حلقه پژوهش انجمن نویسندگان کودک با حضور نظریه‌پردازان این حوزه تشکیل شده تا به پژوهش در زمینه ادبیات کودک، ارائه مقاله و کنفرانس و همچنین نقد و بررسی نشریات تخصصی کودک و نوجوان بپردازد و روند پژوهش در این حوزه را تصحیح کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حلقه پژوهش انجمن نویسندگان کودک که بر اساس طرحی از مهدی حجوانی شکل گرفته، می‌کوشد تا به پژوهش در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، ارائه مقاله، معرفی نشریات تخصصی کودک و نوجوان، تحصیح و تسهیل در روند پژوهش و ... بپردازد. در اساسنامه این حلقه پژوهشی آمده است: پشتیبانی تئوریک و نظرورزانه از ادبیات کودک و نوجوان، اگرچه تاریخ کوتاهی دارد، اما هم‌اکنون با وجود نزدیک به 4 تا 5 منبع دانشگاهی، مطبوعاتی و تحقیقاتی، یکی از زمینه‌ها و حوزه‌های ادبیات کودک و نوجوان است که ظرفیت و قابلیت گسترش وسیعی دارد. اگرچه این زمینه در مقایسه با استانداردهای جهانی، وضعیت مطلوبی ندارد، اما به نظر می‌رسد با توجه به این پیشینه کوتاه و وضعیت کلی ادبیات کودک و نوجوان در کشورمان، رشد مطلوبی داشته و به صورت سامان‌مند در حال افزودن به غنای خود و شناسایی مواضع و مسایل جدید پیش روی خود است.

در این اساسنامه به نقش انجمن نویسندگان کودک اشاره شده و آمده است: با یک نگاه اجمالی می‌توان تشخیص داد بخش قابل توجهی از اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم، فعالیت‌های خود را در این جهت سامان داده‌اند و ازدیگر سو نهادها و تشکل‌هایی نیز در سطوح دانشگاهی و پژوهشی وجود دارند که بخشی از هزینه و وقت خود را صرف امور پژوهشی، تئوریک و مربوط به نقد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان می‌کنند. انجمن نویسندگان کودک می‌تواند با توجه به نقش و تعریفی که از خود ارائه کرده است، در این حوزه نیز وارد عمل شود و به عنوان ارتباط‌دهنده میان نهادهای پژوهشی و دانشگاهی و فعالان و نویسندگان این حوزه عمل کند و به شکلی در روند تخصیص سرمایه انسانی، اعتباری و اقتصادی به مسایل پژوهشی و نظری وارد شود.

حلقه پژوهش انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، شامل گروهی از اعضای این انجمن است که یا به لحاظ درجه دانشگاهی و یا سابقه تألیف و یا ترجمه آثار نظری و یا علایق شخصی، به دایره پژوهش و نظری ادبیات کودک تعلق دارند. این حلقه به صورت منظم (ماهانه یا دوهفته‌ای) در محل انجمن تشکیل جلسه می‌دهد و هدفش کمک و همیاری در سامان بخشیدن به امور پژوهشی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، بازشناسی فرصت‌های پژوهشی موجود، کمک به پژوهش‌ها و تاملات صورت گرفته در داخل یا خارج از انجمن و بالاخره تلاش برای تصحیح و هدایت روند پژوهش و تئوری‌پردازی در این حوزه خواهد بود.

این حلقه بر آن است تا به پژوهش در زمینه ادبیات کودک، ارائه مقاله و کنفرانس و نقد و بررسی نشریات تخصصی کودک و نوجوان چون «کتاب ماه ادبیات کودک و نوجوان»، «روشنان»، «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» و فصلنامه «مطالعات ادبیات کودک و نوجوان» بپردازد.

ارتباط با کارشناسان حوزه‌های مختلف، از موارد دیگری است که در اساسنامه حلقه پژوهش انجمن نویسندگان کودک به آن اشاره شده است: مدیران گروه‌های ادبیات، فلسفه، علوم ارتباطات، جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی می‌توانند طرف گفتگوی شفاهی یا مکتوب با این حلقه قرار گیرند. دعوت از این استادان و گفتگو با آنان در مورد اهمیت مباحث علمی مربوط به کودک و نوجوان، می‌تواند امر تصویب پایان‌نامه‌ها با موضوعات مربوط به کودک و نوجوان را که هم‌اکنون با مشکلات جدی، به ویژه در گروه‌های فلسفه، جامعه‌شناسی و علوم ارتباطی روبروست را به صورت جدی تسهیل کند. علاوه بر این گفتگو با نهادهای صاحب سرمایه‌های پژوهشی مثل پژوهشکده علوم انسانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و فرهنگستان هنر، می‌تواند به انجام پژوهش‌هایی بینجامد که در نهایت افق پیش روی ادبیات کودک و نوجوان را گسترش دهد.

هریک از استادان یا پژوهشگران حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در طول فعالیت‌های خود با تعداد قابل توجهی از پایان‌نامه‌هایی روبرو می‌شوند که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در حال انجام هستند و نیازمند مشورت و همفکری با دیگران فعالان این حوزه هستند. این پایان‌نامه‌ها می‌توانند با طرح در این حلقه، به مراتب بهتر و باکیفیت‌تر تنظیم شوند. دانشجویان و استادان راهنمای این پایان‌نامه‌ها، می‌توانند با ثبت نام و اخذ وقت از حلقه، به ارائه مسایل و مشکلات خود بپردازند و از راهنمایی‌های اعضای حلقه بهره‌مند شوند.

مرتضی خسرونژاد، نوید سیدعلی اکبر، مناف یحیی‌پور، علی‌محمد رفیعی، علی‌اصغر سیدآبادی، حسین شیخ‌الاسلامی، زری نعیمی، معصومه انصاریان، مسعود ملک یاری و ... از اعضای حلقه پژوهشی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هستند.