تحلیلگران روس ضمن بررسی اوضاع کنونی سوریه و محکوم کردن سیاستهای مداخله جویانه محور غربی و عربی در این کشور، از پیروزی قریب الوقوع ارتش و ملت سوریه در برابر توطئه ها و تروریستهای خارجی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، "بوريس دولگوف" تحليلگر و كارشناس ارشد انستيتو شرق شناسي روسيه گفت: پیروزیهای ارتش سوریه و ملت این کشور یکی از بهترین راهها برای حل بحران موجود در این کشور است.

این پژوهشگر روسی ضمن ابراز اطمینان از پیروزی ملت سوریه، تصریح کرد: اوضاع سوریه برای دولت و ملت این کشور رو به بهبود است و ارتش نیز در برابر تروریستها پیروزیهای چشمگیری را به دست آورده است.

وی خاطر نشان کرد: درگیریهای موجود میان گروه موسوم به ارتش آزاد و گروههای تروریستی، دلیل قاطعی است که از نبود هماهنگی، شباهت و اتحاد میان این گروهها حکایت دارد.

دولگوف ادامه داد: بیشتر گروههای مسلح و تندور از جیره خواران و مزدوران خارجی تشکیل شده اند که در حال حاضر حامیان تروریسم هستند.

از سوی دیگر، "ولادیمیر یوسیو" رئیس مرکز تحقیقات اجتماعی و سیاسی روسیه نیز اظهار داشت: تحولات اخیر سوریه به سود دولت این کشور است.

وی با بیان این مطلب افزود: دشمنان سوریه بی شمارند و همیشه در تلاشند که ثبات و امنیت را در این کشور از بین ببرند.

رئیس مرکز تحقیقات اجتماعی و سیاسی روسیه پیش بینی کرد که مخالفان دولت سوریه به افزایش عملیاتهای تروریستی روی آورند، ولی پس از مدتی طبیعتا از شدت این عملیاتها کاسته خواهد شد.

یوسیو در توضیح علت شکاف در میان مخالفان دولت سوریه گفت: حامیان این گروهها مختلف هستند و هر یک از آنها سعی می کند که گروه خود را حمایت کند. به عنوان مثال ترکیه حامی ارتش آزاد است و گروههای وابسته به القاعده نیز تحت حمایت عربستان هستند. همچنین قطر نیز عهده دار حمایت از اخوان المسلمین است.

وی ادامه داد: بنابراین زمانی که حامیان خارجی، حمایت خود را کاهش می دهند، گروههای تندرو برای دستیابی به سلاح بیشتر به شرکای خود حمله می کنند. در واقع این مسئله نشانه آغاز بحران میان مخالفان تروریستها است و سبب می شود که به پایان گروه مخالفان نزدیک شویم.

از سوی دیگر، "رجب صفر اف مدیر مرکز مطالعات معاصر ایران در مسکو ضمن ابراز تاسف از رویدادهای سوریه گفت: جامعه بین الملل به ویژه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این رویدادها درس عبرت نمی گیرند.

وی با بیان این مطلب افزود: این کشورها نمی دانند در خصوص مصر چه باید انجام دهند و اوضاع در ترکیه چگونه تغییر خواهد کرد؟

مدیر کل مرکز مطالعات معاصر ایران در پایان اظهار داشت: در پی پیروزیهای پیاپی ارتش سوریه در برابر گروههای تروریستی، ترس در میان تروریستها رخنه کرده و سبب شده است که مخالفان اعتماد به نفس خود را از دست دهند و این مسئله پیروزی ملت سوریه را در پی خواهد داشت.