خرم آباد - خبرگزاری مهر: عضو اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: همه چیز برای ایفای نقش پررنگ ایران در بازسازی این کشور مهیاست اما با این وجود متأسفانه تاکنون از سوی ایرانی‌ها رغبت زیادی برای استفاده‌ از این فرصت‌ها وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حبیب‌اله غلامی ظهر دوشنبه در سمینار آشنایی با فضای کسب و کار افغانستان وضعیت کشور متبوع‌اش را از هر نظر مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر  افغانستان در مسیر مناسبی از توسعه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اشتراکات ایران و افغانستان اظهار داشت: ایرانی‌ها در افغانستان غریبه نیستند و از جایگاه بسیار خوبی در نزد افغان‌ها برخوردارند که از این امتیاز می‌توان در مسیر توسعه‌ مناسبات اقتصادی دو کشور به خوبی بهره‌برداری کرد.

عضو اتاق تجارت کابل به مرزهای گسترده‌ مشترک کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در چند نقطه‌ مرزی مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان صورت می‌پذیرد که عمده‌ترین‌ آنها مرز دوقارون است.

غلامی با تأکید بر این‌که در حال حاضر مقصد 60 درصد ترانزیت ایران به افغانستان است، این کشور را مکان مناسبی برای حضور قدرتمندانه‌ی ایرانی‌ها در حوزه‌های مختلف دانست.

وی افزود: متأسفانه به دلایل مختلف اطلاع‌رسانی مناسبی در این مورد صورت نگرفته و بسیاری از فعالان اقتصادی در ایران با پتانسیل بسیار بالایی که در افغانستان وجود دارد، آشنایی ندارند.

وی با اشاره به این موضوع که مجله‌ اکونومیست، افغانستان را پایتخت معادن جهان عنوان کرده بود یادآور شد: محورهای مواصلاتی حمل‌ونقل افغانستان به عنوان اصلی‌ترین عامل زیرساختی توسعه دوباره احیاء شده‌اند و همه چیز برای حضور و نقش پررنگ ایران در بازسازی این کشور مهیاست.

محمد حبیب‌اله غلامی تصریح کرد: با وجود همه‌ این شرایط متأسفانه تاکنون از سوی ایرانی‌ها رغبت زیادی برای حضور در افغانستان و استفاده‌ از فرصت‌های موجود وجود نداشته است؛ که امیدواریم با ظرفیت‌های بسیار مناسبی که استان لرستان دارد بتوانیم باب ارتباطات تنگاتنگی را باز کنیم.