قزوین- خبرگزاری مهر: معاون مدیریت صنایع و دبیرکمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالانه بیش از 15 هزار تن دانه زیتون و 49 هزارتن روغن زیتون در بیش از هفت هزار هکتار از باغات استان تولید و به بازار عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آبرادات مصلایی در اولین کارگاه ملی آموزشی ارزیابی حسی زیتون کنسروی که روز یکشنبه با حضور تولیدکنندگان، صاحبان صنایع وابسته به فرآوری زیتون و کارشناسان این بخش در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد اظهارداشت: در حال حاضر سطح زیرکشت زیتون در 26 استان کشور بالغ بر 91 هزار و 750 هکتار است که از این سطح زیر کشت سالانه حدود چهار هزارتن روغن و حدود 70 هزارتن میوه کنسروی تولید و به بازار عرضه می شود.

وی افزود: در کشور 37 واحد روغن کشی راه اندازی شده و با ظرفیت 87 هزار و 900 تن فعالیت می کند که با افزايش سطح زيركشت باغ هاي زيتون كشور به 150 هزار هكتار تا پايان سال 94 گام موثری برای ارتقاء سطح تولید برداشته خواهد شد.

  

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تصریح کرد: توسعه باغ هاي زيتون از مهمترين طرح های توسعه در بخش باغباني وزارت جهاد كشاورزي محسوب می شود که از سال 72 مطرح شد و پس از آن سطح زير كشت از 4800 هكتار به حدود 91 هزار هكتار رسيده است.

وی بیان کرد: مشكل ناسازگاري ارقام با شرايط آب و هوايي و خاك كشور مهم ترين مانع توسعه سطح زيركشت و افزايش توليد روغن زيتون در كشور است و كارشناسان و پژوهشگران كشاورزي از سال 87 براي رفع اين مشكل با شناسايي ارقام مقاوم و پرمحصول و توليد نهال هاي مناسب موفق شدند سطح زير كشت را از 4800 هكتار در سال 72 به نزدیک 100 هزار هكتار افزايش دهند.

  

این مسئول گفت: سالانه حدود شش ميليون اصله نهال استاندارد مقاوم به خشكي و سرما و پرمحصول در كشور توليد مي شود و پيش بيني می شود سطح زيركشت باغ هاي زيتون تا پايان سال 94 به 150 هزار هكتار برسد.

این استاد دانشگاه یادآورشد: در استان قزوین هفت هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که سالانه 15 هزارتن میوه زیتون و 49 هزارتن روغن زیتون در آن تولید و به بارار عرضه می شود.

مصلایی گفت: در استان قزوین شش واحد بسته بندی روغن و محصول زیتون با ظرفیت 13 هزارتن فعالیت می کند که برای 10 واحد دیگر نیز مجوز بهره برداری صادرشده است.

  

در این کارگاه دو روزه که مهدی مس چی رئیس گروه زیتون وزارت جهاد کشاورزی نیز حضور دارد کارشناسان زیتون وزارتخانه در خصوص راههای افزایش کیفیت محصول و استفاده از امکانات مدرن و بهداشتی برای تولید محصول استاندارد و سالم و راههای افرایش کیفی و کمی محصول اطلاعات لازم را به شرکت کنندگان ارائه می کنند.