خرم آباد - خبرگزاری مهر: حضور کشاورزان مهاجر در لرستان و تخریبهای زیست محیطی صورت گرفته که پیش از این نیز واکنش شورای سلامت استان را به دنبال داشته بود این بار نیز متولیان امر را مجبور کرد که به این افراد ضرب الاجل داده و از معدوم سازی محصولات ناسالم خبر دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی در محصولات مختلف کشاورزی از جمله برای قرمز شدن هرچه سریعتر هندوانه اولین بار در یکی از جلسات کارگروه سلامت استان مطرح شد.

به هر حال پس از هندوانه های قلابی زمزمه استفاده بی رویه کود شیمیایی در دیگر محصولات جالیزی از جمله خیار، گوجه و حتی پیاز نیز ذهن مردم را درگیر کرد تا کارگروه سلامت ضرورت آموزش کشاورزان و برخورد با سودجویان را به تصویب برساند.

پیگیریهای شورای سلامت استان لرستان و تلاش های سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در نهایت منجر به موفقیت قابل توجهی در این زمینه شد به طوریکه میزان استفاده از کودهای شیمیایی در لرستان تا 50 درصد کاهش یافت.

و اما این پایان کار نبود، چرا که علی رغم کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی توسط کشاورزان لرستانی معضل دیگری دامن خاک و آب این استان را گرفت و آن هم حضور کشاورزان غیربومی و مهاجر و فعالیت غیراصولی این افراد در زمین های کشاورزی استان بود؛ موضوعی که بازهم صدای متولیان امر در شورای سلامت استان را درآورد.

برخی کشاورزان غیربومی با حضور در استان لرستان و اجاره زمینهای کشاورزی علاوه بر اینکه فرصت اشتغال را از لرستانیها گرفته اند، با کشاورزی غیراصولی زمینه آسیب های جدی به آب، خاک و محصولات استان را فراهم می سازند به طوریکه این افراد با استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی غیراستاندارد، برداشت غیرمجاز آب و تولید محصولات ناسالم به چالشی جدی در حوزه کشاورزی لرستان تبدیل شده اند.

در این راستا جلسه شورای سلامت استان که عصر روز چهارشنبه در استانداری لرستان برگزار شد بازهم به محلی برای بررسی این معضل و اتخاذ تدابیر جدی تر تبدیل شد.

جهاد کشاورزی لرستان: با کسی تعارف نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به استفاده بی رویه از کودهای شیمایی و سموم در محصولات کشاورزی این استان اظهار داشت: همچنین یکی دیگر از مشکلات موجود در لرستان آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب است.

اسحاق طاهری مقدم با بیان اینکه ضرورت توجه به این دو موضوع برای ما بسیار مهم و حیاتی است ادامه داد: در این راستا سایر دستگاه های اجرایی مرتبط در این زمینه نیز باید به کمک سازمان جهاد کشاورزی استان بیایند.

وی با تاکید بر حفظ منابع ملی و همچنین سلامت جامعه تصریح کرد: ما در زمینه جلوگیری از استفاده بی رویه کودهای شیمیایی و سموم و همچنین آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب با کسی تعارف نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تاکید بر اینکه ما در این زمینه شفاف و حساب شده برخورد خواهیم کرد افزود: همچنین استفاده از ابزارهای قانونی را نیز در این رابطه خواهیم داشت.

اجازه برداشت محصولات ناسالم را نخواهیم داد

طاهری مقدم با بیان اینکه استفاده بی رویه از کودهای شیمایی و سموم به طور عمده توسط کشاورزان مهاجر در استان صورت می گیرد ادامه داد: متاسفانه این افراد از استانهای دیگر به لرستان آمده و غیر از به خطر انداختن سلامت مردم از آب و خاک زمینهای کشاورزی نیز بی رویه استفاده کرده و موجب خطر برای منابع ملی استان شده اند.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی به هیچ عنوان سموم و کودهای شیمایی را در اختیار کشاورزان قرار نمی دهد افزود: این افراد همواره سموم و کودهای شیمایی مصرفی در کشاورزی خود را از بازار آزاد تهیه می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه استفاده از این کودهای شیمایی و سموم موجب بالا رفتن عملکرد زمینهای کشاورزی می شود ادامه داد: این امر موجب شده که این کشاورزان استفاده از سموم و کودهای شیمایی را در محصولات کشاورزی را داشته باشند.

طاهری مقدم با بیان اینکه در این راستا برای جلوگیری از فعالیت این کشاورزان مهاجر در استان طرحی را از ابتدای کاشت محصولات کشاورزی مدنظر قرار دادیم ادامه داد: در ابتدای کار به این افراد تذکرات لازم را برای عدم استفاده از سموم و کودهای شیمایی دادیم.

سایر دستگاه ها برای برخورد با متخلفان به کمک جهاد کشاورزی بیایند

وی با بیان اینکه در صورت استفاده از سموم و کودهای شیمایی از سوی این کشاورزان مهاجردر آینده از برداشت این محصولات کشاورزی جلوگیری خواهیم کرد ادامه داد: در این راستا دستگاه های اجرایی مرتبط نیز باید سازمان جهادکشاورزی را حمایت کنند تا از ورود این محصولات ناسالم به بازار جلوگیری به عمل آوریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه تذکرهای کتبی به کشاورزانی که از این سموم استفاده کرده اند داده ایم تصریح کرد: هم اکنون که مرحله برداشت محصولات است به کمک مراکز بهداشت، اداره کل استاندارد، فرمانداری ها و حکم قضایی اجاره برداشت محصولات به کشاورزانی که بیش از حد میزان استاندارد از از سموم و کودهای شیمایی استفاده کرده اند نخواهیم داد.

طاهری مقدم همچنین با بیان اینکه این کشاورزان متاسفانه آب چاههای کشاورزی نیز بی رویه استفاده می کنند افزود: در این راستا از شرکت توزیع برق و همچنین شرکت آب منطقه ای خواستاریم که اجازه برداشت بیش از اندازه آب از چاههای کشاورزی را به این افراد ندهند.

برخورد می کنیم حتی اگر مجبور باشیم محصول چند مزرعه را معدوم کنیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز در این رابطه با تاکید بر اینکه موضوع استفاده بی رویه از کودهای شیمایی و سموم باید مورد توجه همه مسئولان مرتبط در استان باشد افزود: سلامت غذایی مردم نباید به مخاطره بیفتد.

حسین پیرحیاتی با بیان اینکه تذکرهای لازم را به کشاورزان مهاجر که از کودهای شیمیایی و سموم بیش از اندازه استفاده کرده اند را داده ایم تصریح کرد: در این راستا کار برداشت محصول پیاز از ابتدای شهریورماه آغاز می شود و در صورت مشاهده استفاده خارج از حد مجاز کودها و سموم شیمایی در این محصول از برداشت آن جلوگیری خواهیم کرد.

پیرحیاتی با بیان اینکه اگر این محصول دارای گواهی سلامت که از سوی اداره کل استاندارد صادر می شود نباشد از ورود آن به بازار جلوگیری به عمل خواهد آمد گفت: در این راستا باید این افراد را وادار به اخذ گواهی سلامت کنیم حتی اگر منجر به معدوم سازی چند مزرعه در استان شود.

معاون استاندار: با استفاده از ابزارهای قانونی جلوی متخلفان گرفته شود

معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان نیز در این رابطه با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت غذایی مردم استان گفت: مردم از حاکمیت این توقع را دارند که بر کار تولید محصولات کشاورزی نظارت کامل وجود داشته باشد.

سجاد معین با تاکید بر اینکه باید بر تولید و عرضه محصولات کشاورزی استان دقت و حساسیت بیشتری به خرج داده شود گفت: ما باید تامین کننده سلامت مردم باشیم و از بروز بیماریها در این زمینه پیشگیری لازم را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تهیه محصولات سالم و همچنین عرضه آنها به بازار وظیفه اصلی ما است گفت: این اقدام موجب می شود که مردم با آرامش خاطر از محصولات کشاورزی که به بازار عرضه می شود استفاده کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان با بیان اینکه خوشبختانه سازمان جهاد کشاورزی چند سال است که کودهای شیمایی و سموم را بین کشاورزان توزیع نمی کند ادامه داد: این امر موجب شده که کارخانه های تولید کننده این کودهای شیمایی و سموم با تغییر کاربری دهند و یا اینکه تعطیل شوند.

معین با بیان اینکه ممکن است برخی افراد در این زمینه سوء استفاده کنند و اقدام به فروش کودهای شیمایی و سموم به کشاورزان کنند افزود: باید با استفاده از ابزارهای قانونی از فعالیت آنها جلوگیری به عمل آید.

...........................................

گزارش: فاطمه حسینی