سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مدعی شد از سال 1389 به این طرف بین 95 تا 98 درصد کتاب‌هایی که به اداره کتاب این معاونت رسیده، در کمتر از 45 روز مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی صبح امروز چهارشنبه 23 مرداد در حاشیه نشست کارشناسان امور چاپ استان‌های سراسر کشور در محل هتل آساره تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره معاون فرهنگی ارشاد در دولت آینده گفت: گمانه‌زنی‌‌های زیادی در این باره مطرح است من دیروز هم دیدم که خانم افتخاری (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس) گفته بود که آقای جنتی هنوز هیچ یک از معاونانش را مشخص نکرده است.

وی در عین حال برنامه ارایه شده به مجلس شورای اسلامی از سوی علی جنتی را خوب توصیف کرد و گفت: اگر همه در جهت اجرای این برنامه کمک کنند، طبیعتاً ایشان می‌تواند فرد تاثیرگذاری باشد.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص بحث‌هایی که در جلسه معاونان وزارت ارشاد با علی جنتی مطرح شده است، گفت: این جلسه پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد و دو ساعت به طول انجامید. با توجه به اینکه آقای جنتی در آستانه اخذ رای اعتماد از مجلس است اما می‌خواست یک آشنایی اجمالی با وزارت ارشاد و البته بیشتر 4 معاونت تخصصی آن پیدا کند.

وی ادامه داد: هر کدام از 4 معاون وزارت ارشاد در فرصتشان به معرفی ساختار و مشکلات پیش روی حوزه‌های خود  پرداختند و قرار بر این شد که بعد از رای اعتماد، آقای جنتی با همه معاونان به صورت تک تک باز هم جلساتی داشته باشد تا هم گزارش سالیانه و هم اقدامات این معاونت‌ها در حوزه‌های متبوع شان به اطلاع وزیر ارشاد جدید برسد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار یکی از رسانه‌ها که در روزهای اخیر از احتمال تصدی مسئولیت این معاونت  از سوی محمد الله یاری در دولت روحانی خبرهایی منتشر کرده بود، گفت: شما هر روز یک گزینه را معرفی می‌کنید و اینها بیشتر گمانه زنی است و من هم  این اخبار را در روزنامه‌ها خوانده ام.

اسماعیلی ادامه داد: امیدوارم هر کسی در این جایگاه قرار می‌گیرد بتواند به بهبود وضعیت کمک کند. در سال 1389 آیین نامه ای مصوب شد که اختیار بررسی و کارشناسی کتاب را به هیات‌های نظارت سپرد. ما دو هیات نظارت کتاب یکی در حوزه کودکان و نوجوانان و دیگری در حوزه بزرگسال داشتیم که اینها مرجع اصلی بررسی و تصمیم گیری درباره ارزیابی کتاب‌های ارسالی به وزارت ارشاد است.

 وی یادآور شد: برای اجرای این ایین نامه، یک آیین نامه دیگر هم تدوین شد. روال هم این گونه است که اعضای هیات‌های نظارت باید به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و  تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ حکم شان از سوی رئیس جمهور فعالیت کند این اتفاق در حوزه کودک و نوجوان افتاد اما در بخش بزرگسال، فرآیند تا شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش رفت و حتی تصویب هم شد اما بحث ابلاغ از ناحیه رئیس جمهور اتفاق نیافتاد.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد سپس گفت: حداکثر فرصتی  که برای ارزیابی و بررسی کتاب‌ها  داده شده است، دو ماه است که این مدت تا یک ماه هم قابل تمدید است در هر حال از سال 1389 تا الان بین 95 تا 98 درصد کتاب‌هایی که به اداره کتاب ارسال شده، در کمتر از 45 روز مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ تقاضاهای مربوط به آنها داده شده است.

اسماعیلی در عین حال گفت: تنها دو درصد آثار خارج از این روال بوده و این طبیعی است چون از زمانی که کتاب بررسی می‌شود تا نتیجه آن به ناشر ابلاغ می‌شود تا این که ناشر این موضوع را به مولف و نویسنده کتاب اطلاع بدهد و تا اینکه نویسنده  موضوع را بپذیرد و اصلاحات از ناحیه او انجام شود و این اصلاحات برگشت بخورد به اداره کتاب، یک فرآیند طولانی سپری می‌شود و گاهی زمان بیشتری می‌برد.

وی همچنین به تشکیل یک کمیته سه جانبه متشکل از معاون فرهنگی وزارت ارشاد، مدیر اداره کتاب و یکی از نمایندگان تشکل‌های نشر برای تعیین تکلیف کتاب‌هایی که بررسی آ نها در دولت محمود احمدی نژاد بیش از حد متعارف به طول انجامیده است، اشاره و ابراز امیدواری کرد تا استقرار دولت یازدهم هیچ کتاب بلاتکلیفی در اداره کتاب وجود نداشته باشد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای اعلام تعداد عناوین کتاب‌های بلاتکلیف در دولت دهم نیز گفت: شاید در طول کل این 4 سال که حدود 240 هزار عنوان کتاب منتشر شده است، کمتر از 300 عنوان کتاب‌هایی بوده که اصلاحیه خورده و ممکن است زمان بیشتری برای بررسی آن صرف شده باشد.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا برای شرکت در اجلاس شابک در ماه سپتامبر به آمریکا می‌رود؟ گفت: بله برای این کار برنامه ریزی کرده ایم ولی بستگی به نظر وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. البته جایگاه شابک ما در دنیا یک جایگاه خوب است ولی همان طور که گفتم اگر نظر وزیر جدید این باشد که شرکت کنیم، شرکت می‌کنیم وگرنه، نه.

وی با بیان اینکه برای اخذ روادید جهت این سفر کاری به ایالات متحده اقدام کرده است، ابراز امیدواری کرد مشکلی از این بابت به وجود نیاید.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به این سئوال که در صورت جدایی از این معاونت در چه سمتی فعالیت خواهد کرد، در حالی که می‌خندید گفت: من معلمم و می‌روم دانشگاه تدریس می‌کنم.