قزوین- خبرگزاری مهر: مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: تولید اقتصادی در بخش کشاورزی نیازمند نوسازی و جوان یازی باغات سنتی و آموزش بهره برداران برای ارتقاء سطح کیفی محصول است.

به گزارش خبرنگار مهر، در اولین کارگاه ملی آموزشی ارزیابی حسی زیتون کنسروی که روز یکشنبه با حضور تولیدکنندگان، صاحبان صنایع وابسته به فرآوری زیتون و کارشناسان این بخش در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد اظهارداشت: استان قزوین با هفت هزار و 900 هکتار سطح زیرکشت سالانه 15 تا 20 هزار تن محصول زیتون تولید می کند که میزان استحصال روغن زیتون به چهار هزار تن می رسد.

وی افزود: بخشی از باغات زیتون استان به صورت سنتی و قدیمی است که برای اقتصادی شدن تولید در این باغات نیازمند جوان سازی و نوسازی آنها هستیم.

  

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: کم آبی باغات زیتون که از رودخانه های فصلی مشروب می شوند و در ارتفاعات قرار دارند از مشکلات این بخش است که باید برای رفع آن اقدام کرد.

پیله فروش بیان کرد: نبود تشکل های تعاونی متخصص در حوزه زیتون بویژه در منطقه طارم سفلی از دیگر مشکلات زیتون کاری است که با وجود تشکیل تعاونی های جدید اما نیازمندیم تا در هر روستا یک تعاونی راه اندازی شود تا با ساماندهی امور به فعالیت ها رونق بیشتری داده شود.

وی تصریح کرد: در حوزه زیتون استاندارد تولید رعایت می شود اما محدود به کارخانه های روغن کشی و فرآوری است اما بخش زیادی در این حوزه به صورت فله ای عرضه می شود که باید دستگاههای نظارتی در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند تا محصول کیفی تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

  

ساماندهی کارگاههای سنتی زیتون در قزوین

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: در حال حاضر یک هزار و 300 کارگاه سنتی تولید زیتون در استان وجود دارد که طرح ساماندهی آنها به صورت پایلوت در دست اجراست که می تواند به کیفی سازی محصول کمک کند.

پیله فروش یادآورشد: خسارت آفت مگس زیتون از دیگر دغدغه ها و نگرانی های زیتون کاران است و علیرغم آموزش های باغداران متاسفانه به دلیل هزینه های بالای این کار هنوز با روشهای صحیح با این آفت مبارزه نمی کنند و از دولت انتظار دارند این کار به صورت رایگان برایشان انجام شود.

این مسئول بیان کرد: بخشی ازباغداران زیتون در استان ساکن نیستند و تفریحی کار می کنند لذا به طور دقیق عملیات هرس، تغذیه، آبیاری و مبارزه با بیماری ها و آفات را انجام نمی دهند که در کیفی سازی محصول تاثیرگذار است.

  

بالابودن هزینه تولید زیتون
 
این کارشناس باغبانی مکانیزه نبودن باغات زیتون را موجب بال رفتن هزینه تولید این محصول دانست و اظهارداشت: هزینه برداشت محصول و قیمت تمام شده در محصول زیتون به دلیل مکانیزه نبودن باغات قدیمی بالاست که تولید را با چالش مواجه می کند که باید در این راستا اقدامهای عملی و کارشناسی صورت گیرد.

پیله فروش یادآورشد: در بخش روغن زیتون به دلیل مصرف بالای داخلی قادر به صادرات نیستیم و همه محصول در کشور نیاز است اما در دانه زیتون به میزان کمی به برخی کشورها مانند عراق صادرات داشتیم اما برای عرضه محصول در کشورهای اروپایی و رقیب باید کیفیت و میزان تولید را به نحو قابل توجهی افزایش دهیم.

وی هدف از توسعه باغات زیتون را تامین بخشی از نیازهای داخلی به روغن زیتون دانست و اظهارداشت: افزایش سرانه مصرف روغن و میوه زیتون از برنامه های مدون و دردست اجرای سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری است.

  

توسعه فعالیت تشکلهای زیتون کاری

این مسئول بیان کرد: راه اندازی تشکل های تعاونی و بخص خصوصی در ساماندهی امور مربوط به تولید زیتون بسیار موثر و تعیین کننده است زیرا می تواند به تامین نهاده ها نظم خاصی بخشد و به دلیل محدودیت نیروهای کارشناسی در این بخش بهتر و سریعتر می توان خدمات لازم را ارائه کرد.