است که "برگزاری این تعداد همایش تنها در سطح ملی و بین المللی بوده است و به همه همایش های برگزار شده در طول انتصاب آقای ملک زاده و در سطوح استانی نپرداخته ایم قطعاً با شمارش این همایش ها تعداد آمار آنها افزایش می یافت".

بودجه سازمان میراث فرهنگی کفاف نصب دوربینهای حفاظتی در اماکن تاریخی را نداد

برگزاری همایش های پرهزینه توسط سازمان میراث فرهنگی درحالی است که رئیس سازمان میراث فرهنگی نصب دوربین های مدار بسته در اماکن تاریخی و محوطه ها بودجه میلیاردی را به دلیل نداشتن بودجه قابل اجرا ندانست.

محمد شریف ملک زاده، به خبرنگار مهر گفت: طرح نصب دوربین هایی که قرار بود در تمام محوطه ها و اماکن تاریخی انجام شود را نتوانستم در طول مدیرت خود در سازمان میراث فرهنگی انجام دهم چرا که سازمان میراث فرهنگی برای اجرای این طرح به بودجه میلیاردی احتیاج داشت.

پیشنهاد شبیه سازی فضاهای کاخ نیاوران برای گروه های فیلمبردار

روز سه شنبه، از آنجا که کاخ موزه های تهران به دلیل حضور گروههای فیلمبرداری سریالها و فیلم های تلویزیونی آسیب می بینند، رئیس کاخ موزه نیاوران پیشنهاد داد که برخی از فضاهای داخلی کاخ نیاوران برای حضور گروه های فیلمبرداری و سینمایی شبیه سازی شود. اگر این شبیه سازی ها انجام شود گروه های فیلمبرداری با اطمینان بیشتری کارشان را انجام می دهند و خیال موزه داران نیز راحت است. همچنین این شبیه سازی ها برای گروه های فیلمبرداری بعدی نیز باقی خواهند ماند.

انتقاد از سیاست زدگی حاکم بر سازمان میراث فرهنگی

با روی کار آمدن دولت یازدهم، فعالان و کارشناسان گردشگری در این حوزه هم سعی دارند نمایی کلی از وضعیت اکنون سازمان میراث فرهنگی ارائه کنند و هم اینکه راهکارهای لازم را پیش روی رئیس جدید سازمان قرار دهند به همین علت، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه توسعه ارتباطات بین المللی و روحیه اعتدال گرایانه رئیس جمهور در سایه توسعه گردشگری با سهولت بیشتری میسر می شود گفت: سازمان میراث فرهنگی در هشت سال اخیر بیش از حد سیاسی شده بود به همین دلیل برنامه ها نیز جنبه تبلیغاتی داشت تا تمایل برای اثرگذاریهای علمی.

حمید ضرغام بروجنی به خبرنگار مهر گفت: صحبت های رئیس جمهور ایران با موضوع گردشگری تا قبل از برگزاری انتخابات نشان دهنده نگاه ایشان به درآمدهای اقتصادی حاصل از گردشگری بود در حالی که جایگاه گردشگری فراتر از درآمدزایی است که به تبع به کارگیری آن ویژگیها، درآمد نیز حاصل می شود. چون در تعریف گردشگری  آمده که گردشگری یعنی فعالیت فرهنگی منبعش از فطرت جستجوگر انسان.

تورهای گردشگری در تعطیلات آخر هفته گران شد

همزمان با فرا رسیدن تعطیلات عیدفطر نرخ تورهای گردشگری داخلی و خارجی نیز به میزان متوسط 100 هزار تومان افزایش پیدا کرد. به عنوان مثال برای تعطیلات روزهای 17 تا 20 مرداد تورهای دو یا سه روزه مشهد با اقامت در هتل سه ستاره تاپ 530 تا 550 هزار تومان به فروش می رسد.

نرخ اقامت در هتلهای چهارستاره نیز از 570 هزار تومان بیشتر است با این حال در ایامی غیر از تعطیلات این نرخها با 100 هزار تومان کمتر توسط آژانسهای مسافرتی به فروش می رسد هر چند که باز هم قیمت تورهای گردشگری در تعطیلات تابستان با ایامی مانند مهرماه تفاوت چندهزار تومانی دارد.