رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم رونمایی از سند ملی توسعه صنایع دستی کشور با بیان اینکه قدر دان تلاشهای هنرمندان صنایع دستی در بخش دولتی و خصوصی هستیم گفت: در دولت جدید نیز به عنوان کارشناس گردشگری همواره از سند گردشگری حمایت خواهم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریف ملک زاده در مراسم رونمایی از سند ملی توسعه صنایع دستی که بعد از ظهر شنبه در سالن اجتماعات ساختمان ارگ آزادی برگزار شد بیان کرد: در آخرین روزهای مسئولیتم از عملکرد معاون حوزه صنایع دستی تشکر می کنم و فرصتی شد که قدر بدان تلاشهای صنعتگران در بخش خصوصی و دولتی باشیم.

وی گفت: در روز 19 آذر 91 ابلاغیه از سوی از آقای احمدی نژاد گرفتم و گفتم فعالیتم را یک هفته بعد از زیارت حرم آقا امام رضا شروع می کنم.

اکنون 8 هشت ماه بعد در تاریخ 26 مرداد 92 هشت ماه فعالیتم در سازمان میراث فرهنگی به پایان رسید و این لطف امام رضا بود که آن را به فال نیک می گیریم.

ملک زاده ادامه داد: اعتقاد دارم که دولت آقای روحانی نیز شاهد شکوفایی حوزه صنایع دستی هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه تدوین سند ملی بعد از 34 سال از انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته بویم سندی از فعالیتهای حوزه صنایع دستی داشته باشیم و چون سند و برنامه ای نبود و نگاه به اسناد بالادستی نیاز به نقشه راه داشت این کار را امروز انجام دادیم و چون برنامه ای تدوین نشده بود به جایی رسیده بودیم که نقش آفرینی در حوزه صنایع دستی جای خود را با حوزه هنرهای ماشینی عوض کرده بود.

در حالی که صنایع دستی نباید از ماشینی خارج می شد استقبالی که از هنر دست می شود باید جایگاه خودش را پیدا می کرد و در سند ملی توسعه صنایع دستی کشور سه هدف را دنبال کردیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: تولید و حمایت از تولید گران در دستور کار قرار گرفته است و روسای بعدی باید این روند را ادامه دهند. بعد از آن بحث بازرگانی در حوزه صادرات است. همچنین توسعه و ترویج هنرهای صنایعی از آیتمهای مهم دیگر است وقتی از تولید حمایت شد در کنارش اشتغال زایی پایدار ایجاد می شود و می توانید از آن صنعت حمایت کنید اشتغال حمایت از هنر دست را به ارمغان می آورد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه به واگذاری تصدی گری های سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: از بخش خصوصی گله دارم چرا که باید به بلوغ فکری و اندیشه ای برسد و حامی کاهش تصدی گریها باشد نه اینکه برخی راه را گم کنند و نشانه های نادرست به بخش دولتی و خودشان بدهند ما از واگذاری تصدی گری های صنایع دستی حمایت کرده و می کنیم چرا که معتقدیم باید کار مردم را به خود مردم تحویل داد.

وی گفت: جای تاسف است که در استانی 60 هتل داشته باشیم اما هنوز برای این تعداد هتلدار انجمنی تشکیل نشده باشد. بنابر این باید هر استانی که انجمن گردشگری ندارد فورا آن را ایجاد کند.

وی گفت: به عنوان کارشناس گردشگری همیشه در خدمت در سازمان میراث فرهنگی خواهم بود اگر خواهش می کنم روند رو به رشد گردشگری کشور که حفظ شود.

در ادامه این مراسم یحیی رحمتی معاون صنایع دستی کشور بیان کرد سند توسعه ملی صنایع دستی یک آرزوی دیرینه بود و با تدوین این سند برنامه پذیر کردن صنایع دستی رقم خواهد خورد.

رحمتی ادامه داد این سند که در چهار قالب و سر خط تنظیم شده چراغ راهی است که مسیر آینده صنایع دستی را روشن تر می کند.

وی افزود: طرح مساله و بیان دیدگاه ها تحولات ساختاری از گذشته تا امروز شناسایی وضع موجود نگاه به اسناد بالادستی و استخراج نکات قوت و ضعف 4 سرفصل مهم این سند است.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از سند ملی صنایع دستی از معاونان صنایع دستی 31 استان کشور توسط آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت دهم قدردانی شد.