یک کارشناس سوئیسی با تشریح دلایل استعفای محمد البرادعی معاون امور بین الملل رئیس جمهور موقت مصر تاکید کرد اعلام وضعیت فوق العاده در مصر، خاطرات دیکتاتوری نظامی دوران مبارک را یادآوری می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "پاسکال وبر"، از خبرنگاران و کارشناسان "اس ار اف" در گفتگویی در اخبار شبانگاهی این شبکه سوئیسی به ارزیابی شرایط مصر و دلایل استعفای محمد البرادعی، معاون رئیس جمهوری مصر پرداخته و اظهار داشت: البرادعی این گونه دلیل استعفای خود را بیان می کند که دیگر نمی تواند پشت تصمیمات ساعتها و روزهای اخیر دولت باشد. شاید وی می خواهد به این ترتیب کمی شهرت و اعتبار خود را نجات دهد. وی از همان ابتدا یک مهره و ظاهر غیر نظامی دولت موقت نظامیان مصری بود.

وی افزود: اما استعفای البرادعی آشکارا نشان داد که جنبه متعادل و میانه رو این دولت موقت نسبتا از دست رفته است. نیروهای قدیمی دستگاههای امنیتی حالا دیگر مهار نیستند.

این کارشناس سوئیسی خاطر نشان کرد که این اعلام وضعیت فوق العاده در مصر، خاطرات دیکتاتوری نظامی دوران مبارک را یادآوری می کند، دیکتاتور نظامی سابق مصر این وضعیت اضطراری را بیش از سی سال برای کشورش حفظ کرد. چنین وضعیتی برای مصر خوب نیست.

وی افزود: نظامیان مصری با اعلام حالت فوق العاده، در اصل قدرت بیشتری پیدا می کنند. آنها حالا می توانند شهروندان مصری را در خیابانها دستگیر کرده و تجمعات اعتراضی را راحت تر پراکنده کنند.

این کارشناس سوئیسی با بیان اینکه شرایط فعلی مصر به جنگ داخلی منجر نخواهد شد، گفت: اما این کشور در آستانه درگیریهای خونین و طولانی بین دستگاههای امنیتی و اسلامگراها قرار دارد.