تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲

همدان - خبرگزاری مهر: فروغ روشن و پر معنویت ماه رمضان در آستانه به فطر سیدن است عید فطری که عید رویت رحمت پس از ماه کرامت بوده و به واقع عید بازگشت به فطرت الهی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یک ماه عبادت و میهمانی بر سفره خوان نهمت پروردگار به انتها رسید و رمضان در آستانه به فطر رسیدن است.

عید فطر یکی از دو عید بزرگ اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بی شماری وارد شده و از این منظر نیز دارای اهمیت بسیاری در نزد مسلمانان است.

یک ماه روزه داری و عبادت مخلصانه در سرای الهی همچون درنگی در کون و مکان قرب خداوندی است که خود میزبان بندگانش شده بود تا رسم خداوندی اش را بار دیگر بنمایاند.

حال که رمضان به فطر رسید و صدای عیدش در عرش طنین انداز شد مسلمنان اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

رسول گرامی اسلام (ص) دراین باره می فرماید«عید فطر، هدیه ای است که از سوی خدا به مردان و زنان امتم داده شده و خداوند متعال چنین هدیه ای را پیش از من به هیچ کس نداده است».

حضرت علی (ع) نیز همواره عید سعید فطر را گرامی می داشتند و با جملات گهربار خود، مردم را با فلسفه این عید بزرگ آشنا می کردند و اهداف آن را شرح می دادند به گونه ای که خطبه های ایشان در روز عید فطر، از زیباترین جملات درباره این عید است که همگان با شنیدن آن، به مفاهیم عمیق و والای این روز الهی پی می برند.

عید سعید فطر روز برخورداری از پاداش الهی است

در همین زمینه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان به خبرنگار مهر گفت: روز عید سعید فطر روز برخورداری از پاداش الهی است.

حجت الاسلام محمد صالحی با بیان اینکه عید فطر شبیه ترین روز به روز قیامت است، عنوان داشت: چراکه وقتی از منزل بیرون می‌آيیم و به طرف مصلی برای اقامه نماز عید فطر حرکت می‌کنیم گويی از قبر برخواسته و روز قیامت آغاز شده است.

وی همچنین همچنین ابراز داشت: در روز عید فطر رحمت و مغفرت پروردگار شامل نیکوکاران و بندگان صالح اش می شود.

عید فطر اجتماع مسلمانان در مقابله با استکبار، کفر و ظلم است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اهمیت عید فطر در روایات معصومین(ع) نیز بیان داشت: عید فطر یک عید بزرگ و شایان توجه اسلامی برای اجتماع مسلمانان در مقابله با  استکبار، کفر و ظلم است.

صالحی با اشاره به اهمیت پرداخت زکات فطره نیز، احیاى روحیه همیارى و تعاون، رسیدگى به وضع بهداشتى، درمانى و فرهنگى مسلمانان از موارد مصرف زکات فطریه عنوان کرد و بر ضرورت آن صحه گذاشت.

انسجام صف های نماز فطر دشمن شکن است

صالحی با اشاره به اهمیت اتحاد و انسجام مسلمانان در برابر هجمه های دشمنان اسلام نیز به نماز عیدسعید فطر اشاره کرد و صف های طولانی و منسجم نمازگزاران فطر را برگ زرین دیگری در حماسه سازی عبادی و سیاسی مسلمانان در برابر هجمه های دشمنان دانست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در این زمینه عید سعید فطر را نماد دیگری از اتحاد و انسجام جامعه اسلامی قلمداد کرد.

در اکثر دعاهای روز عید فطر به امام عصر(عج) توجه ویژه شده است

حجت الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به اهمیت دعا برای فرج امام عصر(عج) در روز عید فطر به خبرنگار مهر گفت: اگر به دعاهای وارده درماه رمضان و مخصوصا روز عید فطر توجه کنیم، درمی یابیم که در اکثر آنها به امام عصر(عج) توجه ویژه شده است.

وی افزود: همه دعاهای روز عید فطر در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با امام زمان (عج) است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه  عید فطر حکایت از پیوند معنوى انسان با خداى خویش دارد.

آزادیخواه در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت پرداخت فطریه در روز عید سعید فطر اشاره کرد.

پرداخت زکات فطره عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشکلات اجتماعى است

وی افزود: در زمینه حل مشکلات اقتصادى و اجتماعى، پرداخت زکات فطره به عنوان عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشکلات اجتماعى در جامعه اسلامى محسوب می شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ادامه داد: افزون بر این در کنار کمک به فقرا موارد مصرف دیگرى نیز براى زکات فطره در اسلام منظور شده است

آزادیخواه همچنین گفت: عید فطر عید بازگشت به فطرت الهی است.

عید فطر روز اجتماع، زکات، رغبت و روز تضرع است

وی با بیان اینکه عید سعید فطر روز اجتماع، زکات، رغبت و روز تضرع است، گفت: خداوند منان دوست دارد که مسلمانان در چنین روزى او را ستایش کرده و مقدس بدارند.

 به واقع رمضان، دعوتی است به بازیافتن گم شدگی بندگان در طول یکسال و غرق دنیا شدنشان و ندایی است برای توجه به خداوند متعال که با این وصف ضیافتی است برای تناول از مائده تقوا و پایان این مهمانیِ خدایی، عید فطر است، عید توفیق بر طاعت و اطاعت، عید توبه و تهذیب نفس، عید ذکر و یاد محرومان و گرسنگان که باید گرامی داشته شود.

عید فطر، چیدن میوه هایی است که از فطرت می جوشد

به تعبری می توان گفت عید فطر، چیدن میوه هایی است که از فطرت می جوشد و فطر، سپاس نعمتی است که در رمضان نازل شده است.

بر این اساس نباید از نطر دور ساخت که پیروزی بر خصم درون، جشنی روحانی دارد به نام عید فطر که میثاق بستن با فطرت را از سوی روزه داران مجاهده گر اعلام می کند و در گوش جهان طنین انداز می شود.

____________

گزارش: زهرا مرادوند