کرمان - خبرگزاری مهر: دادستان عمومی و انقلاب کرمان احیاء فرضیه امر به معروف و نهی از منکر را نیاز امروز جامعه دانست.

یدالله موحد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: احیای روز افزون فریضه امر به معروف و نهی از منکر، نیاز امروز جوامع بشری به ویژه جامعه اسلامی ما به شمار می رود.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 110 از سوره مبارکه آل عمران عنوان کرده است که" شما بهترین امتی هستید که برای مردم پایدار شده اید به کار پسندیده فرمان می دهید و از کار ناپسند باز می دارید و به خدا ایمان دارید" که بر همین اساس امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ضامن حیات جامعه دینی، باید چون خون در پیکره دین و جامعه اسلامی جریان داشته باشد.

این مسئول قضایی تصریح کرد: برای پیشگیری از جرم، آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی و نیز برای ارتقای سلامت اجتماعی نباید از پرداختن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر غافل شد.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از فرایض دین مبین اسلام است، عنوان داشت: امر به معروف به معنای توصیه از طرف فرد مسلمان به دیگران برای انجام کارهای پسندیده از نظر شرع و عقل است و نهی از منکر نیز به معنای توصیه مسلمان به دیگری برای اجتناب از رفتارهای ناپسند و نامطلوب از نظر شرع یا عقل است.

امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین مبانی تفکر سیاسی مسلمین است

موحد اظهار داشت: نقش هر فرد مسلمان در سرنوشت جامعه و تعهدی که باید در پذیرش مسئولیت های اجتماعی داشته باشد، ایجاب می کند که او ناظر و مراقب اموری باشد که پیرامون وی اتفاق می افتد که این موضوع، در فقه اسلامی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده و از مهمترین مبانی تفکر سیاسی یک مسلمان به شمار می رود.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 71 از سوره مبارکه توبه می فرماید" مردان و زنان با ایمان ولی یکدیگرند، امر به معروف و نهی از منکر می کنند، نماز برپا می دارند و زکات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می کنند".

دادستان کرمان به نقش آمران به معروف و ناهیان از منکر در پیشگیری از وقوع جرم اشاره و تصریح کرد: با توجه به مفاهیم و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در آیات قرآن کریم و نقش آنها در کلیه مراحل زندگی انسان ها، این نتیجه حاصل می شود که سعادت جوامع بشری بر اساس هدایت الهی، اجتناب از منکرات و اهتمام به معروفات و رفتارهای پسندیده و نیز جلوگیری از سقوط در ورطه جرم و ضلالت است.

این مسئول قضایی گفت: از نگاه قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر موجب کاهش فرصت هایی که انسان را در معرض ارتکاب جرم قرار می دهد، می شود که این امر، امروزه به عنوان پیشگیری وضعی شناخته می شود.

امر به معروف و نهی از منکر جامعه به سمت سعادت سوق می دهد

وی با تاکید بر این مطلب که عمل به آنچه در خصوص فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در منابع اسلامی آمده است، فرد و جامعه را به سوی رستگاری سوق خواهد داد، افزود: در واقع تبعیت انسان ها از اصول و فروع دین مبین اسلام آنها را در سه حوزه اعتقادات، احکام و اخلاقیات از هر گونه ناهنجاری مصون می دارد و این همان نتایج مورد انتظار از آثار امر به معروف و نهی از منکر است که به همین دلیل از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مبانی مهم پیشگیری از جرم یاد می شود.

دادستان کرمان بیان کرد: یکی از دلایل عمده رشد نرخ جرم در جامعه، کمرنگ شدن کنترل و نظارت بر رفتار اشخاص در جامعه در سطوح مختلف از درون خانواده گرفته تا نظارت درون ساختارهای مدنی، اجرایی و به ویژه بی رمق شدن نظارت همگانی جامعه بر رفتار اعضای خود است.