کرمان – خبرگزاری مهر: در حالی سیلاب طی هفته گذشته در کرمان جان سه نفر را گرفت و صدها خانه را تخریب کرد که طبق آخرین نقشه های هواشناسی بارندگی و ناپایداری هوا طی روزهای آینده نیز در کرمان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی اکثر نقاط کشور طی روزهای اخیر با بارشهای مطلوب در ایام تابستان مواجه شده است که این بارشها در واقع خط پایانی بود بر تابستان داغ و دمای 50 درجه ای در استان کرمان.

این درحالی است که پس از مدتها مردم کرمان نیز عصر دیروز با بارندگی شدید مواجه بودند و دمای هوا در یک روز از دمای 40 درجه ای به شدت افت کرد و هم اکنون مردم این شهر کویری شاهد هوایی بهاری هستند.

ادامه مانسون در آسمان کرمان

ناپایداریهای اخیر در استان کرمان متاثر از پدیده مانسون است که باعث بورز بارندگی های ناگهانی و شدید به همراه رعد و برق می شود.

همین بارندگیهای ناگهانی در استان کرمان طی هفته گذشته خساراتی میلیاردی برجای گذاشت که موجب تخریب صدها خانه، خسارت شدید به محصولات و باغهای کشاورزی و آب گرفتگی مزارع شده است، تخریب جاده های فرعی، بسته شدن چند ساعته جاده های اصلی، و آواره چند صدها نفر در استان کرمان به دلیل سیلاب از جمله پیامدهای این سیلابها بوده است.

ادامه بارندگیها در کرمان

همچنین طبق آمار ارائه شده در این سیلها حداقل سه نفر کشته شده اند و شهرستانهای بافت، بم، سیرجان و جیرفت بیشترین خسارات ناشی از سیلاب را متحمل شده اند.

هم اکنون نیز این بارندگی ها در برخی مناطق استان کرمان همچنان ادامه دارد.

هجوم گردشگران به استان کرمان/ مسافران و گردشگران در لیست افراد در معرض تهدید سیل

نکته خطر آفرین در این شرایط حضور صدها مسافر از استانهای بندرعباس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و یزد در استان کرمان است به این تعداد مسافر که اکثر پارکهای شهر کرمان شاهد حضور آنان است باید مسافران شهرستانهای جنوبی کرمان را نیز که به مناطق شمالی و سردسیر کرمان مسافرت کرده اند را نیز باید اضافه کرد.

این افراد در تفرجگاههای کرمان که اکثرا در مجاورت رودخانه های دائمی و فصلی قرار گرفته اند ساکن شده اند و بروز این سیلاب ها می تواند جان آنان را با خطر جدی مواجه کند.

در آخرین موارد سیلاب در استان کرمان پس از خسارتهای بسیار در شهرستان جیرفت سیلی شبانه در بخش اسفندقه جیرفت موجب بروز خسارتهای فراوان شد که عسکسهای این خبر نیز گوشه ای از این سیلاب را نشان می دهد.

این سیلاب نیز خسارات فراوانی به مزارع و جاده های فرعی زده است و تعدادی از خانه های روستائیان نیز دچار آب گرفتگی شده است.

آخرین سیلابهای کرمان طی 24 ساعت گذشته

همچنین روز گذشته 10 روستای بافت بار دیگر در معرض سیلاب قرار گرفتند بخشدار مرکزی بافت با اشاره به بارندگی در دهستان کیسکان و 10 روستای این منطقه گفته است خسارات ناشی از بارندگی بسیار زیاد براورد شده است و گروههای ارزیاب در حال بررسی خسارتها هستند.

فرهاد آراسته افزوده است که  این بارندگیها طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و از مردم میخواهیم از مسیر رودخانه ها دوری کنند.

وی همچنین از مسافران و گردشگران محلی نیز خواست به هیچ عنوان در مسیلها قرار نگیرند و از مناطقی که احتمال جریان شدید آب ناشی از بارندگی در بالا دست دارند دور شوند.

بخشدار مرکزی بافت افزود: امداد رسانی به سل زده ها در روستاهای بافت در حال انجام است.

حسین آبادی ها همچنان بلاتکیف هستند

همچنین آخرین گزارشها از محله حسین آباد جیرفت که سیلاب دو هزار نفر از ساکنان این منطقه را آواره کرده است حکایت از تلاش مردم برای برطرف کردن اثرات ناشی از سیلاب دارد.

با این وجود  محمد قاضی زاده کارشناس مدیریت بحران از مردم خواست از بروز هر گونه مشکل پیش گیری کنند وی دوری از مناطقی که احتمال بروز سیلاب دارند را بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت: بارندگیها در استان بسیار غیر قابل پیش بینی هستند و در واقع امکان پیش بینی نقطه ای بارندگی وجود ندارد.

وی افزود: در جریان ناپایداریهای هوایی در استان کرمان بارش در چند دقیقه بسیار شدید و سیل آسا خواهد بود بطوریکه منطقه ای خشک امکان دارد به ناگهان به کانون سیلاب تبدیل شود.

قاضی زاده با اشاره به رعد و برق شدید از مردم خواست در چنین وضعیتی از مناطقی که امکان اصابت رعد و برق دارد خودداری کنند.

روزهای بارانی کرمان ادامه دارد/ مردم مراقب سیلاب باشند

وی گفت: طبق پیش بینی هواشناسی برای سه روز آینده هوا اینگونه پیش بینی شده است؛ صاف تا کمی ابری ، گاهی افزایش ابر ،بعد از ظهر رگبار و رعد و برق در پاره ای مناطق،گاهی وزش باد  و گرد و خاک و این وضعیت در واقع تا ساعتهای پایانی روز سه شنبه قابل پیش بینی است.

حمیده حبیبی، سرپرست مركز پيش بيني اداره كل هواشناسي استان كرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت:  پدیده مانسون در بشتر مناطق استان به ویزه جنوب و جنوب غرب فعال است و امکان بارش باران وجود دارد.

مردم هشدارها را جدی بگیرند

وی اظهار کرد: به دلیل شدت این بارندگیها امکان آبگرفتگی و سیلاب نیز وجود دارد که در این خصوص به مردم و دستگاههای مختلف هشدار داده شده است.

وی تصریح کرد: این بارندگیها غیر قابل پیش بینی است مثلا در سیل جیرفت یکی از دو ایستگاه هواشناسی مستقر در شهر 41 میلیمتر بارندگی طی دو ساعت را ثبت کرد اما در همان شهر و در همان ساعت میزان بارندگی در بخش دیگری از شهر جیرفت صفر بود.

حبیبی از مردم خواست به شدت نکات ایمنی را رعایت کنند و خود را در معرض خطر سیلاب قرار ندهند.

وی دلیل رظوبت بالای هوا در کرمان را نیز طی روزهای گذشته پدیده مناسون ذکر کرد که موجب افزایش ابر و رطوبت بالا و در نهایت بارندگی می شود.

...............................

گزارش: اسما محمودی