تیم ملی بسکتبال در صورت پیروزی برابر اردن در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات قهرمانی مسابقات وارد نیمه نهایی شده و یک گام به قهرمانی و کسب سهمیه جهانی نزدیک‌تر می‌شود. این تفکر و انگیزه این تیم برای دیدار روز جمعه و گرفتن انتقام شکست ناباورانه دو سال پیش است که طی آن بسکتبال ایران هم از تکرار قهرمانی بازماند و هم المپیکی شدن دوباره.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و هفتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا پس از یک روز استراحت تیم‌های شرکت کننده از فردا جمعه وارد مرحله یک چهارم نهایی می‌شود. مرحله‌ای که برای تیم ملی ایران در دوره پیشین جام ملت‌های آسیا نحث بود چون تیم کشورمان با وجود تمام ستاره‌هایی که داشت و به دلیل برخی اشتباهات و بی اعتنایی‌ها مغلوب اردن شد که نتیجه آن علاوه بر از دست رفتن شانس تکرار قهرمانی، بر هم خوردن رویای دومین حضور در المپیک بود. 

حالا این دوره از مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا به یک چهارم رسیده و دوباره قرعه مسابقات، ایران و اردن را در این مرحله رو در روی هم قرار داده است. این در حالی است که وضعیت دو تیم نسبت به دو سال پیش متفاوت است و ایران شانس بیشتری برای پیروزی دارد تا اردنی که دچار افت شده است.

دیدار دو سال پیش مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا میان ایران و اردن تا دو سه دقیقه پایانی بازی به سود تیم کشورمان در جریان بود. البته ملی‌پوشان بسکتبال ایران که با هدایت ماتیچ در آن بازی به میدان رفته بودند، از ابتدای بازی و از نظر اختلاف امتیازی با حریف حاشیه امنیت زیادی نداشتند طوریکه در دو سه دقیقه پایانی، اردنی‌ها توانستند خود را به آنها برسانند و حتی پیش افتند. خیلی از اشتباهات در تصمیم گیری‌ها باعث شد تیم ملی ایران در این دقایق حساس و تعیین کننده کار دفاعی خوبی نداشته باشد طوریکه اردنی‌ها به راحتی چند پرتاب متوالی سه امتیازی زدند و برنده بازی شدند.

اینگونه تیم ملی بسکتبال ایران از حضور  در نیمه نهایی جام ملت‌های 2011 بازماند در حالیکه مدافع عنوان قهرمانی مسابقات بود و یکی از شانس‌های مسلم تکرار این عنوان و المپیکی شدن دوباره؛ و حالا این تیم در اندیشه انجام دیداری متفاوت و رقم زدن یک چهارم نهایی متفاوت نسبت به دو سال پیش است تا بتواند انتقام تلخ ترین شکست آسیایی خود را گرفته و اینگونه شانس خود را برای جهانی شدن دوباره افزایش دهد و این تفکر تیم ملی بسکتبال برای بازی روز جمعه است که رسیدن به آنهم دور از دسترس نیست چون ...

ترکیب تیم ملی بسکتبال اردن نسبت به دو سال پیش که با شکست ایران دست به کار بزرگی زد و در نهایت هم نایب قهرمان شد، تغییر زیادی کرده و دچار افت شده است. رشیم رایت، زید الخاص و آیمان بازیکنان خوب اردن در دوره پیشین جام ملت‌ها بودند اما امسال این تیم بازیکنی هم طراز آنها را در اختیار ندارد. البته جیمی باکستر، بازیکن آمریکایی اردن در مسابقات امسال برای اردن بازی می‌کند اما در کل اردن 2013، اردنن 2011 نیست.

قاسم کیانی، کارشناس بسکتبال در این باره به خبرنگار مهر گفت: اردن 70 درصد ترکیب دو سال پیش خود و شاید هم کمتر از آن را در اختیار دارد. اردن امسال ترکیب خیلی جوانتری را در اختیار دارد و در کل ضعیف‌تر شده است. در حالیکه تیم ملی ایران هماهنگ‌تر و بهتر از دوره پیش عمل کرده و به خصوص خودخواهی یکسری بازیکنان طی 6 بازی گذشته اصلا دیده نشده که البته امیدوارم در ادامه مسابقات هم همین گونه باشد.

به گزارش مهر، با همه اینها اردن "گربه سیاه" بسکتبال ایران است که همیشه رقابت‌هایی حساس و نزدیک را با تیم ملی ایران داشته و به همین دلیل باید ملی‌پوشان کشورمان با حواسی کاملا جمع و هماهنگ مقابل این تیم صف آرایی کنند تا اسیر نحثی دو سال پیش نشوند.

قاسم کیانی هم این موضوع را تائید می‌کند. وی اظهارداشت: البته از مجموع دیدارهایی که دو تیم ایران و اردن با یکدیگر داشته‌اند، بردهای تیم ملی کشورمان خیلی بیشتر بوده است اما همیشه شرایط دیدار ایران با اردن متفاوت از دیدار با سایر تیم‌هاست.

وی تصریح کرد: شاید تیم ملی ایران در آغاز دیدار با بسیاری از تیم‌ها مانند همین دیدار روز چهارشنبه برابر قزاقستان، عملکرد خوبی نداشته باشد اما در نهایت با اختلاف امتیازی خوبی برنده شده است. همانگونه که تیم‌های چین و کره‌جنوبی را با اختلاف امتیاز قابل توجه شکست داد و این یعنی حاشیه امنیت ایران مقابل این تیم‌ها؛ این در حالی است که تیم ملی ایران هیچ گاه مقابل اردن حاشیه امنیت نداشته است اگرچه در اکثر بازی‌ها موفق به شکست این تیم شده است.

این کارشناس بسکتبال تاکید کرد: آشنایی کامل اردن از بسکتبال ایران و شرایط فیزیکی نزدیکی که به ما دارند، دلیل این امر است. مهمتر اینکه اردن در کل ضعیف‌تر از ایران است و همین مسئله باعث شده همیشه باانگیزه باشد. اگر اردنی‌ها در مصاف با ایران بازنده باشند خرده‌ای به آنها وارد نمی‌شود اما در صورت برد، دست به کار بزرگی زده‌اند. به همین دلیل آنها همیشه با انگیزه‌ای بالا مقابل ایران قرار می‌گیرند و همین مسئله دردسرساز می‌شود.

کیانی در پایان به یک موضوع اشاره کرد و گفت: تیم ملی اردن دو سال پیش خیلی فکورانه کار کرد. این تیم در مراحل گروهی مسابقات 2011، برای پیروزی با اختلاف امتیاز فشار زیادی به بازیکنانش وارد نکرد و حتی نتیجه دیدارهایی که تاثیری در موقعیتش نداشت را واگذار کرد. شاید همین مسئله باعث شد تا تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی اردن را خیلی دست کم بگیرد و فکر کند حتما و در هر شرایطی می‌تواند برنده باشد. تیم ملی امسال ایران کاملا هماهنگ‌تر و بهتر از دو سال پیش است اما باید مراقب باشد اسیر چنین مسائلی نشود.

به گزارش مهر، تیم ملی بسکتبال با شکست دادن مالزی، کره‌جنوبی، چین (مرحله مقدماتی)، هند، بحرین و قزاقستان (مرحله دوم) راهی مرحله یک چهارم نهایی مسابقات بسکتبال قهرمانی مردان آسیا شد و تنها تیم بدون باخت در این مرحله است. در حالیکه اردن در مرحله مقدماتی مسابقات مقابل چین‌تایپه و فیلیپین شکست خورد و تنها با کسب یک پیروزی برابر عربستان - تی سیزدهم مسابقات - وارد مرحله دوم شد. اردن در این مرحله هم به قطر باخت هر چند با پیروزی برابر هنگ‌کنگ و ژاپن - دو تیمی که از صعود به یک چهارم بازماندند - جواز حضور در جمع هشت تیم برتر را گرفت.